Kennismaking met Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Kennismaking met Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Kennismaking met Bangkok

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

06 November 2023 | Thailand, Bangkok

vrijdag 3 november:

We laten een schoon huis achter waar door buurvrouw Olga goed op wordt gepast en vertrekken om 15.30 uur naar Nieuwegein waar Jan en Maria ons verwelkomen, klaar om aan ons gezamenlijke avontuur te beginnen.

Om 18.00 uur worden we opgehaald door een chauffeur van Taxicentrale de Luxe die ons relaxt naar Schiphol rijdt. In de straat van Jan en Maria zijn wat buren naar buiten gekomen om ons uit te zwaaien, dat geeft ons extra het gevoel dat we iets heel bijzonders gaan ondernemen!

Na een stroomstoring op Schiphol vanmorgen valt het ons reuze mee dat het inchecken en afgeven van de koffers erg vlot verloopt. Bij de security wordt het wel even spannend omdat zowel Jan M als Maria eruit worden gepikt voor fouilleren, bij Jan na de gebruikelijke lichaamsaanrakingen ook nog wroetende vingers in zijn schoenen terwijl zijn voeten er gewoon in zitten en Maria krijgt zelfs een totale body check! Niks aan de hand dus we mogen door naar de gate. Het boarden begint precies op tijd en even zo keurig gaan we exact om 22.00 uur de lucht in. We vliegen met een Boeing 777 van Emirates naar Dubai om daar over te stappen naar Bangkok. De zitruimte in het vliegtuig valt ons erg tegen, 6 uur strak in de stoel met de knieën tegen de rugleuning van de persoon voor je is geen pretje maar 'alles voor het goede doel' zeggen we tegen elkaar. Rond middernacht krijgen we een lekkere warme maaltijd geserveerd, om alles uit de verpakking te halen en op je eigen dienblad te houden is nog flinke uitdaging maar het houdt ons lekker bezig. Slapen lukt niet dus we zijn al tevreden met af en toe een hazenslaapje.

zaterdag 4 november:

Om 07.25 uur landen we in Dubai, 20 minuten eerder dan gepland, het is daar 3 uur later dan in Nederland. Met een trein binnen de luchthaven gaan we naar de gate voor onze vlucht naar Bangkok. Dit keer wordt bij de security check Jan Z eruit gepikt als verdacht persoon, hij wordt zelfs 2 x gefouilleerd! Ook nu is er niks aan de hand dus door naar de boardingruimte. Precies volgens plan gaan we om 09.30 uur, opnieuw met een Boeing 777, de lucht in. Opnieuw krappe beenruimte en niet meer dan af en toe wat knikkebollen maar het eten en drinken is prima, ook nu kunnen we ons daar weer even lekker mee bezig houden. In het vliegtuig ontmoeten we twee leuke jongedames die hun eigen avonturen in Thailand hebben uitgestippeld. Wij luisteren naar hun enthousiaste verhalen en zij zijn benieuwd waar wij allemaal heen gaan. We nemen afscheid van elkaar met de gedachte dat wij elkaar niet meer tegen zullen komen en wensen elkaar mooie avonturen toe.

We landen na een prima vlucht op luchthaven Bangkok om 18.25 uur lokale tijd, dat is 6 uur later dan in Nederland. We gaan door de security en paspoortcontrole, waar we twee digitale handafdrukken, duimafdrukken van beide duimen en een gezichtsherkenning scan moeten afleveren voordat we in Bangkok worden toegelaten. Als we bij de bagageband arriveren komen de koffers er al aan rollen. We kunnen bepakt en bezakt naar het ontmoetingspunt voor de start van onze groepsreis. Onze reisleider die luistert naar de naam Otje staat ons met een bord met het ANWB logo erop op het afgesproken punt op de luchthaven op te wachten.

Wij maken alvast kort kennis met onze medereisgenoten en als de groep compleet is kunnen we vertrekken naar het hotel.

Buiten de luchthaven staat de bus voor ons klaar, onze chauffeur heet meneer Nak en hij zal ons de gehele reis brengen naar de bestemmingen die wij gaan aan doen.

We krijgen onderweg van Otje de eerste uitleg over onze rondreis, waarbij hij meldt dat we op onze reis in totaal 3000 km zullen rijden per bus, met mini Van of tuk-tuk.

