Kennismaking met een hijsbakkie en een meerprop - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Kennismaking met een hijsbakkie en een meerprop - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Kennismaking met een hijsbakkie en een meerprop

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

07 April 2017 | Zuid-Afrika, Pretoria

Om 06.30 uur rijdt onze ‘Veilig Vliegveld Vervoer’ taxi voor. Jan en Maria zijn naar Delfgauw gekomen en met zijn vieren worden wij binnen 45 minuten keurig afgeleverd op de luchthaven. Inchecken hebben we gisteren al online gedaan dus wij kunnen na vertonen van onze Boardingpas meteen onze koffers op digitale wijze inleveren. Binnen 10 minuten is het allemaal gepiept. De controle van onze handbagage neemt meer tijd in beslag. Alles wat elektronisch is moet uit de tas gehaald worden en in een apart bakje aangeleverd worden. Jassen, horloges, broekriemen, vestje met rits, koeltasje met broodjes, alles wordt apart gecontroleerd. En nóg worden Jan M. en Maria eruit gepikt om de overige zaken uit hun tas door mannen met fel blauwe plastic handschoenen te laten nakijken. Bij Maria duurt dat het langst en wordt er niets gevonden, bij Jan komt er nog een Ipod uit zijn tas die ook in het elektronica bakje had gemoeten. Ook valt Maria de eer ten deel om persoonlijk gefouilleerd te worden, zij is niet anders gewend, ook op eerdere reizen was zij al de pineut. Ook hier wordt niets bijzonder gevonden, wij hebben alle reden om onbezorgd op vakantie te gaan!
We kopen een lekker kopje koffie en eten onze zelf meegenomen broodjes. Bij Gate 7 wachten we tot we om 10.00 uur gaan boarden en om exact 10.35 uur gaat KLM boeiing 777 met vluchtnummer KL591 de lucht in, op weg naar Johannesburg. De vluchttijd bedraagt ruim 10.5 uur.
Wij komen de uren aan boord door met het kijken van wat films, spelen van een spelletje of wat lezen op onze e-reader. De verzorging aan boord is uitstekend, elke paar uur koffie, thee, water of een frisdrankje. Ook krijgen we een warme maaltijd, een hapje tussendoor en een avondmaaltijd.
Na een prima vlucht landen we om 21.05 uur, waarna het vliegtuig nog een kwartier moet taxiën naar de terminal waar wij van boord gaan. Op de luchthaven van Johannesburg gaan we eerst door de paspoortcontrole en daarna op weg naar de bagageband waar we binnen 20 minuten onze koffers aan zien komen. Bij de uitgang worden we opgewacht door een contactpersoon van KRAS/TUI die ons het plekje wijst waar wij onze koffers af mogen geven om naar de bus te worden gebracht die ons naar ons hotel zal brengen.
We maken kennis met Ben Grobler, onze reisleider die ons de komende 3 weken heel veel over Zuid Afrika gaat vertellen en ons de mooie plekjes zal laten zien, en met de 18 medereizigers waar wij de komende 3 weken veel mee op gaan trekken. Als iedereen gearriveerd is gaan we in optocht achter een dame van ARKE aan op weg naar onze bus. Onze chauffeur voor de komende weken, Nick Mosterd, staat ons al op te wachten en om klokslag 22.30 uur vertrekken wij op weg naar het Centurion Lake hotel aan de buitenrand van Pretoria. Bij aankomst in het hotel staat er een welkomstdrankje voor ons klaar. Het inchecken is al gedaan door de reisorganisatie dus wij hoeven alleen het pasje voor onze kamer in ontvangst te nemen en onze kamer betrekken terwijl onze koffers keurig aan de deur worden afgeleverd. De kamer ziet er prima uit, lekker ruim, licht en fris.
Wij pakken de hoogstnoodzakelijke spulletjes en proberen onze wereldstekker aan te sluiten op het elektriciteitsnet. Er komt wat kracht voor kijken om dat voor elkaar te krijgen. Morgen toch maar gebruik maken van het aanbod van Ben om een Zuid Afrikaans exemplaar te lezen. Deze stekker luistert naar de naam ‘meerprop’!
Na een lange reisdag zijn we nu eerst toe aan een paar uurtjes nachtrust. Dat dat nog wel eens een dingetje kan worden is te wijten aan het kabaal van buiten door zwaar onweer en weerlicht, harde regen en ook in de nachtelijke uurtjes voorbijrazend verkeer.

