Geef ons heden ons dagelijks brood - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Geef ons heden ons dagelijks brood - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Geef ons heden ons dagelijks brood

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

03 Mei 2024 | Frankrijk, Lourdes

Wij hebben besloten om vandaag niet mee te gaan met de wandeling naar Bartrès, het dorp waar Bernadette Soubirous op 13-jarige leeftijd gewoond heeft. Het zal ongetwijfeld een prachtige wandeling worden want op deze dag is, na de eerste grauwe uurtjes, van het ene op het andere moment de zon doorgebroken! Vanuit ons hotel is het heen en terug ca. 10 kilometer lopen over onverharde wegen die fiks stijgen en dalen. Vanuit Lourdes dat op ca. 400 meter hoogte ligt zouden we stijgen tot ca. 900 meter hoogte. Wij voelen dat we na 5 dagen elke dag veel lopen met ook af en toe wat klimmetjes even pas op de plaats moeten maken om de laatste 2 dagen te kunnen blijven genieten en fit te zijn voor de lange reisdag die voor zaterdag in het verschiet ligt.

In plaats van mee te gaan met de wandeling gaan wij een ochtendje rustig aan doen en nog een paar souvenirtjes scoren.

We melden ons om 09.00 uur voor het ontbijt en zien dan dat alle tafels al zijn leeggemaakt en dat het brood, beleg, yoghurt en alles wat bij ontbijt hoort al wordt opgeruimd. Snel worden er voor ons nog 2 placemats op tafel gelegd en wij kunnen van de laatste restjes brood nog een paar dunne sneetjes snijden en die beleggen met een karig plakje kaas, het laatste plakje ham of met jam zoveel als je wilt want daarvan hebben ze nog een bak vol. Wij doen het ermee, wetend dat om 12.00 uur de lunch alweer geserveerd wordt.

Na ons ontbijtje wandelen we door de straatjes bij ons hotel en vinden een paar leuke dingetjes om weg te geven bij thuiskomst.

Exact om 12.00 uur zitten we opnieuw aan tafel voor de middagmaaltijd, er moet snel doorgegeten worden want om 12.45 uur moeten we gaan lopen naar de plek waar een bus klaar staat voor de Pyreneeën rit waarvoor we ons hebben aangemeld. Meteen nadat we vertrokken zijn worden we door Kapelaan Erik welkom geheten. Deze nog heel jonge Kapelaan begeleidt ons op deze busreis en geeft onderweg wat uitleg over de streek. Bij de tussenstops die we maken haalt hij als een echte mannetjesputter de rollators en rolstoelen uit het busruim.

In anderhalf uur tijd rijdt de bus over prachtige kronkeligewegen door de Pyreneeēn tot we in Gavernie aankomen, gelegen op ca. 1850 meter hoogte. Hier mogen we anderhalf uur rondwandelen, souvenirwinkeltjes bezoeken, de kapel en het kerkhof bezichtigen, of op een terrasje zitten voor wie dat wenst.

Wij verdelen de tijd over alle mogelijkheden die ons geboden worden, waarbij het terras zeker niet wordt overgeslagen. Het is heerlijk zonnig geworden en daar genieten we met volle teugen van.

Om 16.15 uur wordt de terugreis aangevangen waarbij we nog een keer stoppen bij de Napoleonbrug die ligt in de Gavernie Vallée voor het maken van een paar mooie plaatjes. Onverwacht volgt nog een extra stop voor het laten oversteken van een hele kudde schapen, geweldig om te zien!

Daarna worden we teruggereden naar de opstapplaats, lopen we in een kwartiertje naar ons hotel en schuiven we om 19.00 uur weer aan voor de avondmaaltijd.

Na het eten lopen we nogmaals naar de Esplanade voor het bijwonen van de lichtjes processie. De eerste keer hebben we die gekeken in de regen, de 2e keer liepen we zelf mee in de stromende regen, dit keer zijn wij toeschouwer van deze prachtige prosessie waar het na een zonnige dag wel begint af te koelen maar nog steeds droog is. Wij zijn zeer tevreden over deze dag die ons weer veel moois heeft gebracht.

We zijn om 22.30 uur terug bij het hotel en sluiten de avond gezellig af met ons inmiddels vaste clubje in de bar van ons hotel.

• 03 Mei 2024 - 06:41

Riet Ruckert:

Wat fijn dat jullie ook een mooie zonnige dag hebben. En heel verstandig om zo,’n lastige lange tocht overt teslaan enje te sparen voor de overige dagen.Je ziet wel dat mensen overal het zelfde handelen. Zorg dat je er bij bent ,anders is het eten op. Maar heel mooi dat jullie je meteen weer hebben aangesloten bij een groepjemensen waarmee je een leuk contacthebt en mooie gesprekken hebt. Heel mooi.

Het lijktme praCHTIG OM DOOR DE pyrenne te rijden met de zon erbij.Qq ik geniet vanjullie verhalen over jullie ervaringen. Dankq je welq.

• 03 Mei 2024 - 07:47

Lenie:

Genieten van jullie prachtige reisverslagen en de prachtige foto's. Indrukwekkend allemaal. Fijn dat het eindelijk een droge dag was, dan ziet alles er nog mooier uit. Geniet nog van deze laatste dag en een hele goede reis terug en behouden thuiskomst met koffers met mooie herinneringen.

• 03 Mei 2024 - 09:11

Cora:

Prachtig dagje geweest, zo te lezen. Prachtige omgeving en lekker zonnetje. Echt vakantie[e-1f60a][e-2600]️. Zo bijzonder dat de Nederlandse ‘geestelijke jullie gids is en ook nog alle hand-en span diensten doet.

Ook kan nog steeds niet geloven dat er nog zoveel mensen Lourdes bezoeken, jaar in jaar uit en week in week uit!

Top dat jullie deze reis maken[e-1f60a]

• 03 Mei 2024 - 09:41

Olga:

Gelukkig ook nog de zon meegemaakt. Maakt de wereld wat vrolijker. Wel jammer dat het ontbijt op z'n zachtst gezegd wat karig is. [e-1f60f]

De stappentellers maken overuren en jullie komen in zeer goede conditie weer terug. Chapeau voor jullie steeds weer goede humeur om de regengoden te trotseren. Geniet nog van de laatste dagen. Liefs Olga

• 03 Mei 2024 - 10:26

Hellen:

Geniet nog van jullie laatste dag daar.

• 03 Mei 2024 - 10:51

Piet:

Het ontbijt blijft afzien, indachtig het laatste avondmaal en de hostie uitreiking in de kerk lijkt het ontbijt bijna meer om de symboliek te gaan. Wat dat betreft zal het als een feestmaal aanvoelen als je weer thuis bent. Nog een fijne laatste dag in Lourdes en voor morgen een fijne terugreis (met een geopende buffetwagen aan boord van de TGV)!

• 03 Mei 2024 - 13:03

Sylvia Heistek:

Fijn dat de zon eindelijk schijnt, dat vrolijkt de boel op. Wel jammer dat het ontbijt zo karig is. Geniet van jullie laatste dag en alvast een goede terugreis gewenst.

• 03 Mei 2024 - 14:05

Jan:

Ook nog een keer zon is ook wel lekker en van een afstandje de processie gadeslaan is ook niet verkeerd, Ontbijt is volgens mij nog geen dag goed geweest. Maar jullie klagen niet. nog een mooie laatste dag.

• 03 Mei 2024 - 17:18

Nico Van Geresteijn:

Wat is het genieten om mee te mogen op jullie vakantie in beeld en verhaal. Ik geniet daarvan en wens jullie veel plezier goed weer en hele mooie momenten.