Zonnig genieten en bezoek aan de Grimaldi's - Reisverslag uit Roquebrune-sur-Argens, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Zonnig genieten en bezoek aan de Grimaldi's - Reisverslag uit Roquebrune-sur-Argens, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Zonnig genieten en bezoek aan de Grimaldi's

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

05 September 2012 | Frankrijk, Roquebrune-sur-Argens

1 september
Na een onrustige nacht door het regelmatige geluid van vliegtuigen die in de omgeving rond blijven vliegen staan we op tijd op. Rond 11.00 uur is het 24 graden, tijd om actief te gaan worden! We vertrekken met de auto om een mooie groene route zuidwaarts te rijden door het massif de Maures. De eerste stop is in het plaatsje Collobrières. Hier parkeren we de auto buiten het dorp en wandelen door de mooie oude straatjes. De volgende plaats waar we de auto verlaten voor een rondwandeling door het dorpjes Bormes-les-Mimosas. Een prachtig dorpje waar we 20 jaar geleden ook eens geweest zijn en het is opnieuw erg leuk om door de pitoreske straatjes te wandelen. Grimaud is het derde dorp waar we graag voor uit de auto komen. In dit stadje wandelen we door de straatjes en klimmen we omhoog naar de burcht waar vandaan we een prachtig uitzicht hebben over de omgeving. Omdat het al 14.30 uur besluiten we op een terrasje een late lunch te nuttigen. We bestellen allebei een omelet. Echt druk is het niet, maar na een half uur is er nog niets van onze bestelling in aantocht. We beginnen ons net af te vragen of de kippen nog gevangen moeten worden die onze eitjes moeten leveren, maar dan komt de ober melden dat er iets mis is gegaan met het doorgeven aan de keuken van onze bestelling, daarna duurt het nog ruim een kwartier voor wij onze maaltijd kunnen verorberen. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar eieren te bakken!
Via La Grande Freinet en Vidauban rijden we terug naar de camping, het laatste deel van de rit in de stromende regen. Bij aankomst op de camping om 19.15 uur hebben we 180 kilometer gereden en is de temparuur gedaald tot 16 graden. Jammer dat de dag zo koud eindigt, maar wij hebben een prachtige rit gemaakt en een mooie dag gehad! Wij eten op echte Franse tijd onze avondmaaltijd om 20.45 uur, vandaag helaas niet buiten.

2 september
Vandaag rijden we een rit van 175 kilometer: via Draguinan rijden we naar het beginpunt van de route Gorges du Verdon (rive gauche). Een prachtige tocht die onderweg prachtige uitzichten biedt en die geen moment verveelt. In de auto een CD op met muziek van Rotterdam-Ska-Jazz-Foundation….. het leven kan mooi zijn!
Aan het eind van de dag arriveren Cor en Els, broer en schoonzus van Jan, op de camping. Leuk om elkaar hier te ontmoeten en gezellig om een aantal dagen met elkaar op te gaan trekken!

3 september
Wij slapen uit!!! Geen reden om vroeg ons bed uit te komen want het hoost van de regen en Daniel Lohues zou zeggen: ‘het is geen picknickweer vandaag!’ Wij maken er een tentdag van, wat zoveel betekent, we doen niks anders dan lekker lezen bij de caravan vandaag.
Aan het eind van de dag bereiden wij een skottelbraai maaltijd voor vier personen en eten we gezellig met Cor en Els. Ook zo is een campingdag leuk!

4 september
Vandaag begint de dag weer met een zonnetje. We staan lekker op tijd op en vertrekken om 08.45 uur naar Lorgues waar een grote markt is. Om een parkeerplaatsje te vinden is nog lastig want het is al erg druk als wij arriveren. Jan rijdt zover mogelijk het stadje in en presteert het tot aan het beginpunt van de markt te rijden! Dat we daar niet verder kunnen was nergens aangegeven, maar het betekent wel dat hij achteruit het smalle straatje uit terug moet. Gerrie knijpt haar oogjes stijf dicht terwijl Jan met dezelfde snelheid achteruit als dat hij erin gereden is het straatje verlaat. Aan de rand van het stadje vinden we uiteindelijk een parkeerplaats en daarna wandelen we 1,5 uur(!!!) over de markt. Wat is dit genieten!!! We missen alleen onze vrienden Cees en El, de mannen zouden steeds aan het eind van een pad op ons hebben staan te wachten, El zou achter heel wat gordijntjes kleren hebben kunnen passen want wat hebben ze hier een leuke kleding! Wij kopen wat leuke hebbedingetjes, een paar ‘vieze’ worstjes en natuurlijk kunnen we deze markt niet verlaten zonder een streng knoflook voor buurvrouw Olga mee te nemen!
Na deze leuke start van de dag is het inmiddels bijna 30 graden, maar wij hebben ons voorgenomen om een sportieve wandeling te maken dus dat is onze volgende actie voor vandaag. We rijden naar La Bouverie. Daar wandelen we 1,5 uur door het gebied langs de Gorges du Blavet. Klimmen, klauteren en weer dalen….. goed voor het luie zweet! Tevreden over deze prestatie denderen we rond 14.00 uur met het geluid van Betty Lavette op de CD de heuvel weer af. We zijn net terug op de camping als de volgende regenbui begint. Ons kan het niet schelen, wij hebben het juiste moment van de dag gebruikt voor een paar leuke activiteiten.
De avondmaaltijd wordt door Cor en Els verzorgd, onze enige taak is het wassen van de vaat. We drinken gezellig koffie met elkaar en hebben genoeg gespreksstof om een paar gezellige uurtjes mee te vullen.

