Nog 1 dagje Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Nog 1 dagje Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Nog 1 dagje Hong Kong

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

14 Januari 2009 | Hong Kong, Hong Kong

Nog 1 dagje Hong Kong

Na een nacht goed slapen staan we wakker op! Om 09.00 uur zitten we aan het ontbijt waar we niet alleen de Chinese gerechten (waaronder soep als ontbijt) kunnen kiezen maar waar ook gezorgd is voor de mogelijkheid om op z’n Amerikaans te ontbijten. Kortom, keus uit soep(!), eieren met spek, noedels, fruit, yoghurt, geroosterde boterhammen, croissantjes, jammetjes, kaas, worst, zalm, tonijn etc.! Daarbij een lekker kop verse koffie of thee… de dag begint goed!
Het plan voor vandaag is om naar de haven te gaan en daar met de boot een tocht te maken over water zodat we ook vanaf die kant de Hong Kong indrukken in ons op kunnen nemen.

We stappen in een taxi die al klaar staat voor het hotel en laten ons voor € 8,-- afzetten (?!) bij de Central Star Ferry Pier, het centraal station voor boten op Hong Kong Island. Vervoer per taxi is hier zo gewoon, ze staan in rijen opgesteld klaar om klanten te halen en te brengen. Geen concurrentie, allemaal zelfde prijsafspraken en alle taxi’s zijn van het merk Toyota Crown, dus geen verschil in prijs of formaat! Er rijden er bijna net zoveel als gewone auto’s!

We drinken een lekkere kop koffie voordat we aan onze overtocht beginnen vanaf de centrale Pier naar Tsim Sha Tsui op het eiland Kowloon Peninsula. Kosten voor de overtocht € 0,22 p.p. voor 10 minuten varen! Op Kowloon aangekomen beginnen we aan een wandeling door de hoofdstraat waarbij we al snel ontdekken dat we hier in een rijk deel van Hong Kong terecht zijn gekomen. Het is er druk, de winkels hebben allemaal merknamen als Gucci, Armani, en vul verder zelf maar in.
We maken een uitstapje vanaf de hoofdstraat een park in waar een Chinese Garden is, een sculpturentuin en waar het voornamelijk heel erg rustig en schoon is, en dat allemaal vlak langs zo’n drukke winkelstraat. Terug door de hoofdstraat en wat zijstraten komen we aan de boulevard waar we met onze gezichten in de zon (ja, ja, het is hier vandaag wel een graadje of 22!) genieten van een heerlijke kop koffie met een broodje.
We besluiten de oversteek terug te maken naar het centrale station en vandaar een haventrip de boeken, een rondvaart van een uur langs de verschillende havenstationnetjes. Op die manier kunnen we Hong Kong vanuit alle hoeken bekijken. We betalen € 5,-- p.p. voor een vaartrip van 1 uur en kunnen niet anders zeggen dan dat we de juiste keus hebben gemaakt… kabbelend op het water, hoofd in de zon, prachtige plaatjes aan ons voorbij zien trekkend en zó loom worden dat je niet helder meer kunt denken……. Voorbeeld?? Als Ellij aan Cees vraagt hoeveel wijn er nog in de fles zit die ze gisteren gekocht hebben is zijn antwoord: ‘zo’n 250’……. Wij kijken elkaar aan en denken alledrie: ‘250?’ Waarop Ellij heel nuchter zegt: ‘dus wij drinken vanavond allebei nog 125??’ Cees kijkt Ellij aan en we zien hem denken: ‘125???’ En dan komt de clou: ‘O, bedoel je dat? Ik dacht dat je vroeg hoeveel HK dollar er nog in de knip zat!’ Misschien flauw, maar Ellij en Gerrie liggen in een deuk en Cees is blij dat zij over Tena ladies beschikken want anders hadden ze het niet droog gehouden volgens hem.
Terug op de Centrale Pier wandelen we een groot deel van de weg terug naar het hotel, maar omdat we steeds trappen klimmend over en onder de grote wegen door moeten om een stukje verder te komen besluiten we voor het laatste stukje toch maar weer in een taxi te stappen. Die zet ons voor € 3,-- netjes voor het hotel af en nadat we nog ‘750’ hebben gekocht (?!) gaan we ieder naar onze eigen kamer voor een klein tukkie of een stukje lezen.

