With a litle help from our friend - Reisverslag uit Chvalšiny, Tsjechische Republiek van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu With a litle help from our friend - Reisverslag uit Chvalšiny, Tsjechische Republiek van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

With a litle help from our friend

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

04 Juni 2019 | Tsjechische Republiek, Chvalšiny

zondag 2 juni
Wij zijn om 07.30 uur alweer paraat om aan een nieuwe zonnige dag te beginnen, ontbijt buiten met 22 graden.
Om 10.15 uur vertrekken we naar Mila, een klein plaatsje in de buurt van het Lipnomeer. We gaan proberen om van daaruit een leuke fietsroute te volgen. De kronkelweggetjes binnendoor naar Mila toe geven een mooie beeld van het gebied waarin wij vakantie vieren. Zoals we in alle jaren dat we met zijn vieren op vakantie gaan vaker hebben meegemaakt gebeurt het ons ook nu weer dat we een weggetje in rijden wat zomaar ergens stopt. De enige mogelijkheid is behoedzaam keren op het smalle weggetje en in ons geval zelfs achteruit een graskant in. Terwijl Cees alweer met zijn neus de goede richting uit staat rijdt Jan iets te ver naar achteren en belandt met zijn achterwielen in de rulle aarde van een stuk land waarvan de eigenaar aan de overkant van de weg het gras in zijn tuin loopt te maaien. De man ziet het gebeuren, kijkt ons boos aan, tikt op zijn voorhoofd en gaat daarna onverstoorbaar door met zijn eigen bezigheden.
Wij hangen met de achterwielen in de rotzooi en komen met geen mogelijkheid op eigen kracht weg. Er zit niet anders op dan dat Jan in zijn korte broek de brandnetels trotseert om bij de achterbak van de auto te komen. De fietsendrager met daarop onze fietsen moet gekanteld worden om alle spullen uit de kofferbak te kunnen halen om daarna vervolgens het ‘trekoog’ tevoorschijn te kunnen halen dat nodig is om door Cees weer de weg op te kunnen worden getrokken. Daarvoor moet de oprit gebruikt worden van de eigenaar van het land. Dat wordt uiteraard eerst heel keurig gevraagd en gelukkig zonder problemen goed gevonden. De man biedt zelfs aan met zijn bestelbus te helpen onze auto los te trekken. Gelukkig is dat niet nodig en lukt het ‘with a litle help from our friend’ om onze auto weer met vier wielen op de weg te krijgen. We rijden terug in de richting van waar we gekomen zijn en besluiten naar Frymburk te rijden, een iets groter plaatsje waar we een goede parkeergelegenheid vinden om onze fietstocht van ca. 36 kilometer te starten. De eerste vier kilometer beginnen meteen zeer sterk stijgend en het ziet er niet naar uur dat dat snel anders wordt, waardoor we al snel het idee hebben dat we met de power in onze accu van de e-bike geen 36 kilometer zullen halen. We besluiten terug te gaan en fietsroute 33 te gaan volgen die strak langs Lipnomeer loopt. Dit voelt voor ons alle vier meteen als een goed keus, dit is een route met kleine hellinkjes naar boven en beneden en we treffen al snel een mooi plekje aan het meer met bankjes waar we onze meegenomen lunch kunnen opeten. Na deze fijne pauze stappen we opnieuw op de fiets om onze route te vervolgen maar na 5 kilometer hebben we een nieuw probleem: Ellij heeft een lege band. We hebben met elkaar 3 doosjes met ‘fietsverband’ bij ons, 3 fietspompjes en best veel handig gereedschap maar wat echt nodig is, een nieuw ventiel, dat zit er niet bij, dus repareren gaat niet lukken. Terwijl Jan en Cees terug fietsen om de auto’s te gaan halen lopen Ellij en ik met de fiets aan de hand een stukje terug van waar we gekomen zijn en wachten op een terrasje tot we daar worden opgehaald. We bestellen een kopje thee en slaan daarna 4 x de vraag af of we nog iets willen bestellen, heel vervelend! Tegen de tijd dat de mannen arriveren zijn we blij dat we voor hun een biertje kunnen bestellen. Ellij is ook wel toe aan een kopje koffie en krijgt echte ‘prutta kava’ (= een soort Turkse koffie met echte koffieprut onderin het kopje). Om 15.15 uur zijn we zover dat we weer richting camping kunnen vertrekken. Ellij en ik zijn niet verder gekomen dan 15 fietskilometers, Jan en Cees hebben er 30 weggetrapt.
terug op de camping kunnen we kiezen: met 26 graden in het zonnetje zitten of uit de zon onder de luifel waar de thermometer 31 graden aantikt. Wij klagen niet en houden siësta tot etenstijd.
Vanavond kookt Jan ons eigen potje op het apparaat wat ‘Chef Special’ heet, een soort wok waar we heerlijke eenpansgerechten op kunnen maken. Cees & Ellij hebben hun eigen eetpatroon en flansen hun maaltijd in elkaar op hun eigen Chef Special. Met ieder ons eigen bordje verantwoord eten schuiven we bij elkaar aan tafel om met zijn vieren toch een gezellig eetmoment te hebben.
Na de afwas maken we nog een gezamenlijke wandeling vanaf de camping naar het dorp, heen en terug is dat een half uurtje lopen waarin we werkelijk niets kunnen bedenken wat vermeldenswaardiger is dan dat het dorpje 3 mini supermarktjes heeft en 2 kroegen. De enige levendigheid die er te zien is zijn de vaste stamgasten achter hun glas bier, verder ziet alles in het dorp er haveloos en troosteloos uit.
Wij sluiten d dag af met een koffiemomentje bij de caravan en nog een paar uurtjes lezen.

