Buren met stevige poten? - Reisverslag uit Chvalšiny, Tsjechische Republiek van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Buren met stevige poten? - Reisverslag uit Chvalšiny, Tsjechische Republiek van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Buren met stevige poten?

Door: Gerrie Middelkopop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

01 Juni 2019 | Tsjechische Republiek, Chvalšiny

donderdag 30 mei
Onze caravanvakantie dit jaar hebben we samen met onze vrienden Cees en Ellij uitgestippeld en gaat via Duitsland naar Zuid-Bohemen in Tjechië. We hebben daar een mooie camping op het oog in de omgeving van het Lipnomeer.
We hebben afgesproken dat we ieder op eigen gelegenheid reizen en elkaar treffen op de plaats van bestemming. De reisafstand is ca. 1000 kilometer, die gaan wij in twee etappes afleggen.
Wij vertrekken op 30 mei om 06.00 uur vanuit Delfgauw, Cees en Ellij starten een goed uur later vanuit Nieuwegein. Omdat het Hemelvaartdag is is het erg rustig op de weg, in Duitsland staan op deze dag alle vrachtwagens aan de kant. Wij gaan bij Venlo de grens over en rijden richting Frankfurt, München, Würzburg. Bij de afslag Esselbach is het nog 12 kilometer naar ‘Schmidts camping’ in Wertheim. Wij kunnen zonder enig oponthoud de gekozen route volgen en hebben dus een voorspoedige eerste reisdag naar de gekozen tussenstop voor één overnachting.
We arriveren na 550 kilometer rijden om 13.30 uur op onze bestemming , het is dan 22 graden, een fijne temperatuur voor een relaxte rest van de dag.
Er is plaats voor ons op een groot trekkersveld. Voor de prijs van € 20,50 mogen we hier slapen en de volgende dag vertrekken op elk gewenst tijdstip. Ook Cees en Ellij hebben hier hun overnachting gepland. Zij arriveren een uurtje na ons en kunnen - zoals onze kennismaking ooit begonnen is - als echte buren naast ons aansluiten.
Aan de andere kant naast ons hebben we buren die het entertainmentprogramma verzorgen: buurman koppelt de caravan los van de auto terwijl buurvrouw naar het toilet is. Terwijl meestal de dames de schuld krijgen van een domme actie is het buurman zelf die de caravan instapt terwijl de poten nog niet uitgedraaid zijn. Het gevolg is dat de caravan als een soort ‘wipkip’ op zijn achterkant terecht komt. Onze mannen zijn niet te beroerd om te helpen hem snel weer rechtop te zetten voordat buurvrouw terug is. Vervolgens zien wij even later de caravan deinen alsof het een bootje op zee is. Wij zien dat een van de poten niet ver genoeg is uitgedraaid. Goed bedoeld zegt Jan tegen de buurman, wijzend op zijn caravan: “hij heeft zwevende poten”, waarop de buurman verontwaardigd antwoord: “Heb ik stévige poten???”. Gelukkig dringt het meteen daarna tot hem door dat er geen beledigende opmerking is gemaakt maar dat hij zojuist een goedbedoeld burenadvies heeft gekregen voor de veiligheid van hemzelf en zijn echtgenote.

Een rondje over de camping leert ons al snel dat één overnachting hier voldoende is. Pluspunt is wel dat het na een dag reizen wel fijn is dat er een restaurantje bij de camping zit waar we een warme hap kunnen scoren zodat we de kookspullen nog even ingepakt kunnen laten. Na een kopje koffie om de avond af te sluiten trekken we ons ieder terug in ons ‘eigen huisje’ en gaan vroeg naar bed om morgen uitgeslapen aan reisdag twee te kunnen beginnen.

vrijdag 31 mei
We zijn vroeg wakker en hebben ook vandaag de afspraak met elkaar dat Cees en Ellij gaan rijden zodra zij klaar zijn voor vertrek en wij ook. We hebben allebei de dezelfde camping is bestemming en gaan elkaar daar weer zien. Cees en Ellij vertrekken als eerste, wij volgen een half uur later. Hoewel de vrachtwagens weer rijden vandaag is het uitzonderlijk rustig op de weg en kunnen we heerlijk in ons eigentempo rijden.
Meteen vanaf de camping kunnen we de A3 op richting Würzburg, Nürnberg, Passau, Praag. Zo’n 120 kilometer voor Praag verlaten we de grote weg en rijden we via allerlei slingerweggetjes door kleine dorpjes met moeilijke namen tot we om klokslag 13.30 uur arriveren op camping Chvalšiny in het plaatsje met diezelfde naam. De afstand die wij vandaag gereden hebben is 450 kilometer, bij aankomst is het 24 graden.

