River Kwai en Diner Raft - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu River Kwai en Diner Raft - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

River Kwai en Diner Raft

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

14 November 2023 | Thailand, Kanchanaburi

zaterdag 11 november

De reisafstand vandaag van Chiang Mai - via Lampang - naar Sukhothai zal 300 kilometer zijn. We staan dan ook vandaag weer om 06.00 uur op om na een lekker ontbijt om 07.30 uur te vertrekken. De eerste stop is bij een PTT tankstation met een Café Amazon voor koffie en thee en een 7/11 shop waar we preventief een extra flesje muggenspray kopen. Tot nu toe hebben de muggen ons nog niet ontdekt, maar in het kader van 'beter mee verlegen dan óm verlegen' toch maar in de tas!

Café Amazon heeft het logistiek niet echt onder controle, na 20 minuten hebben 3 van onze reisgenoten hun gewenste bakkie kunnen scoren, de rest houdt het voor gezien en neemt genoegen met een flesje water zodat we toch op tijd weer kunnen vertrekken. Om 11.30 maken we in Lampang een stop voor een bezoek aan een textielwinkel, waar door lokale mensen van een bergstam traditionele kleding, sjaals etc. van zijde wordt gemaakt. We krijgen hier een half uur tijd om rond te kijken en desgewenst iets te kopen, maar na een kwartiertje heeft iedereen het wel gezien. Weer een kwartier later arriveren we bij ons lunchadres voor vandaag, restaurant Si Satchanalai in Sukhothai, gelegen op een sprookjesachtig plekje aan een rivier.

Na de lunch stappen we om 13.30 uur weer in de bus. Door een aantal reisgenoten wordt toegegeven aan een powernapje, maar zodra we de stad Sukhothai naderen is iedereen er weer bij. De naam van deze stad betekent 'Geluk van de Dageraad'.

De bus brengt ons naar het Geschiedenispark in de stad wat net buiten het centrum ligt. Het is een gigantisch complex wat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Het park bestaat uit 7.000 hectare en er staan wel 200 tempels, omringd door stadsmuren. Nadat we ons een zonnehoed hebben aangeschaft bij het winkeltjes aan de ingang van het park stappen we op een voor ons klaar staande fiets en rijden in 45 minuten door een deel van het park om drie tempels van dichtbij te bezichtigen. Voor vandaag was dit de laatste activiteit. Binnen 5 minuten vanaf het Geschiedenispark arriveren we om 16.15 uur bij ons overnachtingsadres in Sukhothai, we slapen hier in en bungalow. Vanavond bestaat het diner uit een buffet waarvoor we met de hele groep om 18.30 uur mogen aanschuiven aan een lange tafel en we smullen van heerlijke Thaise gerechten.

zondag 12 november

We hebben vandaag de langste reisdag van deze vakantie, we gaan ruim 400 kilometer afleggen van Sukhothai naar Kanchanaburi. Deze provinciehoofdstad ligt in de jungle, aan de River Kwai (spreek uit: River Kwaè).

Voor het zover is begint de dag met verdiensten maken. Zestien personen uit onze reisgroep, waaronder Maria, Jan, Jan en ik, hebben zich hiervoor aangemeld en 100 bath betaald om mooie pakketjes te laten maken die wij om 06.30 uur aan de reizende monniken zullen overhandigen. Wij zullen daarna van hen de zegening krijgen en gelukwensen voor onszelf en onze familie. Vroeg uit de veren dus!

Drie monniken komen met chauffeur met de auto bij het hotel voorrijden, wij offeren ons pakketje in een speciale mand die de monniken bij zich hebben en bieden hen een gele bloem aan. De pakketjes en de bloemen worden vervolgens door de chauffeur van de monniken in de auto gezet. Hierna volgt een kort gebed en de zegening.

Dan moeten we ons haasten voor het ontbijt want om 07.30 uur vertrekt onze bus naar Kanchanaburi, de 3e grootste provincie van Thailand.

De eerste koffiestop is om 09.15 uur bij een Café Amazon waar de logistiek beter geregeld is dan gisteren, de bestellingen koffie en thee worden in sneltreinvaart verwerkt en geleverd, zo kan het ook!

De 2e etappe met de bus start om 09.45 en eindigt om 11.30 uur bij Chaba Lagoon, ons vroege lunchplekje voor vandaag in een prachtige tuin aan de Yom rivier. Dit idyllische plekje ligt ca. 50 kilometer voor Nakon Sawan, de geboortestreek van onze schoondochter Roos, waar we ook aan het begin van de reis langsgekomen zijn.

In de schaduw genieten we van een goed verzorgd buffet met een heerlijk koel drankje erbij.