maandag 3 juni
Om 08.15 uur zitten we aan het ontbijt, heerlijk buiten met al een lekker zonnetje. Om 10.30 uur vertrekken we voor een wandeling bij Nationaal Park Čertova Stěna-Luč, ten oosten van het Lipnomeer. Hier ligt een geologische formatie genaamd Čertova Stěna, wat betekent ‘de duivelse muur’. Het is een groot veld vol met grote rotsbrokken, ontstaan door een gletsjer in de ijstijd.
Sommige van de gigantische rotsblokken wegen meerdere duizenden kilo's. Door erosie zijn in de rotsblokken putten ontstaan die elk een unieke vorm hebben met soms wel een diameter van een meter. Deze putten worden ook wel reuzenpannen genoemd. We maken vervolgens een wandeling door het prachtige bos naar het dorpje Vyšší Brod. Dit dorpje staat vooral bekend vanwege het Cisterciënklooster dat jaarlijks tienduizenden bezoekers trekt. Wij komen bij het klooster het dorpje binnen en wandelen door naar het centrum waar we een restaurantje vinden waar we heerlijk in de schaduw kunnen lunchen. Nadat we hier een uurtje heerlijk hebben zitten bijkomen wandelen we dezelfde route door het bos weer terug. Om 15.15 uur zijn we terug bij de auto. We hebben er dan een wandeling opzitten van in totaal 8 kilometer, met een gemiddeld tempo van 3.5 kilometer per uur, waarmee bewezen wordt dat deze wandeling in de categorie ‘zwaar’ mag worden genoteerd. Op de terugweg doen we onze boodschappen bij een grote Lidl en wordt er voor de fiets van Ellij een nieuwe fietsband aangeschaft zodat we de komende dagen ook weer fietsend op pad kunnen.
Omdat we vanmiddag een warme hap hebben gescoord kiezen we voor een broodje als avondeten en maken we ons klaar voor een avonduitstapje.
Om 20.30 uur vertrekken we vanaf de camping met de auto naar Český Krumlov, waar we met 12 personen onder leiding van de campingmevrouw en haar schoonzoon een rondwandeling maken die 2,5 uur blijkt te duren. Na de wandeling die we vandaag al gemaakt hadden is dit nog een aardige sportieve toevoeging, maar we hadden dit niet willen missen want bij prachtig avondlicht ziet deze mooie stad er sprookjesachtig uit.
Wij dragen een fit bit horloge, een zogenaamde activity tracker van een Amerikaans bedrijf, die om de pols gedragen wordt en allerlei gegevens meet zoals het aantal stappen wat je per dag zet, je hartslag, de slaapkwaliteit, het aantal beklommen trappen, en andere persoonlijke gegevens die van belang zijn voor fit en gezond leefpatroon. Onze fit bit heeft vandaag overuren gemaakt om het aantal stappen en traptreden te registeren!

