Pelgrimroute dag 1 - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Pelgrimroute dag 1 - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Pelgrimroute dag 1

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

31 Mei 2014 | Spanje, Portomarín

30 mei vervolg
Om 12.00 uur vertrekken we met de auto van Cees en Ellij naar Sarria. De auto van Jan en Gerrie en de caravans blijven achter. We rijden een kleine 200 kilometer door prachtige landschappen, krijgen al wel een indruk van het gebied waar we doorheen zullen gaan lopen en dat geeft toch wel wat kriebels, het wordt geen 'makkie'. We arriveren om 15.00 uur bij ons hotel voor de komende nacht, Mar de Plata. Bij de receptie waar we inchecken meldt Ellij dat zij haar pelgrimspaspoort vergeten is mee te nemen. Het probleem wordt onmiddellijk opgelost: er wordt een prachtig exemplaar tevoorschijn getoverd met op de achterzijde de route en - ongelooflijk maar waar - in een keurig hoesje! Volgens de beschrijving die we hebben ontvangen zouden we overnachten in eennsfeervol streekhotel, de verwachting die we ervan hebben overtreft alles! Onze kamer bestaat uit een ruimte waarin 2 eenpersoonsbedden staan, vervolgens volgt een middenblok waarin de douche en het toilet zich bevindt en in het achterste deel van de kamer staat een bank, een bureautje en een tweepersoonsbed. Elke slaapruimte heeft een TV en op de vloer ligt mooi licht laminaat. De kamer is zo'n 40 vierkante meter, als wij onze voetjes niet zouden hoeven te sparen voor het wandelavontuur dan zouden we er een leuk feestje kunnen geven en ook nog twee logees onderdak kunnen bieden!
Nadat we onze spullen boven hebben gebracht wandelen we het stadje in en komen al wandelend in de sfeer van het avontuur waar we morgen aan gaan beginnen. Overal zien we pelgims lopen, sommigen nog fris en fruitig, anderen zeer moeizaam, maar allemaal met hetzelfde doel. In het midden van de stad loopt een weg omhoog die helemaal gericht is op de pelgrims die in hostels overnachten en er zijn allerlei eetgelegenheden. Wij strijken neer op een plekje waar we een drankje bestelen en laten alle indrukken op ons inwerken. Vroeg voor Spaanse begrippen maar hier met allemaal vermoeide wandelaars heel normaal, bestellen we om 18.30 uur bij een Italiaans restaurant onze avondmaaltijd, een pastagerecht. Lekker veel koolhydraten om alvast wat reserves te hebben voor morgen. Om 20.00 uur zijn we terug in het hotel en dan begint het ritueel van klaarleggen van onze wandelkleding, controleren of we alles hebben, nog eens afwegen of we de juiste schoenen en sokken hebben, en de gezonde kriebels proberen onder controle te krijgen zodat we morgen uitgerust van start kunnen gaan.

31 mei
Pelgrimroute dag 1 - van Sarria naar Portomarin
We staan vroeg op zodat we om 07.30 uur aan het ontbijt kunnen zitten. De keus voor de eerste maaltijd van de dag bestaat uit stevige plakken wit brood met harde korst, grote zo te croisantjes, plakken kaas en ham, muffins, halve gekookte eieren, yoghurt en fruit. Nadat we datgene naar binnen hebben gewerkt wat we nodig denken te hebben, nemen we een banaan en een muffin mee voor onderweg en halen we onze tassen van de kamer om beneden klaar te zetten voor de organisatie die ze vandaag naar ons volgende hotel zal brengen. Wij hijsen onze rugzak op en nadat we onze eerste stempel in de pelgrimspaspoort hebben ontvangen bij de receptie van het hotel kan om 08.30 uur onze eerste wandeldag die ca. 23 kilometer zal zijn, beginnen. 'En nu komt het op echte pelgrimsmentaliteit aan', aldus Gerrie's collega Kees. Hij kan het weten want hij heeft zelf deze route vorig jaar per fiets volbracht, vertrokken vanuit Dordrecht. Wij starten de wandeling, lopend naar de steile weg in het oude centrum waar we gisteren ook hebben gelopen en vanaf dat punt volgen we de aanwijzigen op onze routeuitdraai die we hebben ontvangen. Bovendien wijzen de gele pijlen ons de weg én - niet in de laatste plaats - zijn er vele pelgrims die dezelfde kant op gaan! Al na zo'n tien minuten komt de eerste echte uitdaging: een weggetje dat erg steil omhoog gaat. Niet alleen de mooie uitzichten benemen op op dat moment de adem! Dat pelgrims aandacht hebben voor elkaar en zich betrokken voelen blijkt meteen, want een wildvreemde wandelaar vraagt meteen of het allemaal wel gaat lukken. Dankzij personal coaching door Ellij lukt het Gerrie redelijk om niet te klinken als een oud astmatisch vrouwtje. We wandelen een stukje evenwijdig aan een spoorbaan, een trein die ons tegemoet komt toetert vrolijk een groet naar de wandelaars die over de st. Jacobsroute lopen. Een poosje later volgt er nog een erg steile klim door een eikenbos, ook hier komt de ademhalingstechniek goed van pas. Na een uur passeren we de gemeente Barbadelo en wandelen we door over een asfaltweggetje dat omhoog gaat naar San Silvestre. Na 2,5 uur wandelen hebben we bijna 10 kilometer afgelegd en nemen de tijd om te stoppen voor een kopje koffie. Na deze oppepper beginnen we aan het volgende deel van de wandeling. Halverwege de route zien we vanaf zo'n 750 meter hoogte het plaatsje Portomarin liggen, onze eindbestemming voor vandaag. Na een uur wandelen arriveren we in Ferreiros, waar we langs de route stoppen bij een restaurant waar we een broodje kopen en een drankje en echt even tijd nemen om 'bij te tanken'. Vervolgens lopen we 1,5 uur stijgend en dalend tot we er ruim 20 kilometer op hebben zitten. Nog één stop voor een drankje en dan de laatste kilometers naar Portomarin. We komen de stad in over een geasfalteerde weg die ons naar een brug leidt. We moeten 60(!) treden op om boven te komen en vervolgens nog een zeer steil stuk omhoog wandelen voordat we echt de stad inlopen. Echt afzien dit laatste stukje. Na 7 uur wandelen (inclusief pauzes) melden we ons bij ons pension voor de overnachting. We hebben 23,6 kilometer gelopen vandaag, het was pittig maar ook prachtig en we zijn heel tevreden ver hoe het gegaan is. Kleine tegenvaller is dat onze tassen via de trap door onszelf naar de 2e etage gesjouwd moet worden, maar zodra alles in onze kamer staat kunnen we lekker douchen en bi komen van een pittige wandeldag. We eten in een restaurant je vlak naast het pension en hoeven alleen nog maar vier trappen op om ons bedje voor de nacht te bereiken.

