Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Vilagarcía de Arousa, Spanje van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Vilagarcía de Arousa, Spanje van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

30 Mei 2014 | Spanje, Vilagarcía de Arousa

26 mei
Om 03.30 uur loopt de wekker af. Het enige wat ons te doen staat is ons opfrissen en de laatste spullen in de caravan leggen, dan kan deze worden aangehaakt achter onze Renault Clio en kunnen we op weg voor 4 weken vakantie in Spanje samen met Cees en Ellij. Wij vertrekken om 04.50 uur vanuit Delfgauw, Cees en Ellij zijn al eerder vertrokken vanuit Nieuwegein. We ontmoeten elkaar op parkeerplaats Minderhout, 6 kilometer voorbij de Belgische grens. Cees en Ellij staan er al als wij arriveren. Gerrie krijgt een echte walkie talkie overhandigd, hét communicatiemiddel voor onderweg waar we dit jaar voor het eerst gebruik van gaan maken. Het betekent een snelle manier van informatie uitwisselen en overleggen met elkaar wat het achter elkaar aanrijden heel prettig maakt.
Om 06.15 uur rijden we bij Antwerpen, het is er dan al druk. Onze chauffeurs leveren tussen alle drukte door alsof het hun dagelijks werk is. We volgen de route Gent, Brussel, Lille en rijden om 08.15 uur de tolweg op. Vervolgens is stoppen we op de eerste parkeerplaats die we tegen komen om te tanken, een kopje koffie te drinken en een broodje te eten. We hebben niet de behoefte om daar lang over te doen want het is erg bewolkt en fris. Bij de 2e kassa langs de tolweg wordt ons kaartje ‘opgegeten’ door de automaat waardoor de slagboom niet open gaat. Een medewerker in een hopelijk waterdicht pak (het regent pijpenstelen!) is meteen paraat om dit probleem op te lossen waardoor we snel weer achter onze medereizigers aan kunnen sluiten. De walkie talkie komt hierbij goed van pas om Cees e Ellij te kunnen informeren dat we weer aansluiten. Het volgende tolpoortje vraagt een nieuwe uitdaging: achteruitrijden en een ander poortje zoeken, want het gekozen poortje gaat niet open. Bij Parijs is het vreselijk slecht weer en erg druk maar ook dat gaat probleemloos. We verlaten de tolweg en rijden richting Tours, via Dangé komen we in Saint Ustre, waar we op een kasteelcamping gaan overnachten. We arriveren om 15.00 uur op camping Castel le Petit Trianon, een sfeervolle groene camping waar we voor € 16,40 een nachtje ‘onder de pannen’ zijn. We mogen zelf onze plaats uitzoeken op een groot groen veld. Binnen 10 minuten staan we precies naar wens. We eten in het restaurant bij de camping, de maaltijd krijgt van ons de classificatie ‘redelijk, maar zelf thuis koken kunnen we beter en is lekkerder’.
Reisafstand vandaag 777 kilometer, temperatuur onderweg en bij aankomst op de camping 13 graden. Na een lange reisdag is het om 22.00 uur bedtijd.

