Van Cartagena naar Barcelona en naar huis - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Van Cartagena naar Barcelona en naar huis - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Van Cartagena naar Barcelona en naar huis

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

28 September 2019 | Spanje, Barcelona

Dinsdag 17 september
Wij zijn laat opgestaan op deze volle vaardag op zee. We zitten om 09.15 uur aan het ontbijt en drinken op ons gemak een kopje koffie. Daarna gaan Maria en ik op pad om ons boordtegoed te gaan opmaken in de shops die wij eerder deze week te duur vonden om er ook maar te gaan kijken. Vandaag is er grote discount korting en kunnen we voor het geld dat nog op onze boordpas staat een lekker flesje parfum kopen.

Na de lunch melden we ons in de bar ‘Cellar Master’. Van het boordtegoed op onze pas hebben we ons voor $ 34,50 per stel aangemeld om een lesje wijnproeven bij te wonen, samen met DyAnn en Martine, een leuke manier om onze kennismaking iets meer te verdiepen en de laatste middag aan boord van de Celibrity Reflection door te brengen.
Naast ons zijn er nog 8 personen die zich ook hebben aangemeld, waarvan een stel duidelijker van de upper class afkomstig is en niets met de rest te maken wil hebben. De andere 6 personen blijken 3 echtparen uit Californië en New Jersey te zijn die familie of vrienden van elkaar zijn en graag met ons de proeverij doen. Zij hebben voorouders die uit Friesland en Groningen geëmigreerd zijn en dat schept duidelijk een band. Terwijl het ene stel hun eigen ‘ding’ doet vormen wij met elkaar een groep van 12 en hebben het reuze naar onze zin.
We krijgen in totaal 6 witte en 6 rode wijnen te proeven. Wat je niet lekker vindt mag weggegooid worden in een prachtig glimmend emmertje, ik heb de indruk dat daar niet veel gebruik van gemaakt wordt.

Als na een uur de proeverij voorbij is zijn wij met z’n allen nog lang niet uitgepraat. Wijn maakt blijkbaar de tongen los: wie denkt dat hij geen Engels kan spreken blijkt ineens toch over een aardige woordenschat te beschikken en wie voorouders in Nederland heeft blijkt verrassend meer woordjes Nederlands te kunnen spreken dan ie zelf dacht. Als het moment van afscheid nemen aan breekt lijken we één grote familie en wordt er gezoend alsof we elkaar al jaren kennen.

Tijdens het laatste diner in ons restaurant nemen we afscheid van Jessie, Zia en Pavle die ons gedurende de hele reis elke avond voortreffelijke gerechten en drankjes hebben voorgeschoteld. Met DyAnn en Martine worden facebookgegevens en mailadressen uitgewisseld met de intentie om op deze manier met elkaar in contact te blijven. We nemen afscheid met een uitnodiging om naar Canada te komen, een slaapplaats is voor ons beschikbaar!

Na het diner komt het onvermijdelijke moment dat de koffers gepakt moeten worden. Die moeten om uiterlijk 22.00 uur buiten de hut staan. Een tas met onze spullen voor de laatste dag is het enige wat we nog aan bezit op de kamer hebben als het tijd is om naar bed te gaan.

Woensdag 18 september
Om 05.30 uur loopt de wekker af. Na een wakker-wordt-douche zitten we om 06.15 uur aan het ontbijt in een overvol restaurant.
Om 07.15 uur zijn wij aan de beurt om onze koffers op te halen in de terminal. Na enig zoeken en vragen hebben we voor onszelf helder hoe we de dag in Barcelona gaan benutten zonder met onze koffers te hoeven sjouwen. We nemen een taxi naar de luchthaven waar we 25 minuten later onze koffers + handbagage in bewaring geven aan een balie waar ze er voor € 45,-- op passen totdat wij alles weer komen ophalen.
Buiten de luchthaven gaan we met de blauwe aerobus naar Plaza de Cataluña, kosten € 10,20 uur voor een retourtje. Daar wandelen we om 08.30 uur naar de Ramblas, de 1200 meter lange bekendste straat van Barcelona. Op dat tijdstip is de drukte in deze straat niet alleen van de toeristen maar vooral van de Spanjaarden zelf die op weg zijn naar hun werk. Wie ons kent weet dat het dan alweer hoog tijd is voor een kopje koffie.
Na een half uurtje wandelen nemen we een kijkje in de Mercat de la Boqueria, dit is de aan de Ramblas gelegen grootste overdekte versmarkt van Spanje en wordt niet alleen druk bezocht door de vele toeristen maar ook door lokale klanten. Het is een markt waar je je ogen uitkijkt naar de prachtige manier waarop alle groenten, fruit, vlees, vis, kruiden en zoetwaren worden uitgestald.