De eerste woordjes die we van Otje leren is hoe we iemand kunnen (be)groeten, het is de betekenis voor hallo, dag, hoi, doei, enz.: mannen spreken een groet uit als 'sawadie krab', vrouwen spreken uit 'sawadie kaa'.

Om iemand te bedanken zeggen mannen 'kop koen krab', vrouwen zeggen 'kop koen kaa'. Wij gaan ons beste beentje voorzetten om met deze woorden vrienden te maken!

Bij aankomst op de luchthaven was het al donker, het eerste wat wij dus zien vanuit de bus op weg naar het hotel is Bangkok bij avond. Onderweg barst een fikse regenbui los met zelfs onweersklappen, maar wij zitten droog en 'wat vandaag valt, valt morgen niet' is ons motto. Rond 21.00 uur arriveren we bij hotel Royal Princess, ons logeeradres voor 3 nachten. Onze avondmaaltijd staat al klaar en terwijl wij smullen van de heerlijke Thaise lekkernijen worden we ingecheckt zonder daar zelf naar om te hoeven kijken.

Als wij na de maaltijd naar onze kamers gaan staan daar de koffers al netjes voor ons klaar bij onze hotelkamer en kunnen wij van wat uurtjes nachtrust gaan genieten.

zondag 5 november:

Wij zijn om 06.00 uur alweer 'uit de veren' zodat we om 07.00 uur fris aan het ontbijt kunnen verschijnen. Om 07.30 uur zit Otje klaar om onze excursiewensen voor de komende dagen op te nemen en nadat iedereen die heeft doorgegeven stappen we om 08.30 uur in de bus voor een drukke dag met activiteiten in Bangkok, de 4 na grootste stad van het land met een inwoneraantal van 12 miljoen mensen.

We gaan beginnen met een wandeling door China Town en daarna gaan we een bezoek brengen aan het Koninklijk Paleis in Bangkok.

In China Town lopen we langs markten, tempels, kruidenwinkels, eetstalletjes en heel veel koopwaar op straat. Bij een mooie Chinese tempel krijgen we de gelegenheid om die te bekijken, we stoppen bij een kruidenwinkeltje waar we speciale Chinese thee mogen proeven en we lopen over een lokale markt, door kleine steegjes met allerlei voor ons onbekende etenswaren. Bijzonder eerste indrukken van Bangkok.

Vervolgens gaan we met de bus naar het Koninklijk Paleis met het belangrijkste Boeddhabeeld van Thailand, de 'Emerald Buddha'. Dit beeld wordt gezien als het belangrijkste symbool van het Boeddhisme, ondanks dat het niet meer dan 66 centimeter groot is.

Onze gids Otje zal gedurende de reis voortdurend met en ANWB vlaggetje aan een stok voor ons uit lopen zodat wij een herkenningspunt hebben. Bij het Koninklijk Paleis is dit echter niet toegestaan. Vandaag kunnen wij daarom als herkenningspunt zoeken naar een groen dinosaurusje.

Het Koninklijk Paleis is de meest bekende trekpleister van Bangkok. Onder de Thaise bewoners heet het ook wel Phra Borom Maha Ratcha Wang. Voor de toeristen wordt het ze zo makkelijk mogelijk gemaakt en aangeduid als Het Grand Palace Bangkok'.

Het Paleis is al sinds 1782 de officiële verblijfplaats van de koningen van Siam, en later Thailand. De Koning, zijn familie, de regering en de bedienden verbleven hier tot 1925, in totaal waren dit meer dan 1.000 mensen. Tegenwoordig wordt het paleis niet meer gebruikt als verblijf voor de koning.

De huidige koning van Thailand, Koning Rama X sinds 2016, woont - áls hij in Thailand verblijft - in het Chitralada Palace in Bangkok. Het Koninklijk Paleis wordt vandaag de dag nog wel steeds gebruikt voor bijzondere gelegenheden.

Na de bezichtiging van het prachtige Paleis gaan we wandelend naar de Wat Pho, de grootste en oudste Wat (= tempel) in Bangkok (80.000 vierkante meter); deze tempel biedt onderdak aan meer dan duizend Boeddha-beeltenissen. Dit is meer dan enige andere tempel in het land. Daarnaast is hier de liggende Boeddha te vinden, deze is zesenveertig meter lang en vijftien meter hoog. De liggende Boeddha is rijkelijk versierd met bladgoud en met parelmoer op de ogen en voetzolen. Zeer indrukwekkend!

