Rondgang door het heiligdom - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Rondgang door het heiligdom - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Rondgang door het heiligdom

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

29 April 2024 | Frankrijk, Lourdes

Na een nacht heel goed slapen in ons hotel loopt de door ons gezette wekker om 07.00 uur af. Wij hebben op deze manier alle tijd om ons te douchen en aan te kleden om vervolgens om 08.30 uur aan het ontbijt te zitten. Dat ontbijt bestaat uit meer dan een Frans ontbijt, we kunnen bruine boterhammetjes roosteren, yoghurt kiezen met of zonder of granula, en voor wie wil is er zelfs scrumbled eggs. Enige minpuntje is de koffie. De koppen zo groot als een soepkom gaan tot de rand vol, maar de smaak komt meer in de buurt van slootwater dan van het bruine vocht waar wij van houden. Morgen maar één zo'n kop samen delen.

Om 09.45 uur vertrekken we met onze begeleider Rob voor een rondgang door 'Het heiligdom van Lourdes' met uitleg en informatie over de belangrijkste bezienswaardigheden en het ontstaan van Lourdes. Het verhaal begint in 1858 met de verschijning van de Heilige maagd Maria aan de toen 14-jarige Bernadette Soubirous, een arm en ziekelijk herderinnetje. Maria zou in totaal 18 keer aan Bernadette zijn verschenen, waarin zij de opdracht kreeg om aan de pastoor van Lourdes te zeggen dat hij een kapel moest bouwen waar men in processie naar toe kan komen.

We lopen 2 uur lang door het heiligdom waar ondanks slechte weersverwachtingen de zon zich laat zien en alle prachtige gebouwen en torens in het volle licht staan.

Om 12.00 uur zijn we terug in het hotel voor de eerste warme maaltijd van vandaag. De maaltijd bestaat uit drie gangen, in de vorm van het in Frankrijk bekende 'plat du jour': vandaag is dat een soepje, vlees met wat groente en een beetje puree en tot slot een toetje. Genoeg om de middag weer actief door te komen.

Na de maaltijd lopen wij terug naar het heiligdom, waar we vanmorgen via de zij-ingang (ingang van Sint Jozef) naar binnen zijn gegaan. Dit keer lopen we kapelletjes binnen, de Rozenkrans basiliek en de crypte waar de reliek en de schrijn van Bernadette liggen; dit is de plaats waar de kapel werd gebouwd waar Maria om gevraagd had. Ook lopen we over de Esplanade, een grote dubbele laan vanaf de hoofdingang waarover elke avond de Lichtprocessie trekt. Hier maken we een selfie van ons met de Rozenkransbasiliek op de achtergrond. De eerste en de uiteindelijke selfie bewaren we, alles wat daar tussen zit wordt weggegooid om te voorkomen dat we onze data limiet overschrijden.

Om 16.00 uur nemen we plaats in de Bernadettekerk, waar een mis wordt opgedragen voor alle pelgrimgangers van Het Huis voor de Pelgrims. De hulpbisschop van Utrecht, Mgr. Herman Woorts is hierbij ook aanwezig. De mis wordt geleid door de pastoor van Deventer die tevens vicaris is van de Provincies Overijssel en Gelderland. Zijn naam is Ronald Cornelissen, hij heeft een prachtige zangstem die uitnodigt om alle liederen die voor ons bekend zijn en herinneringen aan vroeger oproepen mee te zingen. Met ca. 900 mensen in de kerk die hetzelfde ervaren geeft dat een groot saamhorigheidsgevoel. Voor ons af en toe echt kippenvelmomentjes.

Na de mis gunnen we onszelf een rondje souvenir winkeltjes. Er is veel keus, de prijzen vallen reuze mee, dus wij komen met meer bagage thuis dan op de heenreis.

Om 19.00 uur zitten we in het restaurant van ons hotel klaar voor het avondeten. Wij hebben hoog gezelschap aan tafel, de pastoor van Deventer wil graag bij ons deel van de groep aanschuiven. Het is een zeer spraakzaam man met veel humor, een brede kennis en interesse. Hij vraagt ieder van onze groep waar ze vandaan komen en weet vervolgens van elke plaats die genoemd wordt wel een leuke anekdote of iets geschiedkundigs te vertellen. Aan het eind van de maaltijd verzorgt hij het afsluitende dankgebed en verzekert hij ons dat we hem deze week nog meer gaan tegenkomen.

Na de maaltijd lopen wij voor de derde keer vandaag naar het heiligdom. Dit keer om een indruk te krijgen van de avondprocessie en alvast een keer langs de grot met het heilig water te lopen. Naast het heilig water bij de grot en de tapkraantjes om heilig water in flesjes te kunnen meenemen komt er ook water uit de hemel. Drijfnat arriveren we terug bij het hotel, terugkijkend op een indrukwekkende devote dag.

• 29 April 2024 - 11:30

Lenie:

Schitterende foto's en een indrukwekkend verslag. Geeft een mooi beeld van Lourdes. [e-1f64f]Lijkt me heel bijzonder om dit zo samen mee te maken. Geniet ervan en hopenlijk ook nog een lekker zonnetje[e-1f31e]

• 29 April 2024 - 13:04

Maria :

Wat heb je dat prachtig beschreven. Indrukwekkend zussies!

[e-1f618]

• 29 April 2024 - 13:06

Maria Zeldenthuis :

Prachtig beschreven. Indrukwekkend zussies! [e-1f618]

• 29 April 2024 - 13:53

Ton En Marjo:

Weer een prachtig verhaal wat jullie samen beleven in Lourdes. Hopen dat het zonnetje meer laat zien dan de regen.

• 29 April 2024 - 15:44

Jan:

Jullie gaan moe thuiskomen! Wel mooi te lezen dat het zo bijzonder is.

• 29 April 2024 - 22:55

Cora:

Wat bijzonder en indrukwekkend allemaal.

Zoveel te ervaren in Lourdes.

Hoop wel voor jullie dat t beter weer wordt!

pracht verslag[e-1f44d]

• 30 April 2024 - 00:53

Hellen:

Wat is de climax waar dit bezoek naar toewerkt?

• 30 April 2024 - 19:27

Piet:

Wat een gevarieerde dag voor jullie. Veel gezien en beleefd!

• 01 Mei 2024 - 20:15

Ton Neelen:

Wat een belevenis is dat daar, mijn moeder is heel lang geleden ook met haar zuster en een vriendin daar geweest. Ze heeft haar geen resultaat behaald maar was wel onder de indruk, en kwam loof terug.