27 mei
Na een hele nacht regen die op het caravandek heeft gekletterd staan we om 07.55 uur voor het hek om de camping af te rijden. Met de code die we hebben gekregen kunnen we het hek zelf openen en kunnen we aan onze tweede lange reisdag beginnen. De eerste uren schommelt de temperatuur tussen de 10 en 15 graden en af en toe valt er een bui. Rond 11.30 uur naderen we Bordeaux, waar beide chauffeurs op de brug een noodstop moeten maken. Beide mannen bewijzen dat zij zeer ervaren chauffeur s zijn en gelukkig blijft het bij schrik door deze onverwachte actie. Zo’n 150 kilometer voor de Spaanse grens stoppen we voor de lunch, het eerste moment vandaag waarop het droog is en er een mager zonnetje schijnt. Fijn om op deze parkeerplaats even onze benen te kunnen strekken! Als we om 14.45 uur Spanje in rijden is het zonnig en 19 graden, mooie temperatuur om vakantiegevoel van te krijgen! Net voorbij St. Sebastian missen we een afslag waardoor we ons opnieuw moeten oriënteren hoe we het beste kunnen rijden. We besluiten een stukje terug te rijden en dan richting Bilbao en Santander aan te houden. Tussen deze twee steden in rijden we naar camping Playa Arenillas in Islares. Het is dan 17.30 uur, hoogste tijd om te stoppen na een lange reisdag. De camping waar we voor een nachtje gaan staan blijkt een camping te zijn waar Cees en Ellij 4 jaar geleden ook al eens gestaan hebben. Zij weten dan ook precies de restaurantjes te vinden waar we vanavond onze maaltijd zouden kunnen scoren. We mogen zelf een plekje kiezen, die klus is snel geklaard. Het is droog en 17 graden dus het biertje dat de mannen vandaag weer dubbel en dwars verdiend hebben kan buiten worden gedronken. Om 19.30 uur wandelen we vanaf de camping in 5 minuten naar het eerste restaurant dat we tegen komen, gelegen aan het water. Het blijkt dat hier pas vanaf 20.30 uur aan tafel gegaan kan worden. We besluiten eerst hogerop te kijken of het restaurant dat daar zit ons meer aanspreekt. Hier blijken we vanaf 20.00 uur te kunnen eten, we besluiten hier te reserveren en te wachten in het barretje. Nadat we daar ons drankje hebben genuttigd wordt het 20.00 uur maar zelfs om 20.15 uur lijkt er nog geen kok in zicht die voor ons gaat koken vanavond. We rekenen daarom ons drankje af en gaan terug naar het restaurant aan het water waar we dan toch om 20.30 uur aan tafel zitten. We krijgen een menukaart voorgeschoteld waarvan we kunnen kiezen uit een voor-, hoofd- en nagerecht. We krijgen een grote witte bol brood, een fles water en een fles wijn op tafel en als we na een vlot geserveerde prima maaltijd afrekenen zijn de kosten € 13,50 per stel. Voor die prijs kun je nog eens uit eten! Terug bij de caravan plannen we de rit voor de volgende dag en dan is het bedtijd.
Gereden afstand vandaag 691 kilometer.

