Tuktuk- en fietstour in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Tuktuk- en fietstour in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Tuktuk- en fietstour in Bangkok

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

08 November 2023 | Thailand, Bangkok

zondag 5 november, deel 2

Om 14.00 uur beginnen we aan onze volgende activiteit, we varen met een typische Thaise longtailboot door de verborgen klongs (= kanalen) die Bangkok rijk is. We krijgen op die manier een kijkje hoe de lokale bevolking naast de rivieren woont en leeft. Tijdens de vaartocht worden er brokken brood uitgedeeld die wij op een bepaalde plek in het water mogen gooien. De reactie die daarop volgt is indrukwekkend: een grote groep meervallen gaat het gevecht met elkaar aan om zo'n brok brood te bemachtigen, het is een echt spektakel!

Met het drukke programma de eerste dagen is het tochtje met de longtailboot een echt ontspanningsmoment, dat er juist nu een regenbui valt mag de pret niet drukken, wij hebben een zeiltje boven ons hoofd!

Volgende activiteit op het programma van deze dag is een bezoek aan Wat Arun, ook wel de tempel van de Dageraad genoemd. Deze tempel is versierd met miljoenen gekleurde stukjes porselein. Er is een zeer steile beklimming mogelijk naar de 52 meter hoog gelegen top van de tempel, wij hebben een half uur de tijd om rond te wandelen en komen daardoor niet verder dan de eerste verhoging. Het is er super druk met jongedames die zich in (gehuurde) traditionele Thaise kleding door elkaar laten fotograferen of selfies maken overal op en tussen de tempeltorens. Jan Z treft de eer om met een paar mooie meisjes op de foto te mogen, Jan M treft een slechter lot: wij raken hem in alle drukte kwijt (of hij ons?), we zijn dolgelukkig als we weer compleet zijn. Als onze gids zijn 31 schaapjes weer heeft verzameld vertrekken wij terug naar het hotel. Bij aankomst daar is het 16.00 uur en hebben we 1,5 uur de gelegenheid voor een powernapje voordat we om 17.30 uur aan onze laatste activiteit van de dag beginnen. Om die tijd gaan we vanaf het hotel met tuk-tuks naar het centrum van Bangkok.

In Bangkok rijden zo'n 10.000 van deze stinkende gemotoriseerde driewielers rond, veelal bestuurd door mensen van het platteland die naar de grote stad zijn getrokken in de hoop met deze baan een beter leven op te kunnen bouwen.

De tuk-tuk dankt zijn naam aan het ratelende geluid wat hij maakt en biedt zitplaats aan 2 personen die op een bankje achter de chauffeur kunnen zitten. Wij zijn met 32 personen dus er zijn voor ons 16 van die vehikels besteld. Wij krijgen de opdracht om het kenteken van onze 'eigen' tuk-tuk te fotograferen zodat we die na elke stop weer zelf terug kunnen vinden om bij de juiste chauffeur in te kunnen stappen.

We worden om te beginnen naar het centrum van Bangkok gebracht waar we gedropt worden bij een lokale bar voor en drankje op de rooftop van het gebouw waar we een prachtig uitzicht hebben op de Chao Praya rivier. Na een half uurtje dalen we weer af en lopen we naar buiten op weg naar de straat waar de tuk-tuks voor ons klaar staan. Het is intussen flink gaan regenen en de straat is donker en glanzend nat. Maria mist hierdoor een afstapje en beland daardoor pardoes 'in de goot'. Binnen en mum van tijd staan er chauffeurs om haar heen die haar overeind willen helpen terwijl het slachtoffer zelf nog even moet bekomen van de schrik. Onze 'eigen' chauffeur dirigeert de andere allemaal weg en zorgt voor ruimte, zodat Maria zelf kan opstaan op háár moment. Gelukkig valt het vallen mee en levert het als bijkomend voordeel op dat wij de rest van de avond onze chauffeur niet zelf hoeven te zoeken, hij zoekt óns! Typisch een staaltje van 'ieder nadeel heb z'n voordeel'! We worden met de tuk-tuk naar de hoofdstraat in China Town gebracht die 's avonds gevuld is met heel veel eetkraampjes waar je al lopend bij elke eetbar iets anders kunt kopen om je maag mee te vullen.

Zo stoppen we, steeds een stukje verder lopend, bij verschillende eettentjes waar we mango met rijst te proeven krijgen, vervolgens dumplings, mini loempia's, kipsaté, gefrituurde bieslook, en tenslotte genieten we bij een eettentje met een heuse Michelin ster in deze branche van kipnoedels met ei. Met goed gevulde maag worden we aan het eind van deze streetfood tour weer met de tuk-tuk naar het hotel gebracht waarbij nog een laatste stop wordt gemaakt voor het maken van foto's bij avondlicht van het Koninklijk Paleis.