dinsdag 4 juni
Na een paar dagen flink actief te zijn geweest houden we vandaag een tentdag. Dat betekent dat we alleen datgene doen wat noodzakelijk is en/of waar we zin in hebben.
Voor Cees betekent dat zorgen dat de fiets van Ellij weer starklaar staat voor nieuwe avonturen, voor Jan dat hij een stukje aan de luifel bouwt om extra schaduw te creëren, voor Ellij en mij dat we een wasje doen en wat poetsen in de caravan. Verder lekker tijd om te lezen en nieuwe plannen te maken en aan het eind van de middag toch nog maar een wandelingetje naar het dorp voor een bakje aardbeien die in alle drie de supermarktjes niet te koop blijken. Hoe dan ook hebben we toch de benen weer even gestrekt.
We koken weer een lekker potje op onze ‘Chef’ en genieten van de koelte die in de loop van de avond weer merkbaar wordt.

• 05 Juni 2019 - 03:00

Riet Ruckert:

Goh wat een schrik als je zo plotsklaps met je achterwielen in het rulle zand komt te zitten en geen kant uit kunt.Gelukkig is de hulp van een bewoner erg fijn. Zo te merken hebben jullie mooi en warm weer.En mooi dat Ellij"s band wer gerepareerdis.Laten we hopen dat julie nu de meste pech heben gehad en nu zonder zorgen de vakantie kuneb vervolgen. Maer zulke dingen houden je gest we scherp dor steds en oplosing te moeten zoeken. Gniet verder zonder zorgen!

• 05 Juni 2019 - 04:01

Sylvia Heistek:

Jeetje, wat een pech. Maar gelukkig is alles goed afgelopen. Nu maar hopen dat er verder geen vervelende dingen meer gebeuren. Een zeer handige site voor de smartphone is maps.me (geheel gratis, verbruikt geen data en werkt op de satellieten) Je download de kaart(en) van het gebied/land waar je bent. M.b.v. pins geef je aan waar de camping is, of waar je de auto geparkeerd hebt enz. Je ziet ook meteen waar je op dat moment bent en je kunt makkelijk een route uitstippelen als die niet wordt aangegeven. Na de vakantie gooi je de betreffende kaarten eraf. Ik heb zelf altijd de kaarten van Nederland er op staan. Veel plezier.

• 05 Juni 2019 - 05:10

Corrie Henzen:

Wel leuk dat niet alles van zelf gaat! maar dat moet nu ophouden, zodat jullie toch nog kunnen genieten van het mooie . Heel veel genot nog de volgende dagen. !!!

• 05 Juni 2019 - 09:38

Olga:

Hallo vakantiegangers,
    Zoals gebruikelijk weer de fantastische verhalen opgesteld door Gerrie. Het is weer heerlijk om te lezen en zo het vakantie wel en wee te volgen.
    Fijn dat jullie heerlijk zomerweer hebben, hier weer als vanouds de welbekende hollandse zomer, m.a.w., je kunt nooit eens wennen aan een paar dagen mooi weer, daarna weer tobben. Maar, we krijgen het toch maar mooi gratis. Ha ha ha. Voor jullie 4-tjes genieten maar.
    Liefs Olga