Om 12.30 uur beginnen we met goed gevulde buikjes aan de 3e etappe van vandaag. Na een hele korte plasstop na anderhalf uur rijden we meteen weer door om vóór 16.00 uur bij het oorlogsmuseum in Kanchanaburi te zijn. Het lukt onze chauffeur Mr. Nak, die vandaag als achternaam 'Verstappen' heeft gekregen om daar om 15.45 uur voor de deur te parkeren zodat wij 45 minuten in het museum door kunnen brengen voordat deze gaat sluiten. Na het kijken van een korte documentaire en het op ons laten inwerken van de afschuwelijke beelden van de verschrikkelijke beproevingen die de krijgsgevangenen hebben moeten ondergaan die de Dodenspoorlijn hebben aangelegd, volgt er opnieuw een bezinningsmoment op de Erebegraafplaats recht tegenover het museum. Deze begraafplaats is één van de drie rustplaatsen voor de slachtoffers van de Dodenspoorlijn. Hier liggen de stoffelijke resten van bijna 7.000 Australische, Britse en Nederlandse krijgsgevangenen. Het eerste wat we zien bij het oplopen van de begraafplaats is een indrukwekkend groot marmeren kruis ter nagedachtenis aan de slachtoffers. Het is niet bekend hoeveel Nederlandse slachtoffers hier liggen omdat veel graven anoniem zijn. Bij elk graf staan prachtige bloemen, het is duidelijk zichtbaar dat deze begraafplaats heel goed wordt onderhouden.

De volgende activiteit is ook een bezinningsmoment. Vijf minuten rijden van het museum en de begraafplaats ligt de Bridge over de River Kwai.

Wij zijn daar, door Otje perfect getimed, precies op tijd om nog op de brug heen en weer te kunnen wandelen voordat de trein komt die hier nog een aantal keren per dag over heen rijdt. De trein rijdt om 17.30 uur langs, vandaag is dat precies op het moment waarop de zon onder gaat. Heel mooi om dit mee te maken.

Daarna is het tijd om weer aan vrolijke dingen te denken. Er staan rode jeep taxi's voor ons klaar die ons naar de kade vervoeren waar we van 18.00 - 20.00 uur een diner raft gaan meemaken. We zitten precies op tijd aan boord van de boot als er een vreselijke onweers- en regenbui losbarst. De zijkanten van de boot worden met zeilen dicht gemaakt zodat wij droog zitten. Er is een heerlijk buffet en na een uurtje jaren '60/'70 muziek waarvan iedereen die ooit dansles heeft gehad zich de nummers ongetwijfeld herinnert volgt een ANWB momentje. Dat is hoe Otje het noemt, hij is de DJ dit uur en draait de ene onvervalste Hollandse meezinger na de ander. Wij bedanken Otje met onze eigen versie van 'Adje voor de sfeer', daar hoeven we maar één letter voor te veranderen en iedereen zingt het uit volle borst mee!

Na afloop van deze heerlijke en gezellige party worden we met de rode jeep taxi's naar Hotel Royal in Kanchanaburi gebracht waar wij 2 nachten in een bungalowtje slapen. Dit was weer een onvergetelijke dag!

• 14 November 2023 - 17:16

Piet:

Zo, wat maken jullie veel mee zeg. En alles in een strakke planning! Ik vermoed dat jullie de vakantie nog een aantal keer gaan herbeleven!

• 14 November 2023 - 17:35

Ineke Van 't Hart:

Heerlijk je verslagen. Ik reis vanaf de bank een beetje mee.

• 14 November 2023 - 17:38

C&A:

Erg indrukwekkend vonden wij het museum en de spoorlijn omdat Arie z’n opa daaraan gewerkt heeft als gevangene.

Wat een lol hé op het vlotrestaurant terwijl de mooie verlichtte gebouwen voorbij glijden.

Weer veel mooie herinneringen gemaakt[e-1f44d].

zo heerlijk om te zien en te lezen[e-1f618]

• 14 November 2023 - 19:00

Olga:

Wat een belevenissen en indrukken hebben jullie te verwerken. Het verhaal lezen, dan ogen dicht en zo de beelden aan je voorbij laten gaan. Wat een super reis.

liefs Olga

• 14 November 2023 - 20:01

Mariana:

Indrukwekkende momenten.

• 14 November 2023 - 20:25

Antonia :

Geweldig verslag. Een reisboek is er niets bij. Genieten om op deze manier mee te reizen.

Veel lieve groeten, Antonia

• 14 November 2023 - 21:48

Guido Droste:

heerlijk om te lezen en bij te dromen, lijkt me ook wel wat moet alleen mijn wederhelft nog over de streep zien te krijgen....

• 15 November 2023 - 10:01

HAL Steijger:

fantastisch mensen bedankt voor weer een heerlijk verhaal.

groeten

Elly en Henk

• 15 November 2023 - 11:07

Lien Wiersema:

Ik kan het weer allemaal voor de geest halen al is het een tijdje geleden