Onze chauffeur krijgt een extra fooi!

maandag 6 november

Ons wekkertje loopt om 06.00 uur af, dat geeft ons net genoeg tijd om te douchen, aan te kleden, te ontbijten en om 7.30 uur paraat staan om met de bus naar het vertrekpunt gebracht te worden voor een fietstour van 5 uur door Bangkok met organisatie Co van Kessel bicycle tour.

Deze organisatie is 30 jaar geleden gestart door de Nederlandse veldrijder Co van Kessel, hij zette in Bangkok het fietsen op de kaart. De gidsen van Co van Kessel zetten na zijn overlijden in 2012 zijn gedachtengoed voort en vandaag zijn wij met onze hele reisgroep deelnemer aan de 5 uur durende fietstocht die door vier gidsen wordt begeleid. We krijgen allemaal een knalgele fiets met breed zwart zadel toegewezen, ieder met een eigen nummer en op persoonlijke hoogte afgesteld. We vertrekken om 08.15 uur, de gidsen loodsen ons vakkundig en geduldig door de smalle bedrijvige straatjes van China Town, langs kleurrijke marktjes en sfeervolle tempels, en door het groene hart van de stad. Er wordt door de gidsen gezorgd voor voldoende water en verfrissingsdoekjes onderweg. Halverwege de tour krijgt Maria de handgrepen van de fiets van een van de gidsen omdat die van haar te los zitten en als ik onderweg na een stop een lekke band blijk te hebben staat een van de gidsen zijn fiets bereidwillig aan mij af. Het probleem wat hij nu zelf heeft blijkt snel te kunnen worden opgelost want hij rijdt snel weer in de positie waar hij met zijn drie collega's er voor zorgt dat de hele groep steeds veilig kan oversteken, dat we links blijven rijden en dat we worden gewaarschuwd om te bukken bij lage 'viaductjes'. Ondanks dat lukt het één van de fietsers zijn hoofd zo stoten tegen zo'n betonblok dat een klein pleistertje niet voldoende is. Geluk bij een ongeluk is dat hij uit een familie komt die ondernemer zijn/waren van een organisatie op het gebied van EHBO en Bedrijfshulpverneming. Binnen 10 minuten is de wond ontsmet en gerepareerd en fietst hij weer vrolijk fluitend achter ons.

Rond lunchtijd varen we met een longtailboot met de fietsen aan boord de Chao Praya rivier over en meren we aan bijen klein restaurantje waar we en heerlijke lunch krijgen voorgeschoteld. Daarna nog een stukje met de boot en de laatste 5 minuten fietsen we terug naar het kantoor van Co van Kessel waar we onze knalgele fietsen met het brede zadel weer parkeren naast de vele andere die er staan om veelvuldig gebruikt t worden. We hebben een topochtend gehad!

Als wij voor het kantoor van Co van Kessel staan te wachten op de bus die ons terug zal brengen naar het hotel staan we plotseling oog in oog met de twee jongedames die we in het vliegtuig ontmoet hebben en die hun eigen plan hadden gemaakt voor een reis door Thailand. Zij hebben voor vanmiddag een fietstocht geboekt. In een stad met 12 miljoen inwoners komen wij elkaar hier weer tegen, het voelt echt als en heel bijzonder momentje. Voor de tweede keer binnen een paar dagen wensen wij elkaar geluk en mooie avonturen toe.

Om 13.45 uur zijn we terug bij het hotel en hebben we de rest van de middag vrije tijd die door ons wordt benut met lezen, slapen, puzzeltjes maken of - door mij - ons verhaaltje schrijven.

Om 18.15 uur gaan we mee met de excursie Bayoke Sky Tour. We worden in een busje vervoerd naar het hoogste gebouw van Zuidoost Azië dat zich bevindt in Bangkok. Het gebouw is 309 meter hoog en heeft 84 verdiepingen. Naast 673 hotelkamers is er een publiekelijk observatiedek op de 77e verdieping. Eén verdieping hoger genieten wij van een uniek dinerbuffet met keuze uit 80 verschillende verse gerechten uit o.a. de Europese, Thaise en Japanse vegetarische keuken. Alles ziet er smaakvol en lekker uit, wij hebben moeite om keuzes te maken om wel lekker maar niet teveel te eten. Na 2 uur 'keuzestress' gaan we met een glazen buitenlift naar de 84e verdieping van het gebouw waar we op een ronddraaiend panoramadak een fenomenaal uitzicht hebben over de metropool Bangkok. Daarna suizen we naar beneden met de lift en worden we weer keurig bij ons hotel afgeleverd. Een mooiere manier om ons verblijf in Bangkok af te sluiten kan ik niet bedenken. Morgenochtend gaan we vertrekken naar Tak, 376 kilometer noordelijker.