• 31 Mei 2014 - 20:08

Arie En Cora:

Goed gedaan hoor! Wel gelijk pittig de eerste dag. Succes met de rest van de route.
    Leuk om jullie weer te mogen volgen.

• 31 Mei 2014 - 20:24

Joke Oor-Verweij:

Leuk om jullie wandel verhaal te lezen. Heel veel succes en ik blijf jullie volgen. Groetjes Joke.

• 01 Juni 2014 - 02:46

Joke Middelkoop:

weer een schitterend verhaal om te lezen. (krijg zelf al spierpijn als ik lees wat voor steile wegen jullie moesten beklimmen) . ik kijk uit naar het volgende verslag. veel succes met het vervolg van de route en veel plezier

• 01 Juni 2014 - 07:20

Riet Ruckert:

Deerste tocht is weer volbracht. Goed van jullie hoor! En mooi om te lezen dat pelgrims ook echt oog voor elkaar hebben. En prachtig verhaal. Veel succes en ik kijkk weer uir naar het volgende verslag.

• 01 Juni 2014 - 09:42

Olga:

BRAVO !!!!
    in gedachten heb ik jullie een heeeeeeel klein stukje kunnen volgen in Portomarin. Geniet van de prachtige natuur.
    Sterke en succes.

• 01 Juni 2014 - 14:29

Kees:

Wie is dat die mijn collega Gerrie durft te omschrijven als "een oud asmatisch vrouwtje"? Dagstempel inleveren, zou ik zeggen. Collega Kees.

Verslag uit: Spanje, Portomarín

Spanje - Santiago de Compostela en meer

Santiago de Compostela: het is al lange tijd een droom van ons om ooit een stukje van de Pelgrimsroute te gaan lopen. Bijna is het zover dat dat gaat gebeuren. Na een voorbereiding van bijna een half jaar hebben we het gevoel dat we de uitdaging aan durven. Cees, Ellij, Jan en Gerrie vertrekken op 26 mei met de caravanrichting Spanje. Het plan is om in drie dagen naar Santiago de Compostela te rijden en daar onze caravan voor een week op een camping te ' parkeren'. Wij rijden dan zelf naar Sarria, een plaatsje ca. 120 kilometer voor deze bedevaartsplaats, alwaar we na een overnachting in een hotel op 30 mei van start gaan om in 6 dagen dit deel van de St. Jacobsroute te volgen tot aan Santiago de Compostela. We beseffen ons heel goed dat wij niet als echte pelgrims op pad gaan, wij hebben gekozen voor de luxe van wandelen met alleen de dingen bij ons die we per dag nodig denken te hebben en aan het eind van elke wandeldag is ons slaapadres al bekend. De hotels onderweg zijn geboekt, elke dag een eigen kamer met douche dus daarover hoeven we ons geen zorgen te maken. Toch voelt het als een heel bijzonder wandelavontuur. Gewapend met een stempelkaart en de Jacobsschelp aan onze tas gaan we op 30 mei op pad om 6 dagen later door de Porta do Camino (Poort van de St. Jacobsroute) uit te komen bij de kathedraal in centrum van Santiago de Compostela.
Na een laatste overnachting in een hotel zullen we aansluitend 2,5 week, toerend met de caravan, dit mooie deel van Spanje gaan verkennen. Waar we internetmogelijkheden hebben zullen we berichtjes plaatsen zodat ieder die het leuk vindt om ons te volgen kan meegenieten van onze avonturen.