vrijdag 7 april
Na een korte nachtrust waarin niet iedereen echt goed heeft geslapen begint onze dag relaxt. Eigenlijk zouden we vroeg op moeten om te beginnen met een bezoek aan Soweto, waar we o.a. het Hector Pieterson Museum en het Mandela huis zouden bezoeken. Vervolgens stond er dan een stadstour door Pretoria op het programma. Omdat er vandaag protestdemonstraties plaats zullen vinden in de stad Pretoria, gericht tegen het bewind van president Jacob Zuma, wordt het als te onveilig beschouwd om daar als toerist tussen terecht te komen. KRAS reizen heeft daarom besloten het programma voor vandaag te annuleren (FOX reizen heeft diezelfde beslissing genomen).
Ben, onze reisleider, heeft dit gisteravond al aangekondigd en een alternatief programma aangekondigd. Wij worden om 11.00 uur bij de bus verwacht en gaan dan net buiten de stad Pretoria een bezoek brengen aan het Voortrekkermonument. Daarna wordt ons een lunch aangeboden namens KRAS als tegemoetkoming voor het vervallen programma voor vandaag en daarna zal Ben met degenen die geld willen pinnen naar het winkelcentrum gaan om ons veilig geld te laten pinnen. Het is namelijk niet veilig om dit zelfstandig te doen, volgens Ben wordt er heel veel geskimd en als je niet op past ‘pakkele sij je die pas af’, aldus Ben. We kunnen daarna de rest van de middag onze tijd vrij besteden, waarna we om 18.00 uur in de bar worden verwacht voor een welkomstborrel en nadere kennismaking met elkaar. Na de lange dag van gisteren betekende dat vanmorgen uitslapen en vandaag een rustige start van ons programma voor de komende weken. Pretoria missen is jammer maar het alternatief klinkt prima.
Op weg naar het monument passeren we al de eerste demonstranten langs de weg, zien en horen we auto’s luid toeterend voorbij gaan met spandoeken in de achterbak en horen we in de lucht de geluiden van helikopters die de gebeurtenissen in de stad in de gaten houden.
Onderweg passeren we ook nog Lugmagbasis Swartkop, gelegen aan de zuidkant van Pretoria, de oudste nog operationele luchtmachtbasis.
Het vierkante granieten Voortrekkermonument staat 6 kilometer buiten de bestuurlijke hoofdstad Pretoria op een heuvel. Het monument is opgericht ter nagedachtenis van de Voortrekkers, die de Engelse Kaapkolonie tussen 1835 en 1854 verlieten en de binnenlanden van Zuid Afrika introkken. Op de vier hoeken van het monument aan de buitenkant van het gebouw bevinden staan de bustes van de Trekleiders. Architect van het monument is Gerard Moerdijk, die als uitgangspunt het idee had om een monument te ontwerpen dat duizend jaar zou blijven staan en de geschiedenis en betekenis van de Grote Trek voor zijn afstammelingen zou beschrijven. De geschiedenis van de Boeren wordt binnen in het monument uitgebeeld door afbeeldingen op de marmeren muren. Lopend langs deze afbeeldingen wordt door onze gids uitleg gegeven over de betekenis van de afbeeldingen. Met het hijsbakkie (= lift) gaan we naar boven vanwaar we prachtig uitzicht hebben over de stad Pretoria. Op de beneden verdieping is een klein museum ingericht waar o.a. prachtige schilderijen hangen die met kruissteekjes geborduurd zijn.
Na een rondleiding door het monument van ca. 1,5 uur is het tijd voor de lunch. We kunnen kiezen uit een tosti of een cheeseburger, in beide gevallen met frietjes erbij, en een drankje. De bestelling wordt keurig aan onze tafel bezorgd. Hoewel een van de Jannen geen McDonald’s fan is wordt deze lunch met smaak verorberd. Ben heeft inmiddels met chauffeur Nick afgesproken dat we ook nog tijd hebben voor een bezoek aan een oud Boerenfort. Op weg daar naar toe zien we in een weiland een aantal blesbokken liggen. Waarschijnlijk vinden we dat over een paar dagen heel normaal, maar nu is het toch een heel bijzonder momentje. De bezichtiging van de gebouwen van het Boerenfort is zeer de moeite waard, het geeft een prachtige indruk hoe de mensen daar hebben geleefd. In het midden van alle gebouwen die in een halve cirkel staan staat een grote boom met daarin heel bijzondere vogelnesten. Het blijken nesten te zijn van de gemaskerde wevervogel. Dit vogeltje verbouwt zijn nest tot wel 20 x toe net zo lang tot zijn vrouwtje er tevreden over is. Enkele dames van het reisgezelschap vinden dat hun echtgenoot daar wel eens een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Om 15.00 uur rijden we terug naar het hotel en wordt er nog een stop gemaakt om bij het winkelcentrum Afrikaans geld te pinnen. De munteenheid hier is de ZAR (Zuid Afrikaanse Rand) en 1 ZAR is op dit moment ongeveer 7 eurocent waard. Reisleider Ben waakt over zijn kudde terwijl de 4 pinautomaten naast elkaar ‘geplunderd’ worden. We wandelen met elkaar terug naar het hotel en hebben dan 2 uur tijd om op de kamer ons rustmomentje te pakken. Om 18.00 uur verzamelen we in de bar voor een nadere kennismaking met elkaar, er is een duidelijke klik met elkaar waardoor het een echt happy hour wordt! Om 19.30 uur zitten we te genieten van een heerlijk buffet in het restaurant van ons hotel. Er is keus genoeg om aan ieders wens te voldoen en alles is heerlijk. Met een drankje erbij en een kopje koffie toe rekenen we uiteindelijk een bedrag af van omgerekend € 21,-- per persoon, inclusief fooi. Nu nog een uurtje op onze kamer en dan naar bed, morgen loopt de wekker om 06.00 uur af!
Welterusten en tot môre!