• 08 November 2023 - 19:06

Oskar, Mascha, Joery En Daniek :

Wat een mooi verslag. Wij krijgen een goed beeld van jullie avonturen.

Groetjes

• 08 November 2023 - 19:16

Marina Steehouder- Verweij:

Wat een mooi verhaal heb je er van gemaakt, en leuk dat wij daar van mee kunnen genieten. Volgens mij genieten jullie met volle teugen van al het mooi wat daar te zien is. Nog heel veel plezier gewenst.

• 08 November 2023 - 19:16

Joke Oor.:

Wauw wat een avontuur. En een prachtig verslag. Heel veel groeten aan iedereen.

Gr. Joke Oor. )zet mijn achternaam er maar even bij, zie meer Joke´s voor bij komen.

• 08 November 2023 - 19:22

Lia Trommel :

wat een mooi verhaal wij genieten mee met jullie

• 08 November 2023 - 19:27

Cees:

Weer een mooi verhaal Ger.

• 08 November 2023 - 19:29

Ton En Marjo:

Weer een mooi verslag van jullie avontuur in Bangkok. En dat er nog vele mooue avonturen erbij komen.

• 08 November 2023 - 19:53

Ineke De Jong:

Wat een belevenis. Geweldig om jullie avontuur te lezen.

• 08 November 2023 - 19:55

Hennie:

Wat een schitterend verhaal Gerrie. Ik geniet mee op jullie reis.

• 08 November 2023 - 19:56

Liesbeth Z:

Wow! Wat maken jullie veel mee! Leuk om er op deze manier een beetje bij te zijn.

• 08 November 2023 - 20:06

Olga:

We reizen weer helemaal mee. Wat zijn de verhalen weer genieten.

• 08 November 2023 - 20:10

Koos:

Wat een prachtige reis en wat is er veel te zien en te beleven. Op naar het volgende verslag [e-1f604].

• 08 November 2023 - 20:10

C&A:

Ooo zo herkenbaar. Ook wij zijn op dezelfde wolkenkrabber geweest en daar ook gegeten.

super! En wat een toeval om de twee dames weer te ontmoeten.

Hoop dat Maria geen nadelige gevolgen heeft van de val.

groetjes en nog veel meer genieten[e-1f618][e-1f618]

• 08 November 2023 - 20:12

Marian:

Heel veel plezier. We genieten van je mooie verhalen

• 08 November 2023 - 22:22

Lenie:

Wat heerlijk om zo'n mooi reisverslag te lezen. Ik geniet ervan[e-1f600]. Veel plezier nog.

• 08 November 2023 - 22:53

Ineke Van 't Hart:

Wat een leuk verslag. En wat doen jullie veel op een dag. Het leuke van een georganiseerde reis, alle hoogtepunten in een korte tijd. Maar goed dat je een reisverslag maakt. Alles onthouden lijkt me onmogelijk. Heel veel plezier met elkaar.

• 09 November 2023 - 08:58

Anita :

Wat een avonturen beleven jullie.

En dat in een paar dagen tijd. Erg leuk om te lezen.

Op naar het volgende. [e-1f44b]

• 09 November 2023 - 09:24

Elly En Henk:

Als wij zien en lezen dat jullie genieten, worden wij ook een beetje blij.

Hadden wij er bij willen zijn? jajajaja.

De reacties zijn ook hartverwarmend en sluiten ons daarbij aan.

Nu geen ongelukjes meer, dus uit blijven kijken en genieten.

Elly en Henk

• 09 November 2023 - 09:53

Piet:

Wat een belevenissen en avonturen zeg. Indrukwekkend hoor, zeker zo’n dag met vallen en opstaan. Op naar het volgende hoogtepunt!

• 09 November 2023 - 11:36

Sylvia Heistek:

Zeer herkenbaar die fietstocht, maar heel leuk om te doen. Wij waren met onze 2 vrienden de enigen van de groep die mee deden aan deze toer. Geen spijt van gehad. Ook bezoek aan Bayoke tower is geweldig en ook wij hebben daar genoten van het dinerbuffet.

• 13 November 2023 - 19:18

Ben Henzen:

Heel herkenbaar allemaal, wat een mooie ervaringen doen jullie op. Gelukkig heeft de valpartij van Maria geen blijvend letsel veroorzaakt. Geniet van jullie trip en pas vooral op voor af en opstapjes.