Van Biergarten naar Biergarten - Reisverslag uit Hohenfelden, Duitsland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Van Biergarten naar Biergarten - Reisverslag uit Hohenfelden, Duitsland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Van Biergarten naar Biergarten

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

20 Juni 2019 | Duitsland, Hohenfelden

woensdag 19 juni
In de hele vakantie zijn wij nog niet zo laat opgestaan als vandaag; 07.45 uur! Het is al erg warm en de verwachtingen voor vandaag zijn 32 graden. Na de fikse fietsdag van gisteren vinden we het tijd om de beentjes wat rust te geven.
Maar voor ons alle vier geldt dat een hele dag luieren niet ons ding is. Na het ontbijt en de koffie stappen we daarom in de auto om te voet de stad Erfurt te gaan verkennen. Dit is de op een na oudste stad van Duitsland en tevens de hoofdstad van de Duitse deelstaat Thüringen. Vanaf de camping is het 25 kilometer rijden. We parkeren de auto aan de rand van de Altstad en omdat het inmiddels drukkend warm kun je niet van wandelen spreken maar slenteren we, zoveel mogelijk aan de schaduwkant van e straatjes, langs de hoogtepunten van de Altstad. We stranden bij een Biergarten waar we heerlijk in de schaduw een toeristenmenu verorberen, dat scheelt weer een rondje kokkerellen bij de caravan aan het eind van de dag. We sluiten aan in de rijd bij een eiscafé voor een lekker ijsje en na nog een half uurtje slenteren houden we het voor gezien en rijden we terug naar de camping waar we het beste schaduwplekje zoeken wat er te vinden is tot de hitte van deze dag langzaam afneemt.

donderdagdag 20 juni
Na een nacht met fikse onweers- en regenbuien worden we wakker met een prima temperatuur om vandaag actief te gaan worden. We vertrekken om 09.30 uur en rijden in 45 minuten naar Bad Blankenburg waar we een wandeling door bosrijk gebied gaan maken naar de plaats Schwarzburg. De afstand die we lopen is 12 kilometer waarbij we de kronkelingen volgen van de rivier de Schwarza. We vertrekken om 10.15 uur vanaf de parkeerplaats en lopen via een gemarkeerde route het bos in. We moeten een flinke ‘pukkel’ beklimmen waarna we vervolgens over prettig lopende paden onze weg kunnen vervolgen. Als wij om 13.00 uur Schwarzburg bereiken zien we een verwijzing naar een Biergarten in het stadje waarvoor we nog 500 meter door moeten lopen….. daarna een bordje ‘300 meter….., daarna een bordje ‘500 meter’….. Als we het bijna opgeven zien we uiteindelijk toch de biertuin in zicht komen en nemen we hier een pauze waarbij we meteen een eenvoudige warme maaltijd bestellen. Na de nodige rust te hebben genomen beginnen we aan de wandeling terug, opnieuw ruim 12 kilometer. Het is 24 graden, de bosrijke omgeving maakt het aangenaam om te wandelen maar als we om 16.15 uur terug komen bij de auto vinden we het alle vier wel mooi genoeg geweest voor vandaag. De wandeling heeft ons qua uitzichten en belevenissen minder gebracht dan we hadden gehoopt, qua activiteit kunnen we er met een tevreden gevoel op terug kijken. Onderweg terug belanden we in een fikse regenbui waarvan bij terugkomst op de camping alleen de plassen op de paden nog bewijzen dat die zelfde bui ook hier is gevallen. We zitten buiten tot 20.00 uur en kruipen daarna in ons hokkie omdat het fris begint te worden. Om 21.30 uur worden we opnieuw getrakteerd op een fikse onweersbui, ik kam nog even snel mijn haren om netjes op de ‘foto’ te gaan! Met het motto ‘alles wat vannacht valt hebben we morgen gehad’ gaan wij straks naar bed. We hopen op nog een mooie dag zodat we onze spullen weer droog en schoon in kunnen pakken om daarmee zaterdag weer naar huis te rijden.

• 20 Juni 2019 - 18:15

Sylvia Heistek:

Zo te lezen genieten jullie ook volop van de vakantie. Leuk om steeds alle belevenissen te lezen. Wij hadden niet verwacht dat Polen zo mooi is. Een echte aanrader. Foto's verstuur in een een Google album zodra we thuis zijn. Ik krijg ze hier niet ingeladen. Wifi is er te zwak voor.

• 20 Juni 2019 - 18:46

Cora:

Volgens mij hebben jullie een topvakantie gehad en wat zijn jullie al die tijd sportief bezig geweest. Maak er morgen nog een mooie dag van en goed reis terug naar huis.
    En jullie nemen het mooie weer mee heb ik begrepen!

• 21 Juni 2019 - 04:04

Riet Ruckert:

Toch is het gelukt om jullie verslag telezen. Jullie hebben deze vakantie ook weer veel beweging genomen en zijn sportief bezig geweest hoor.Leuk om te lezen. Weer mooie herinneringen voor jullie om op terug te kijken en wij hebben meekunnen genieten van jullie belevenissen Dank je wel.

• 21 Juni 2019 - 04:05

Hennie Kok:

Beste Gerrie ,Jan en vrienden,
    Ik heb erg genoten van jullie belevenissen in de afgelopen weken.
    Veer respect voor jullie conditie en uithoudingsvermogen gekregen.
    Fijn dat jullie van de vakantie genoten hebben.
    Ik was er door de verhalen ook een beetje bij.

Ik wens jullie een veilige terugreis.
    Groetjes, Hennie