Kom in processie hier naar toe - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Kom in processie hier naar toe - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Kom in processie hier naar toe

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

27 April 2024 | Frankrijk, Lourdes

Vandaag is de dag dat Tilly en ik vertrekken voor een bedevaartreis naar Lourdes. Het thema van deze reis is 'Kom in processie hier naar toe'.

Om 06.20 uur vertrekken we vanaf station Den Haag Centraal om via Breda, Antwerpen, Brussel en Lille omstreeks 09.00 in Tourcoing te arriveren. Wij zitten in één van de 15 bussen die vandaag met de organisatie Het Huis voor de Pelgrim ca. 900 pelgrims naar Lourdes vervoeren. Vanuit Tourcoing zullen we met de TGV doorreizen naar Lourdes.

Zodra we op weg zijn worden we door een van de vele vrijwilligers die ons begeleiden welkom geheten. Daarna meldt pastor Blokland zich, hij leest om 06.25 uur de 1e psalm voor.

09.15 uur arriveren alle 15 bussen in Tourcoing. Vanaf een parkeerterrein in de buurt van het station vertrekken, vanwege beperkte ruimte op het station, steeds 3 bussen naar de opstapplaats voor de TGV. Onze koffers worden eerst in de trein gebracht door de vrijwilligers, daarna mogen wij in de ons toegewezen coupé plaatsnemen.

De TGV rijdt langs de oostkant van Parijs naar het zuiden. Vertrek om 11.15 uur.Wij zitten in wagon A8 met mede pelgrimgangers waarvan de meesten net als wij in Hotel Astrid zullen verblijven. Elke wagon heeft een of meer 'eigen' begeleiders, de onze heet Rob.

Als we een half uurtje onderweg zijn worden we via de trein-intercom welkom geheten door een geestelijke die een psalm voorleest en daarna een onze vader en weesgegroet bidt, de reizigers worden uitgenodigd om mee te bidden, door een groot aantal mensen wordt daar gehoor aan gegeven.

De trein stopt onderweg een aantal keer om in het schema tussen het overige treinvervoer weer in te voegen. Dit gebeurt o.a. bij Eurodisney en in Bordeaux.Vanaf Bordeaux is het nog 3 uur rijden naar Lourdes.

Om 16.00 uur komt de pastor weer 'op de lijn' voor het gezamenlijk zingen van het Marialied 'God groet u zuivre bloeme', wij kunnen alle coupletten uit het hoofd meezingen omdat het ons vroeger met de paplepel is ingegoten. Een paar korte gebedjes volgen en daarna een latijns gezang waarvan wij alleen het 'amen' mee kunnen zingen.

Bij Dax is de laatste tussenstop, daar worden de locomotieven B losgekoppeld van A. De A wagons rijden daarna door naar Lourdes, de B wagons volgen 40 minuten later. Reden is dat lengte van de trein met A én B wagons te lang is voor het perron in Lourdes. Wij hebben geluk dat we in wagon A zitten.

Na nog 2 uur reizen arriveren we om 19.15 uur op station Lourdes. Onze koffers worden uitgeladen, daarna mogen wij uit de trein en met onze koffer 50 meter verderop in de bus stappen die ons in 5 minuten naar het hotel brengt. Onze koffers mogen bij de receptie gestald worden en wij mogen meteen door naar het restaurant op de 2e etage waar we onze avondmaaltijd krijgen opgediend. Na het eten, het is dan 20.30 uur, verplaatsen we ons naar de bar op de begane grond voor ons eerste kopje koffie van de dag, in de TGV hebben we nl. de hele dag geen koffie of andere versnapering kunnen kopen omdat de buffetwagon niet in gebruik was. We laten ons het Franse bakkie troost goed smaken!

Om 21.00 uur volgt een briefing in de lobby door onze begeleider Rob voor de dag van morgen. Daarna halen we onze koffer op en betrekken wij onze kamer.Het was een lange reisdag, de trein reed minder hard dan wij verwacht hadden, we hadden harde stoelen met weinig beenruimte maar we zijn waar we wezen willen!

Morgen eerste echte indrukken!

• 28 April 2024 - 08:14

Piet:

Pff, dat was afzien zeg. Een echt pelgrimsgevoel zou je bijna denken. Wel veel indrukken en waarschijnlijk ook al gesprekken met medereizigers waar iedereen haar/zijn eigen reden heeft om naar Lourdes te gaan. Mooie dagen!

• 28 April 2024 - 08:47

Sylvia Heistek:

Dat was inderdaad een lange en vermoeiende dag. Maar ja, je moet er wat voor over hebben om Lourdes te bereiken. Nu wordt het genieten. Hele fijne dagen gewenst.

• 28 April 2024 - 10:25

Jan:

Zo heb je een aardige dag zitten voor op plasts van bestemming bent. Nu genieten van wat over je komt en de saamhorigheid.

• 28 April 2024 - 10:38

Cora:

Na deze lange r eis dag kan het dan ‘echt’ beginnen. Kijk nu al uit naar het vervolg van jullie reis[e-1f618]

• 30 April 2024 - 00:47

Hellen De Wit:

Wens jullie een hele mooie tijd toe.

• 30 April 2024 - 06:38

Riet Ruckert:

Dat was wel echt het begin van een pelgrimstocht! Zo’n lange reisdag zonder enige versnapering. Maar nu gaat het echt beginnen. Laat alles over je heen komen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie deze reis ervaren.Riet Ruckert