Onderweg hebben we app contact gehad met Cees en Ellij die er een iets avontuurlijker rit van blijken te maken en ergens bij een wegopbreking flinke capriolen hebben moeten uithalen om met caravan en auto te kunnen keren. Zij arriveren een uur na ons en kunnen ook nu weer als onze naaste buren aansluiten op de prachtige camping van Nederlandse eigenaren die ons allerhartelijkst hebben ontvangen.
Wij hebben het potje thee al klaar dus daar beginnen we maar mee.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd is het tijd voor een borrel en in de bistro bij de camping genieten we van een heerlijke avondmaaltijd bestaande uit 3 soorten gegrild vlees en gegrilde groenten. Gezonder kan het niet! De prijs voor deze maaltijd is inclusief een drankje en koffie toe Kč 400 per persoon, dat is omgerekend 16,-- p.p.
Na nog een uurtje lezen is het ook vandaag vroeg bedtijd, vanaf morgen kan het grote genieten beginnen!

zaterdag 1 juni
Vroeg naar bed betekent ook vroeg wakker, om 07.30 uur zijn wij al uit de veren en na een douche in het mooie sanitair gebouw zitten we al lekker op tijd aan ons ontbijt. We hebben het vakantiegevoel al echt te pakken en hebben geen haast. We nemen de tijd om gezellig met elkaar koffie te drinken en de plannen voor vandaag met elkaar te bespreken.
Dat resulteert in vertrek om 11.00 uur voor een uitstapje naar Český Krumlov, een stadje dat in 1992 op de Werelderfgoedlijst is gezet vanwege het historische centrum met pastelkleurige huizen, de rivier de Moldau waarvan een deel in een lus om het stadje ligt en het prachtige Krumlov kasteel. Wij maken er een mooie wandeling en maken foto’s en filmpjes van de fotogenieke plekjes. Op een terrasje aan de rivier drinken we een heerlijk kopje koffie en genieten van zomer- en vakantiegevoel.

Na de prachtige wandeling is het tijd om op zoek te gaan naar een supermarkt. In Holland zijn we verwend met 7 dagen in de week lange openingstijden, hier in de omgeving zijn de mini supermarktjes in de kleine plaatsjes op zaterdag en zondag open van 06.00 uur (!) tot 10.00/11,00 uur. In Český Krumlov is er gelukkig een grote Kaufland supermarkt die tot 22.00 uur open is. Daar kunnen we voor de komende dagen brood, groenten, vlees en drankjes scoren. Hoewel er qua groenten niet veel keus is lijken de prijzen hier beduidend lager voor alle dagelijkse benodigdheden. Voor een schappelijk bedrag verlaten wij de supermarkt met datgene wat we nodig hebben.

Toch kiezen we ook vandaag nog een keer voor het gemak van aanschuiven in de bistro voor een hapje, dit keer eten we forel met gegrilde groenten. Opnieuw voor de prijs van € 16,-- p.p. met als extra service dat wij de oefenwedstrijd van de Oranje dames kunnen zien!
Mooi om de dag mee af te sluiten en na een wandeling over de camping nog een paar uurtjes te kunnen lezen.

• 02 Juni 2019 - 03:59

Riet Ruckert:

Fijn dat jullie een voorspoedige reis hebben gehad en ook het weer meewerkt.Geniet lekkeran de vakantie. Wij hebben vandaag een tropische dag voorspellen de berichten.Ik ben benieuwd naar de komende mooie verhalen.

• 02 Juni 2019 - 05:50

Cora:

De heenweg dus heel rustig gelopen

• 02 Juni 2019 - 11:45

Sylvia Heistek:

Dat wordt vast een gezellige vakantie. Leuk om weer je verslagen te lezen. Veel plezier en geniet van al het moois.

• 02 Juni 2019 - 16:50

Cora Neelen:

Gelukkig goed aangekomen allemaal. Nu lekker genieten. Hier vandaag ontzettend warm.
    vanochtend 46km. gefietst, daarna steeds in de schaduw gezeten.
    Nu ik dit schrijf 20.45 uur vallen er ineens hele grote druppels, dus snellen wij naar binnen. Het is maar een kort buitje maar toch.
    allemaal de groeten van ons en nog veel plezier.

• 02 Juni 2019 - 18:04

Herman En Herma:

Hallo, wat leuk dat er weer een reisverslag is. Ik geniet er altijd van. Maar Gerrie, je gaat toch niet bij Arnhem over de grens!? Dat doe je bij Beek ( Zevenaar mag ook nog) maar Arnhem niet. Dld. is dan nog ruim 25 km.

• 02 Juni 2019 - 18:04

Herman En Herma:

Wij zijn ook eens in een meivakantie aan het Lipnomeer geweest. We zaten toen in een heel fraai 2-persoons Landall huisje pal aan het meer. Inderdaad heerlijk gegeten voor weinig geld.
    Genietze!

• 03 Juni 2019 - 02:44

Ria:

Mooi om jullie weer te kunnen volgen! Veel plezier!

• 03 Juni 2019 - 06:49

Henny:

Hoi Gerrie c.s.,

Cesky Krumlov is prachtig he. Ik weet niet of jullie er nog oren naar hebben maar je kunt daar in de buurt heerlijk raften en misschien ook wel gewoon varen. Het stadje vanaf het water bekijken is zeker de moeite waard en ik de tocht daarna is fantastisch. Heerlijke en hilarische herinneringen liggen daar.

Veel plezier en wees voorzichtig.

Henny Visser

• 04 Juni 2019 - 18:11

Renée:

Wat leuk om jullie weer te volgen!! :):)
    Weer genoten van het reisverslag!
    Heel veel plezier.
    Hartelijke groet, Renée