28 mei
We staan om 06.30 uur op. Het heeft de hele dag geregend en het ziet er niet naar uit dat het snel droog gaat worden. We verzamelen ons hele hebben en houwen en vertrekken om 08.15 uur bij temperaturen van 12 graden. We zitten inmiddels in het deel van Spanje waar we af en toe pelgrims zien lopen langs de kant van de druk bereden wegen. Het regent hard en het is duidelijk te zien hoe zwaar ze het hebben. Wij beseffen wat ons te wachten staat als het weer niet snel opklaart. We kunnen er geen invloed op uitoefenen dus nog maar niet teveel over nadenken. Na bijna 2,5 rijden in de stromende regen is het tijd om te stoppen om de tank te vullen. In plaats van koffie uit ons kannetje op een plekje waar we op dat moment onaangenaam nat zullen worden besluiten we in het koffietentje bij het tankstation een vers bakkie troost te kopen wat we overdekt op kunnen drinken. Om 11.00 uur trekken we verder en rijden we de volgende uren in afwisselend regen, harde regen, hoosbuien! Rond 15.00 uur naderen we Santiago de Compostela en begint het ook eindelijk op te klaren. Helaas missen we hier een afslag naar de plaats waar wij, zo’n 35 kilometer het binnenland in, de camping hebben gekozen waar we 2 nachten gaan slapen en waar de vervolgens de caravan 1 week onbeheerd achter zullen laten terwijl wij een stukje van de St. Jacobsroute gaan lopen.
We rijden hierdoor wat extra kilometers maar we hebben vakantie en zijn op weg voor een weekje bezinning, dus geen zorgen, geen stress, we gaan gewoon opnieuw op zoek naar de aansluiting op de route naar onze bestemming. Om 18.10 uur arriveren we op camping Rio Ulla in Villagarcia. We worden welkom geheten door zeer vriendelijk personeel die ons adviseren waar we onze caravan het beste kunnen neerzetten zodat zij er tijdens onze week afwezigheid een oogje op kunnen houden. Kosten voor een overnachting hier zijn € 18,-- en in de week dat we er zelf niet zullen zijn kost het € 5,-- per nacht voor de caravan en eveneens € 5,-- per nacht voor de auto die we hier laten staan. We zijn helemaal tevreden met deze deal.
Terwijl wij onze caravan installeren komen we tot de ontdekking dat ca. 10 meter vanaf ons plekje een spoorlijn ligt waarlangs meerder malen per uur een trein passeert met het nodige geluid dat daarbij hoort. We nemen het voor lief, we hoeven hier maar 2 nachten te slapen en daarna staan onze spullen een week lang op een plekje waarvan wij er het vertrouwen in hebben dat we ons er geen zorgen over hoeven te maken.
Omstreeks 20.00 uur beginnen we aan een wandeling naar het dichtstbijzijnde dorp, 3 kilometer lopen langs een grote weg. Zelfs nu het nog licht is, is dat al niet echt prettig want het verkeer raast langs ons heen. Halverwege vragen we de weg aan een Spaanse dame omdat we er niet van overtuigd zijn dat we in het dorp uit zullen komen waar de campingeigenaar ons naar verwezen heeft. De dame wil ons heel graag helpen maar haar Engels én haar Frans zijn net zo slecht als óns Spaans. Hoewel wij aangeven dat het niet erg is en we zelf verder zoeken blijft ze zich verontschuldigen en proberen de Engelse woordjes te vinden om ons te vertellen waar we heen moeten. Uiteindelijk vertrouwt ze erop dat wij het wel gaan vinden en ‘mogen’ wij weer verder lopen. Op een volgend punt vragen we nogmaals de weg aan een aantal Spaanse jongeren. Eén daarvan lijkt een beetje Engels te spreken en maakt ons duidelijk welk kant we op moeten. Uiteindelijk komen we uit bijeen haventje waar wat tapas barretjes zitten. We kiezen er een uit en eten hier ons buikje rond aan Langoustines (Cees), kalfsvlees (Jan en Ellij), calamares (Gerrie). Als we klaar zijn met onze maaltijd is het inmiddels donker, We besluiten een taxi te laten bellen en op deze manier worden we veilig afgeleverd op ons overnachtingsadres. De rit blijkt 4 kilometer te zijn, kosten € 5,-- per stel.
Gereden kilometers vandaag 648. In drie dagen tijd hebben we 2116 kilometer afgelegd om op ons adres in Spanje te komen van waar over een paar dagen ons wandelavontuur gaat beginnen.
29 mei
Na een hele nacht regen begint ook onze nieuwe dag op deze manier. Brood is pas vanaf 09.30 uur te koop, we hoeven vandaag niet te reizen, dus we hebben geen enkele reden om vroeg op te staan. Nadat de mannen in het stadje Vilagarcia brood hebben gehaald kunnen we om 10.30 uur aan ons ontbijt beginnen. Dat moet binnen gebeuren want er is nog steeds geen ‘licht aan de horizon’.
Omstreeks 12.00 uur rijden we met elkaar naar Vilagarcia, waar we een wandeling door de stad maken, waarbij we kunnen constateren dat er meer winkelstraatjes zijn dan we in eerste instantie dachten. El scoort een paar smurfenblauwe crocks die er zo stoer uitzien dat ze ze bestempeld als haar overlevingsschoenen. Wij kunnen ons er iets bij voorstellen! Rond 15.00 uur zijn we weer terug op de camping, tijd om wat te lezen en/of ons nog wat meer te verdiepen in de routes die we vanaf 31 mei gaan lopen. De tassen voor de wandelweek worden nog eens geïnspecteerd, waarbij Ellij tot de ontdekking komt dat zij haar stempelkaart voor de camino waarschijnlijk thuis heeft laten liggen. En ze had er nog wel zo’n mooi beschermhoesje omheen gekocht, zodat hij netjes zou blijven. Nou, dat gaat nu zeker lukken!! We hébben een noodnummer voor calamiteiten, maar om hier nu paniek over te maken…. We gaan morgen in Sarria gewoon op zoek naar een nieuwe kaart. Het blijft de hele middag somber en regenachtig, dus als we om 20.00 uur richting stad rijden om te gaan eten hebben we onze regenjassen echt nodig. In Vilagarcia belanden we in een tapasbar waar veel Spanjaarden zitten te eten, dat kan niet anders betekenen dan dat dit een goed plekje is. We eten hier een Spaanse maaltijd (wat betekent geen al te grote porties maar wel heel lekker). De prijs is ook vanavond weer zoals we de hele week al hebben ervaren, dit keer € 10,-- per persoon voor eten, drankjes en koffie, daar kunnen we niet eens zelf voor koken.