We hebben besloten vanavond weer bij de Chinees te gaan eten waar we gisteravond zo’n gezellige avond hebben beleefd. Ook vanavond zijn er weer hilarische taferelen, maar nu zorgen we zelf voor het entertainment….. Deze keer krijgen we geen Hollands bestek, er wordt blijkbaar van ons verwacht dat we na een avondje oefenen nu ook met stokjes kunnen eten. Maar een dagje oefenen is echt niet voldoende want het eten met twee van die rechte latjes is echt geen succes. We krijgen dit keer allerlei gerechten tegelijk op tafel, variërend van gebonden kippensoep (Cees vindt het meer op behangplaksel lijken), tot vis met broccoliroosjes, varkensvlees met champignonplakken, kip met citroendressing en lange groentestengels. Het pakken en klem houden van hetgeen je wilt eten lukt inmiddels aardig, maar er een hap van afbijten en de rest tussen de stokjes vast blijven houden is een ondoenlijke opgave, met gevolg dat vooral die lange groentestengels bij sommige van ons (nee, we zeggen niet wie!) uit de mond blijft hangen en als een soort spaghettisliert naar binnen geslurpt moet worden. Als we tot slot als toetje ook nog een schaaltje met hete vloeibare ‘pap’ (lijkt op rode bessensap) krijgen en dat blijkt een tot pap gekookte rode bonensmurrie te zijn, zijn we er wel klaar mee. Hong Kong hebben we gezien, geproefd en beleefd in vogelvlucht en nu zijn we klaar voor het tweede deel: op weg naar Nieuw Zeeland! Nog 1 nachtje slapen, een ontbijtje en de koffers weer dicht zien te krijgen en dan vliegen we om 13.05 uur naar Auckland. Ramona en Auke moeten voor ons vroeg hun bed uit want vrijdagmorgen om 07.40 uur zullen we daar landen en wij verwachten niet anders dan dat zij op de luchthaven zullen staan om ons welkom te heten! In Holland is het dan donderdagavond 19.40 uur, voor veel van jullie koffietijd, mooi momentje om even aan ons te denken!
Heel veel liefs/hartelijke groetjes,
Cees en Ellij
Jan en Gerrie

- Dat wij steeds voor een taxi kiezen komt voort uit de rekensom ‘hoever zouden we komen met de tram Delft-Scheveningen met 4 personen voor hetzelfde bedrag als we hier voor een taxi betalen?’ :)
- Dank voor de gezellige reacties!
- Relie, ik vind dat het je goed staat!! Nico, jij hebt daar als fotograaf natuurlijk ook je best op gedaan om er een mooi plaatje van te maken!

• 14 Januari 2009 - 14:49

Ron:

Fantatische verhalen , wat een energy om na alle belevenissen nog tot zo'n verslaglegging te komen. veel plezier nog. gr. Ron

• 14 Januari 2009 - 14:53

Cora En Arie:

Leuk alle verhalen. Dat beloofd wat voor de komende weken!!!!
    Groetjes, Cora en Arie

• 14 Januari 2009 - 15:57

Elise:

Gezellig jullie berichtjes! Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het niet bij 1 SAS-dag blijft, Gerrie!! Dat wordt een SAS-maand!

• 14 Januari 2009 - 16:05

Tilly:

Heerlijk om te lezen....
    spannend nu hoor....op naar Nieuw Zeeland!
    En dan zien wie de langste verslagen gaat schrijven, moeder of dochter?
    Liefs van Tilly

• 14 Januari 2009 - 17:15

Corrie En Martien:

jullie zaten wel erg hoog in Hongkong, prachtige foto's ik ban stik jaloers.de kleur die we hier vandaag zien is grijs maar wel verschillende kleuren grijs.

• 14 Januari 2009 - 17:27

Monique :

Hoi vakantiegangers,

Dat klinkt allemaal super leuk:-) Een goede reis morgen naar NZ en veel plezier ook daar.

Monique

• 14 Januari 2009 - 18:41

Anja:

wat grappig op het moment dat ik je berichtje lees en bij jullie aankomsttijd ben kijk ik op de klok van mijn pc en ja hoor 19.40 uur. als dat geen goed voorteken is!!!

• 14 Januari 2009 - 18:44

Maaike:

Hoi Gerrie en Jan,
    morgen om deze tijd zien jullie Ramona en Auke weer! Ik zal aan jullie denken. Doen hen mijn hartelijke groeten.

• 14 Januari 2009 - 19:53

Yvonne Nelisse:

Hoi Gerrie,
    jij in Hong Kong en ik sinds vandaag weer bij DID! Ik was net te laat om je nog een afscheidsmailtje te sturen! Gelukkig kan ik dat via deze site alsnog doen! Wens je samen met je man en vrienden een onvergetelijke vakantie en natuurlijk een warm weerzien met je dochter en schoonzoon. Leuk om zo met jullie mee te lezen.
    Vanochtend voor het eerst weer een halve dag aan het werk. Ging goed, en vond het fijn weer terug te zijn. Vanmiddag thuis toch nog wel even een uiltje geknapt hoor!
    Jullie lekker genieten daar, groetjes uit Delft van Yvonne.