• 07 April 2017 - 22:53

Sylvia:

Jammer voor jullie dat door de demonstraties tegen president Zuma het bezoek aan Soweto kwam te vervallen. In alle grote steden waren enorme demonstraties. Hopelijk hebben jullie er tijdens de reis verder geen last meer van.
    "Baie pret op die verdere reis en geniet van al die moois dat julle gaan sien.
    Hartlike groete uit Delft ".

• 08 April 2017 - 09:58

Riet Ruckert:

Gelukkig een voorspoedige reis gehad. Allen Maria was de pineut bij het fouilleren.Jammerdat jullie Soweto moesten missed, maar beter veiligheid voor alles.Gelukkig was er een goe compromis. Ik hoop dat jullie een gezellig reisgezelschap hebben.Dan zullen jullie metJan Z.inhet gezelschap wel maken. Geniet er van en Ik Ben er van overtuigd dat jullie weer veel interessante dingEn zullen zien. Groetjes.

• 09 April 2017 - 18:35

Corrie Henzen:

Wat een mooie foto's, dat is genieten. En dan het verhaal daar geniet ik van.
    alleen jammer voor jullie dat Pretoria niet door is gegaan, maar beleef de anderen dingen maar dubbel. Gr Van ons:Tante Corrie.

• 09 April 2017 - 18:40

Henny:

Nou ja, kunnen ze nou niet 1 dagje wachten met die protesten tegen Jacob Zuma, hij zit er al zo lang, dat maakt toch ook niet meer uit. Nee hoor, gekkigheid, maar ontzettend jammer dat jullie nu Soweto missen. Veel plezier verder. Henny