30 mei
Vandaag vertrekken we naar Sarria, de plaats waar we gaan overnachten en morgen zullen starten met onze 6-daagse wandeling. We staan om 07.30 uur op en Jan en Gerrie rijden naar de bakker, 4 kilometer verderop in VilaGarcia, om brood te halen…… denken we! Het hek van de camping blijkt gesloten te zijn en gaat pas om 09.00 uur open. Als we vervolgens om 09.00 uur kunnen vertrekken blijkt de bakker pas om 09.30 uur zijn winkeltje te openen. Spaanse tijden….. het is nog steeds een beetje wennen! We scoren stokbroden bij de eerste supermarkt die we tegen komen (die hier om 09.00 uur open gaan, wat zijn we toch verwend in Nederland!), kosten voor 2 stokbroden € 0,98!
Na een laat ontbijt wordt er gepoetst in de caravan, de laatste vaat wordt gewassen en dan zitten we aan de koffie met kriebels voor wat komen gaat. Verhalen volgen zodra mogelijk vanaf een overnachtingsplekje op onze wandelroute!

• 30 Mei 2014 - 11:35

Sylvia:

Veel plezier met wandelen en hopelijk mooi weer en goede wandelpaden. We blijven jullie volgen.
    Wij vertrekken zondag 1 juni voor 10 dagen naar Luxemburg voor een wandelvakantie.

• 30 Mei 2014 - 11:36

Olga:

Het is weer als vanouds genieten van de verhalen.
    Ik wens jullie ontzettend veel sterkte maar ook heel veel plezier. Zal duimen voor beter weer, maar troost je, we hebben hier ook een paar dagen treurig herfstweer gehad.
    Lieve groet, Olga

• 30 Mei 2014 - 14:01

Kees:

En nu komt het op de echte pelgrimsmentaliteit aan. Veel sterkte en succes.

• 30 Mei 2014 - 15:35

Tonneelen:

Jullie zijn in ieder geval gezegend aangekomen
    wij hopen dat jullie geen waterschoenen nodig hebben de komende dagen
    veel succes met de tocht

ton en cora

• 30 Mei 2014 - 17:32

Wim E N Riet:

alle vier toi toi toi

Riet & Wim

• 30 Mei 2014 - 19:39

Tante Corrie:

Wat een spanning, maar het komt altijd op zijn pootjes terecht, groetjes en nu maar stappen!

• 31 Mei 2014 - 18:38

Ina En Jeroen:

Ola paseantes. Nog maar zo kort weg en dan al zoveel te vertellen. Jammer dat wij jullie vanaf maandag niet kunnen volgen omdat wij zelf weg zijn. maar misschien is de mogelijkheid om op te tablet te kijken daar.
    Heel veel plezier en mooie foto`s en film maken. lieve groet van ina en jeroen

Verslag uit: Spanje, Vilagarcía de Arousa

Spanje - Santiago de Compostela en meer

Santiago de Compostela: het is al lange tijd een droom van ons om ooit een stukje van de Pelgrimsroute te gaan lopen. Bijna is het zover dat dat gaat gebeuren. Na een voorbereiding van bijna een half jaar hebben we het gevoel dat we de uitdaging aan durven. Cees, Ellij, Jan en Gerrie vertrekken op 26 mei met de caravanrichting Spanje. Het plan is om in drie dagen naar Santiago de Compostela te rijden en daar onze caravan voor een week op een camping te ' parkeren'. Wij rijden dan zelf naar Sarria, een plaatsje ca. 120 kilometer voor deze bedevaartsplaats, alwaar we na een overnachting in een hotel op 30 mei van start gaan om in 6 dagen dit deel van de St. Jacobsroute te volgen tot aan Santiago de Compostela. We beseffen ons heel goed dat wij niet als echte pelgrims op pad gaan, wij hebben gekozen voor de luxe van wandelen met alleen de dingen bij ons die we per dag nodig denken te hebben en aan het eind van elke wandeldag is ons slaapadres al bekend. De hotels onderweg zijn geboekt, elke dag een eigen kamer met douche dus daarover hoeven we ons geen zorgen te maken. Toch voelt het als een heel bijzonder wandelavontuur. Gewapend met een stempelkaart en de Jacobsschelp aan onze tas gaan we op 30 mei op pad om 6 dagen later door de Porta do Camino (Poort van de St. Jacobsroute) uit te komen bij de kathedraal in centrum van Santiago de Compostela.
Na een laatste overnachting in een hotel zullen we aansluitend 2,5 week, toerend met de caravan, dit mooie deel van Spanje gaan verkennen. Waar we internetmogelijkheden hebben zullen we berichtjes plaatsen zodat ieder die het leuk vindt om ons te volgen kan meegenieten van onze avonturen.