Om zoveel mogelijk van de stad te zien in de paar uurtjes die ons nog resten kopen we een ticket voor de blauwe route met de hop on hop off bus die vertrekt vanaf Plaza de Cataluña en in elk geval de bezienswaardigheden als Sagrada Família, Park Güell en het stadion van Barcelona zal passeren. Tijdens de rondrit die 2 uur duurt zijn ook op andere plaatsen een aantal van de kunstwerken van Gaudi te zien. Door de beperkte tijd die we hebben kunnen we onderweg niet uitstappen dus hebben we ons geïnstalleerd met de gedachte dat we vooral willen genieten van wat we zien en de beelden in ons opnemen. Vanaf het bovendek van de bus is het heerlijk deze laatste dag van onze vakantie op deze manier in te vullen.

Aan het eind van de rit stappen we op het uitstappunt over in de aerobus die ons naar de luchthaven brengt. Tijd om nog wat vocht aan te vullen bij een kioskje, koffers ophalen en inchecken. Onze vertrektijd van 15.55 uur blijkt te worden uitgesteld i.v.m. de stakingen van het grondpersoneel op Schiphol vandaag. Het vliegtuig waar wij mee terug zullen vliegen komt om die reden pas later in Barcelona binnen met als gevolg dat wij een uur later vertrekken dan gepland was.

Na een prima vlucht landen we om 19.25 uur op Schiphol waar we toch ook nog ruim 45 minuten moeten wachten voordat we onze koffers van de band kunnen halen. De chauffeur van de door ons bestelde taxi van Taxi de Luxe staat op ons te wachten en houdt ons vis sms op de hoogte met geruststellende berichten dat hij niet zonder ons vertrekt. Voor € 70,-- worden wij keurig om 21.15 uur in Nieuwegein afgeleverd.
Na een prachtige vakantie met elkaar nemen we afscheid van elkaar en vertrekken Jan en ik naar huis, het gewone leven gaat weer beginnen….. te beginnen met het wasjes draaien van onze 13-daagse cruise.

• 28 September 2019 - 12:06

Cora:

Jammer dat de reis en het reisverslag is afgelopen. We kijken uit naar het volgende verslag!!
    Ook uit Barcelona????

• 28 September 2019 - 13:44

Jan:

Het was weer super om met zijn vieren deze mooie reis te mogen maken. Weer snel centjes verzamelen voor een volgende trip.

• 28 September 2019 - 13:53

Maria:

met dit geweldige verslag beleef je a.h.w. de reis twee keer. Een keer was al heel bijzonder, laat staan...........
    we hebben het echt geweldig gehad!

• 28 September 2019 - 14:50

Joke Oor-Verweij:

Wat een mooi verslag van jullie prachtige reis.
    gr.Joke.

• 28 September 2019 - 17:25

Riet Ruckert:

Wat mooi om zo’n mprachtige reis met zijn vieren te kunnen maken! Ik heb weer genoten van de verslagen en hoop weer op een volgend. Dank jullie wel lieve mensen.

• 29 September 2019 - 08:47

Hennie Kok:

Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt Gerrie.
    Ik heb genoten van het reisverslag.

Groetjes, Hennie

• 29 September 2019 - 20:23

Sylvia Heistek:

Bedankt dat ik weer van je gezellige verslagen heb kunnen genieten. Tot een volgende reis.

• 30 September 2019 - 14:42

Henny:

Heb ik toch nog een cruise gemaakt zonder zeeziek te zijn!!!!!!!

Wat een geweldig reisverslag was het weer Gerrie. Ik kijk nu al weer uit naar jullie volgende reis, maar...eerst nog even vakantiedagen sparen.

Tot snel