• 14 Januari 2009 - 19:54

Rene:

Hoi Gerrie,
    ik heb je helaas geen fijne vakantie meer kunnen wensen, maar zo te lezen komt het helemaal goed. Je bewaart al de recepten toch wel, van die exotische gerechten? wij willen hier ook wel eens rode bonensmurrie proeven.
    groetjes, Rene

• 14 Januari 2009 - 19:54

Ramona:

LEUK! En mooie foto's! Goede start!

Auk en ik staan op het punt om het vliegtuig naar Auckland te pakken. We zien jullie binnen 24 uur!

X
    Ramona

• 14 Januari 2009 - 20:00

Truus Spaan:

Lieve Jan en Gerrie,
    Blij dat dit deel van de reis is goedgegaan.
    Ik hoop dat de rest van het avontuur ook goed gaat.
    Geniet van het weerzien met Ramona en Auke.
    Lieve groeten Truus

• 14 Januari 2009 - 20:33

Ina Neelen:

Hallo allemaal. Leuk om te lezen wat jullie al hebben gedaan en gezien.Wij wilden een foto sturen hierbij maar zijn zulke kneuten dat wij het niet voor elkaar krijgen. geniet van alles. de groetjes van moeder Door en van ons.

• 15 Januari 2009 - 01:39

Ome Joop & Tante The:

Hi luitjes
    of moet ik zeggen wereldreizigers je had het over 22 graden in Hongkong nou het was hier gisteren 40 graden en vandaag 44 graden dus wel een beetje verschil he, fijn dat hetgoed is gegaan in datplekje, hopelijk hebben jullie een hele leuke ontmoeting met de kinderen, plezierige reis he, en veel plezier
    ome Joop & tante Thea

• 15 Januari 2009 - 06:45

Chantie:

Gerrie,

Leuk je berichten te lezen. Zo te horen hebben jullie het erg naar jullie zin, ben blij dat te horen. Heel veel plezier verder en wacht al met smart op je volgende bericht.

Chantie

• 15 Januari 2009 - 08:14

Lida:

Hallo klavertje vier! Wat een heerlijke start en dat jullie van meet af aan genieten is alleen maar gaaf; blijven genieten tot de laatste dag! Zie met voorpret de komende weken de reisverslagen tegemoet. Groeten aan Ramona en Auke, Big hug...

• 15 Januari 2009 - 17:30

Wilma:

Wat een leuke verhalen.... Spannend allemaal en nu ik dit zit te typen, (en inderdaad: de koffie staat te pruttelen) is het 19.29 uur Jullie vliegtuig heeft op dit moment als het goed is de landing al ingezet!

Ik hoop dat het een voorspoedige reis is geweest en heel veel plezier in Kiwiland!

• 15 Januari 2009 - 18:50

Ton Neelen:

ik heb het verhaal via Jeroen gekregen want ik had niets ontvangen of niet begrepen hoe het werkt maar goed ik ga na moeder Bets het verhaal lezen en zal dan weer hier wat neerzetten de groeten ook van Cora en moeder Door

• 16 Januari 2009 - 06:52

Mariska Zuidervaart:

Hoi Gerrie,

Jeetje, wat een leuke verhalen, ik kan niet wachten op het volgende avantuur.
    Heel veel plezier en ik hoop snel weer wat van jullie te horen/lezen.

Mariska.

• 16 Januari 2009 - 12:20

Riet Ruckert:

Leuk om jullie eerste belevenissen te lezen!
    En die is nog maar het begin.1 Dat belooft nog wat.
    Veel plezier gewenst en een goede reis naar Niuw- Zeeland, Riet

• 16 Januari 2009 - 15:52

Ton Neelen:

het doet me goed te lezen dat mijn zwager Cees heel veel koffie drinkt op zijn vakantie veel plezier nog gewenst uit het koude Zaandam

• 20 Januari 2009 - 07:04

Herman Ten Brinke:

Ik lees en zie dat jullie geweldig veel plezier hebben.

Ik vind het knap dat je na een lange dag reizen nog zin hebt in zulke lange leuke verhalen.

Voor het weer kun je daar beter blijven. De komende week wordt het erg nat weer.

Vandaag ga zit ik aan de TV/CNN gekluisterd (ja je bent met FPU of niet)om alle gedoe rond Obama te volgen.

Een goede reis verder gewenst.

Gr. Herman