5 september
Deze ochtend ziet de lucht er bij het opstaan uit zoals wij het ons wensen! Het is 22 graden en het belooft een warme dag te worden. Wij hebben gepland om met zwager en schoonzus een dagje naar Monaco te gaan en deze dag lijkt daar bij uitstek geschikt voor, We vertrekken om 10.15 uur en rijden het eerste deel tolweg om een beetje tijdwinst te boeken. Bij Villeneuve Loubet verlaten we de tolweg en rijden we verder via de kustroute langs Nice naar Monaco. Het is ‘gezellig’ druk op de weg en hard gaat het niet, maar om 12.15 uur rijden we dan toch een kleine parkeergarage binnen waar we voor 9 euro 3 uur mogen parkeren. We wandelen richting centrum en na een sanitaire stop kunnen we ontspannen aan onze wandeling door de stad beginnen. Het is op dat moment zo’n 28 graden en wij willen naar het paleis van de Grimaldi’s. Dat betekent een trap beklimmen die ons naar het bovenste deel van de stad brengt en dat doen we in een rustig tempo. We bewonderen het paleis, de kathedraal waar o.a. prins Rainier en prinses Gracia begraven liggen, wandelen door de tuinen die erbij horen en hebben vanaf verschillende punten prachtig uitzicht over de zee, over de haven van Monaco en over de stad. We wandelen door de oude straatjes in het bovendeel van de stad en genieten 3 uur van deze mooie omgeving. Om 15.00 uur zijn we terug bij de parkeergarage waar het nog even spannend wordt om weg te komen. Er staan overal auto’s dubbel geparkeerd en het vraagt wat stuurmanskunst om onze auto zonder butsen en deuken uit de garage te rijden. Met de chauffeur die wij tot onze beschikking hebben is dat gelukkig geen enkel probleem! We rijden de stad uit door een aantal tunnels waarin rotondes zijn aangelegd, Een zeer bijzondere ervaring! Nadat we de stad hebben verlaten zoeken we een plekje om onze auto te parkeren en op een bankje met mooi uitzicht onze meegenomen broodjes te nuttigen. Daar zijn we wel aan toe! We vervolgen onze weg nog een stukje langs de kustlijn van Nice en verder dwars door de stad. Ook van deze stad krijgen we vandaag op deze manier een heel mooi beeld! Het laatste stukje gaan we weer over de tolweg zodat we rond 17.00 uur onze avondboodschappen nog kunnen scoren voor een skottelbraai maaltijd voor vier. In de supermarkt is dit het drukste moment van de dag, dus daar is het zaak om te blijven bedenken dat we vakantie hebben en dus geen haast, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat we blij zijn als die klus erop zit!
De avond is zoals je je vakantie in Frankrijk wenst: zwoel en zomers! We zitten tot ver na middernacht in zomers tenue onder de luifel en dat voelt als echt vakantie!!

• 06 September 2012 - 09:58

C&A&-:

Hallo Gerrie en Jan,
    Zo te lezen hebben jullie een heerlijke vakantie, ondanks de buien af en toe.
    Hier in Delft is het ook nog heerlijk weer. We kunnen nog elke dag in de tuin eten.
    Nog heel veel plezier.

• 06 September 2012 - 13:45

Olga:

Bonjour mes amies,

C'est magnifique que vous pensez à d'ail pour moi.

Ja, ik heb niet echt veel geleerd van de franse cursus maar Gerrie je zult begrijpen wat ik bedoel.
    Geniet nog van het vrije leven en tot volgende week.

Lieve groeten,
    Olga

• 06 September 2012 - 17:43

Ellijb:

Hallo luitjes,

regenkapje op , regenkapje af. maar zo te lezen ondernemen jullie veel.
    en genieten van de vrijheid en te doen en laten wat je maar wilt.
    wij zijn benieuwd wat de volgende bestemming zal worden.
    nog veel plezier,

Cees en Ellij.