Nadat we ook hier hebben kunnen rondlopen gaan we terug naar de bus om naar een restaurant gebracht te worden voor de lunch. Tijdens het kleine stukje lopen komt er een stortbui naar beneden, gelukkig kunnen we precies op tijd een soort luifel bereiken waar we onder kunnen staan tot de ergste regen voorbij is. Het restaurant waar we lunchen heet Hotel Royal, hier krijgen we een fantastische Thaise maaltijd en drinken ons eerste Thaise biertje, Singha. Het woord ‘Singha’ betekent 'leeuw' vandaar dat er een gouden logo op het etiket staat afgebeeld. Wij zeggen 'proost'!

• 06 November 2023 - 18:19

Hennie:

Een indrukwekkend en voorspoedig begin van jullie reis.

Heel erg leuk om jullie te volgen en ook wat van de geschiedenis van Thailand te ontdekken.

Geniet er van.

• 06 November 2023 - 18:24

Mariana:

Mooi geschreven Gerrie, zo reis ik een stukje met jullie mee. Ik ben benieuwd hoe je het reizen/verplaatsen met een tuk tuk gaat vinden. Kees en ik hebben daar van genoten.

Alles smaakt daar stukken lekkerder dan hier, fruit om je vingers bij op te eten.

Mooie fotos op fb[e-1f60d]

Lieve groet

Mariana

• 06 November 2023 - 18:29

Piet Van Den Berg:

Wat ontzettend leuk en verhalend geschreven Gerrie. Ik reis virtueel met je mee en dat is al een genot! De vlucht was denk ik een beetje een beproeving, maar dat ben je na aankomst en zo'n hartelijk ontvangst snel vergeten. Ik zie uit naar het volgende verslag en groetjes de van mijn, ook aan de Jannen en aan Maria!

• 06 November 2023 - 18:35

Marjo En Ton Duin:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen Thailand en dat de rondreis kan beginnen. Leuk om jullie weer te volgen en jouw reisverhaal weer te lezen. Jij schrijft een verhaal en ik zie jullie lopen op de markten en bij de paleizen. Heel veel plezier samen en wij kijken uit baar jullie nieuwe avontuur in Thailand

• 06 November 2023 - 21:50

Monique:

Een wat lastigere reis, maar ook een mooi onderdeel van jullie bijzondere vakantie naar Thailand! Een prachtig land en in korte tijd al veel beleefd! Het verhaal brings back memories ook:-) Fijn doorgaan met genieten en benieuwd naar het vervolg!

Lieve groetjes,

Monique

• 06 November 2023 - 21:56

Johan Spaan:

Wat heerlijk om weer elke dag mee te reizen met jullie. De foto's geven, voor ons achterblijvers dan, een goede indruk van jullie belevenissen. Veel plezier de komende dagen

• 06 November 2023 - 22:09

Cora:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat de eerste dag Bangkok goed bevallen is! Heel veel plezier en fijn dat we op deze manier mee kunnen genieten[e-1f618]

• 07 November 2023 - 06:21

Riet Ruckert:

Zoals altijd weer een genot om jouwverslag te lezen!Je reist weer helemaal meeen fijn dat jullie een ongemakkelijke maar goede reis hebben gehad.Heel leuk omjulliemop deze manier te kunnen volgen.Geniet van elke dag!

• 07 November 2023 - 08:58

Coen En Lia:

WOW en dat allemaal op de eerste dag al gezien en geproefd dat belooft heel wat voor de komende weken [e-1f61c]

we zijn benieuwd naar jullie volgend verhaal .

• 08 November 2023 - 16:05

Sylvia Heistek:

Het blijft een fascinerend land. Geniet van al het moois. Jullie zullen nog heel veel bijzondere tempels e.d. te zien krijgen in de rest van Thailand.

• 08 November 2023 - 16:05

• 08 November 2023 - 16:06

• 08 November 2023 - 19:25

Lien Wiersema:

Geweldig hoor roept voor mij weer herinneringen op!

Geniet vn alles

Lien Wiersema