Pelgrimsgevoel - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Pelgrimsgevoel - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Pelgrimsgevoel

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

01 Mei 2024 | Frankrijk, Lourdes

De dag begint voor ons met ontbijt om 08.30 uur. In dit hotel kan men al vanaf 06.30 in de eetzaal terecht. Dat er vandaag veel vroege vogels zijn lijkt al snel duidelijk, er is geen bruin brood meer om in de broodrooster te doen, er is geen kaas meer, de pistoletjes zijn op en in de schaal waar yoghurt in zit is de bodem in zicht. Wij schrapen wat restjes bij elkaar, waarbij we gelukkig toch ook nog een paar verdwaalde plakjes kaas ontdekken, en maken er met een kopje slappe koffie erbij met onze pelgrimsgedachten toch maar het beste van.

Aan tafel raken we in een mooi gesprek met 2 medepelgrims wat uitnodigt om daar dieper op in te gaan, we zetten ons gesprek daarom voort in de lobby tot het tijd is om naar de Bernadettekerk te gaan. Hier vindt vandaag een Eucharistieviering met handoplegging plaats. Wij hadden de keus al gemaakt om vandaag de viering over te slaan maar wel de handoplegging mee te maken. Of je gelovig bent of niet, de sfeer en de uitnodigende woorden om de handoplegging te ondergaan zorgt er voor dat 95% van de aanwezigen aan deze uitnodiging gehoor geeft. De overige 5% is er getuige van hoeveel emotie deze handoplegging bij velen oplevert.

Zoals in elke kerkdienst zijn ook vandaag hel veel vrijwilligers aanwezig om iedereen die hulp nodig heeft op alle mogelijke manieren ondersteuning te bieden, het is fantastisch om te zien met hoeveel liefde en geduld zij dit doen.

Na afloop van de viering worden we op het binnenplein van het heiligdom verwacht voor een groepsfoto met onze begeleiders. Dat betekent dat met op de achtergrond de Rozenkransbasiliek 60 pelgrims van 'Het Huis voor de Pelgrim' en hun twee begeleiders op de foto gezet worden. Voor de fotograaf blijkt het 'een fluitje van een cent' om binnen drie minuten 62 neuzen dezelfde richting uit te krijgen en vast te leggen.

Dat het vanmorgen zonnig is en aangenaam warm maakt dat we behalve de mooie achtergrond van de basiliek ook een prachtig blauwe lucht zien. Hierna gaan we in looppas terug naar het hotel om keurig om 12.00 uur te kunnen aanschuiven voor het middageten.

In de middag staan nog twee religieuze activiteiten gepland. De eerste, 'de viering van barmhartigheid' met daarna mogelijkheid om te biechten slaan wij over. Daarna volgt om 17.00 uur de Sacramentsprocessie in de open lucht.

De vrije uurtjes die wij hebben besteden we aan een wandeling door de straatjes van Lourdes en het bekijken van wat winkeltjes.

Omdat het vanaf 16.00 uur weer flink is gaan regenen vindt de processie vandaag niet in de open lucht plaats maar in de Baseliek Sint Pius X.Deze kerk die een oppervlakte heeft van 12.000 vierkante meter en plaats biedt aan 25.000 personen is ondergronds gebouwd onder het plein van de Rozenkransbasiliek en heeft de vorm van een omgedraaid schip en een zeer bijzondere bouwstijl. De Sacramentsprocessie duurt en uur, het voelt heel bijzonder dat wij onderdeel uitmaken van zo'n grote groep aanwezigen.

Na de avondmaaltijd drinken we nog gezellig koffie en een drankje met een clubje medepelgrims waarmee we een echt saamhorigheidsgevoel ervaren. Tussen ons vinden mooie gesprekken plaats met een lach en een traan, en daarnaast is er ook veel humor en gezelligheid.Het voelt heel bijzonder dat mensen die elkaar nog maar zo kort kennen elkaar zeer persoonlijke levensverhalen willen en durven toe te vertrouwen. Dit is echt een aspect wat voor ons deze reis zo speciaal maakt.

• 01 Mei 2024 - 01:26

Hellen :

Dat zijn mooie ervaringen. Geniet ervan.

• 01 Mei 2024 - 05:27

Riet Ruckert:

Wat ooi om als feemden toch zo vertrouwelijk met elkaar te zijnen mooiegesprekken te hebben .Datbis wel heespeciaal.Dit was weer een prachtig verslag waarin heel mooi wordt beschreven hoe jullie deze plechtigheden ervaren Dank daarvoor.

• 01 Mei 2024 - 06:28

Olga:

Dit is een week met bijzondere ervaringen.

• 01 Mei 2024 - 07:37

Ton En Marjo:

Wij fijn dat jullie zo genieten van deze indrukkende reis samen.

• 01 Mei 2024 - 09:08

Ora:

Geweldig dat er zoveel saamhorigheid is en zoveel vertrouwen! Daar word je stil van!

Het maakt allemaal een hele diepe indruk. En zo bijzonder dat er nog steeds zoveel mensen in Lourdes bijeen komen.

mooie foto’s ook.

• 01 Mei 2024 - 11:35

Mariana:

Bijzondere momenten

• 01 Mei 2024 - 20:33

Piet:

Gelukkig was het ontbijt niet het hoogtepunt van de dag. Ik kan mij voorstellen dat dit wel de viering in de Sint Pius basiliek was. Onvoorstelbaar dat zo'n mooi en groot gebouw ondergronds ligt. Dat alleen al is bijna een wonder.

• 02 Mei 2024 - 09:02

Joke:

Fijn dat jullie zo’n mooie verbondenheid voelen!

Zo’n grote ondergrondse kerk is ook wel heel bijzonder!

• 02 Mei 2024 - 09:21

Sylvia Heistek:

Wat een mooie ervaringen. Vooral de enorme ondergrondse Baseliek Sint Pius X vind ik bijzonder.