Ini-mini-mini Mont Ventoutje en markt in Uzès - Reisverslag uit Remoulins, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Ini-mini-mini Mont Ventoutje en markt in Uzès - Reisverslag uit Remoulins, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Ini-mini-mini Mont Ventoutje en markt in Uzès

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

16 September 2017 | Frankrijk, Remoulins

vrijdag 15 september
Niet omdat het moet, maar omdat het kan….. kunnen wij uitslapen…. als dat zou lukken! Het zit zó in ons systeem om vroeg op te staan dat we ook vandaag weer om 08.15 uur met onze blote voetjes op het zeil staan. Er waait een frisse wind en het is ‘maar’ 13 graden. Toch klagen we niet want in Holland blijkt het zult slecht weer te zijn dat we van het thuisfront bericht hebben gekregen dat een ritje met de auto het gevoel geeft door een hele grote wasstraat te rijden.

Wij ontbijten in de caravan en besluiten in de loop van de ochtend een tochtje met de auto te gaan maken om wat leuke plaatsjes te bekijken. We rijden naar Calvisson, ca. 45 kilometer bij onze camping vandaan en maken daar een wandeling door het dorp dat, wellicht mede door het bewolkte weer, een sombere indruk op ons maakt. Volgende stop is in het 13 kilometer verderop gelegen plaatsje Sommières. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 18 graden waardoor we met iets meer plezier rond lopen door dit dorpje met mooie oude straatjes.
Via een toeristische route binnendoor rijden terug naar de camping. Dat ze hier in de omgeving heel veel rotondes hebben ontdekken we tijdens deze terug rit. Dat Jan daarbij steeds goed weet waar hij heen wil is duidelijk, maar dat veel andere automobilisten iets minder zeker van hun zaak zijn is óók duidelijk. Ik vind dit soort ritjes een echt avontuur!

Terug op de camping besluiten we ook op de fiets nog wat van de omgeving te gaan verkennen. Plan is om een fietsroute te volgen die vanaf de camping is op te pakken. Het eerste stukje lijkt wel wat te worden maar na een kilometer of 8 komen we op een punt waar we alleen op de drukke autoweg kunnen fietsen. NIET MIJN DING! Om de algehele stemming goed te houden besluiten we om terug te gaan. Omdat we op de heenweg een ini-mini-mini Mont Ventoutje zijn afgedaald moet deze ook weer beklommen worden. Jan trapt dapper omhoog, ik ga het laatste stukje ervan lopend naar boven. En zo wordt ook dit ritje weer als een soort van avontuur in ons reisverhaal opgenomen.

Het beste moment van de dag vandaag is om 19.00 uur, het is windstil en 19 graden. We kunnen buiten eten en maken daarna nog een wandeling over de camping die in de zomer 1,5 keer zo groot blijkt te zijn als in deze tijd van het jaar. We zijn een uur onderweg om de hele camping te bekijken en constateren dat minimaal een derde deel van de campinggasten Nederlander is, dat er bijna net zoveel campers op de camping staan als caravans en dat er ook opvallend veel kampeerders in een tentje vakantie vieren. Wij trekken ons terug in ons bescheiden onderkomen, waarbij we noteren dat wij als een van de eersten op waren vandaag en als laatste ons lampje uit doen. Vanaf 22.00 uur is het echt in elke tent en caravan al donker.

16 september
De dag start met een voorzichtig zonnetje en een helderblauwe hemel. Het belooft een mooie dag te worden!
Om 09.00 uur zitten we buiten aan het ontbijt en om 10.00 uur zijn we op weg naar Uzès waar op zaterdag een van de leukste markten uit de omgeving plaatsvindt. Wij zijn hier een paar jaar geleden ook eens geweest en verheugen ons op de gezelligheid daar.

Met een paar tips op zak van nicht Netty voor leuke terrasjes arriveren wij in het centrum waar nog altijd gratis geparkeerd mag worden. Het is ondanks het feit dat het naseizoen is gezellig druk in de prachtige oude stad met z’n vele verrassende straatjes, mooie gevels en balkonnetjes.
De markt is door de hele stad, de geur van lavendel komt je van ver tegemoet, evenals de geur van knoflook, vis, kaas en ‘vieze worstjes’. We wandelen hier met gemak 2 uur rond en drinken de door Netty aangeraden café crème bij café Le Bengali, terwijl we de Uzèsse senioren met hun vers gekochte boodschapjes gadeslaan.

Op de terugweg zoeken we camping Mas de Rey nog even op, waar we een paar jaar geleden ook eens gestaan hebben en waar we fijne herinneringen aan hebben. Ook de supermarkt wordt bezocht zodat we vanavond weer een lekkere verse maaltijd hebben.

Om 14.30 uur zijn we terug op de camping en vinden we dat we het verdiend hebben om lekker lui met een boek in de zon nog wat uurtjes te genieten van het buitenleven. Een wandeling aan het eind van de middag maakt dat we ook deze dag weer met een voldaan gevoel afsluiten.

• 17 September 2017 - 11:01

Guido Droste:

Heerlijk om je verhalen te lezen. Wij zitten nu in Boedapest en hebben volgende week nog een paar dagen in noord Holland staan. Geniet er lekker van. Doen wij ook en dan proberen we later wat af te spreken.

• 17 September 2017 - 17:15

Diet Ruckert:

Moloi dat jullie zo'n mooie camping hebben he on den en dat het weer er beter uit ziet.
    Geniet van de mooie nature en de vrije tijd.

• 19 September 2017 - 17:32

Tilly:

Wat een leuke foto's op facebook!