Van Hua Hin naar Chumphon en Khao Sok - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Van Hua Hin naar Chumphon en Khao Sok - Reisverslag uit Chumphon, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Van Hua Hin naar Chumphon en Khao Sok

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

17 November 2023 | Thailand, Chumphon

woensdag 15 november

Vandaag staat op het programma dat we om 08.00 uur vertrekken en doorreizen van Hua Hin naar Chumphon, een rustig vissersplaatsje wat ook wel 'de toegangspoort tot het Gouden Zuiden' wordt genoemd.

Onderweg zal een tussenstop worden gemaakt bij Nationaal Park Sam Roi Yod.

Het is heel slecht weer als we opstaan, harde regenbuien met onweer. Op de groepsapp meldt Otje dat het dagprogramma voor vandaag niet door kan gaan omdat dat te gevaarlijk is. Hij heeft voor ons een plan B bedacht.

We vertrekken een halfuur later dan gepland, om 08.30 uur, dus we kunnen voor het eerst deze vakantie héél relaxt ontbijten.

We rijden binnen een uur naar een plek waar we een vaartocht gaan maken over het Khao Daeng Kanaal in vissersbootjes waar 6 personen per boot in passen. We hijsen ons allemaal in de felgekleurde regencapes die bijna iedereen in Nederland blijkt te hebben aangeschaft bij Zeeman, de Action of So Low. Ze komen goed van pas. Over de capes heen moeten we een reddingsvest aan voordat we vertrekken, met 26 graden en warme regen geeft dat een lekker warm gevoel. De tocht duurt 50 minuten en voert ons over kanalen die aansluiten op zee. De natuur is prachtig en de vele vissersbootjes die in het water liggen vormen een kleurrijk geheel.

Zodra we varen wordt het gelukkig droog en genieten we met volle teugen van de prachtige omgeving.

Het stel dat we gisteren in de taxi op weg naar See Cheese hebben ontmoet komt ons in een longtailboot tegemoet varen. Dit is de tweede keer in onze vakantie dat we mensen terug zien na een vluchtige ontmoeting en 'een prettige vakantie!' wens. We zwaaien naar elkaar als verloren gewaande vrienden.

Na de boottocht rijdt de bus ons naar restaurant Sam Roi Yod.

Hier krijgen we rijst, groenten, kip, gefrituurde uienringen en gamba's te eten. Ook nu weer valt er een echte hoosbui. Met droge voeten in de bus stappen is er niet bij maar ook deze bui is snel voorbij en voorlopig zitten we de komende uren droog.

Na 1,5 uur rijden stoppen we om de benen te strekken.

De afstand naar ons hotel voor één nacht is dan nog 4 uur rijden, daarom maken we na opnieuw 1,5 uur rijden om 13.45 uur nog een stop voor koffie en toiletbezoek. Vervolgens nogmaals een korte toiletstop om 16.15 uur en dan nog een kwartiertje naar het hotel.

Het is inmiddels vanaf 13.30 uur weer echt droog maar het blijft benauwd.

Om 16.30 uur arriveren we bij het Novotel hotel in Chumphon waar we één nacht zullen slapen, de 'rest van de middag' zijn we vrij.

donderdag 16 november:

Afgelopen nacht heeft het keihard geonweerd en geregend. Voor vandaag wordt in Chumphon 96% regenkans voorspeld maar wij trekken verder en daar is het hopelijk beter.

We staan om 06.00 uur op, zetten om 06.45 uur onze koffer voor de deur en gaan ontbijten. We moeten om 07.30 uur klaar staan in de lobby om 265 km te gaan overbruggen van Chumphon via Surrathani naar Khao Sok.

Een van de vier Jannen in ons reisgezelschap, "Jan van Ellen" is jarig vandaag. Otje heeft geregeld dat hij voor vertrek in de lobby wordt toegezongen. Hij krijgt een taartje en er zijn ballonnen en wij zingen het ‘lang zal hij leven’ voor hem.

Thailand heeft vandaag ook een soort feest, het is hier vandaag lottodag (in Thailand 2 x per maand), mensen zitten dan de hele dag in spanning in de hoop een grote prijs te winnen.

Onderweg is er geen speciaal programma volgens Otje. "We gaan alleen rijden rijden, rijden en een kleine lokale marktje bezoeken in een 'poepjespark', aldus Otje. Wij zijn benieuwd wat hij bedoelt, we komen daar achter tijdens de eerste stop om 09.00 uur. Op het marktje zijn Thaise lokale producten te koop maar het koffietentje en de toiletten hebben alles te maken met het thema 'poep'. Als je koffie bestelt krijg je die niet in een kopje maar in een WC-potje en in het park treffen we allerlei WC-pot-items aan.

Om 09.30 uur gaan we weer verder, om 11.30 uur stoppen we bij een tankstation waar ook een rubberplantage is. Wie dat wil mag met Otje door de stromende regen meelopen naar een pad waar we de bakjes aan de bomen zien hangen waarin het sap van de rubberboom wordt opgevangen. Foto's worden gemaakt alsof we Japanners zijn, daarna rennen we naar het 50 meter ernaast gelegen tankstation om droog te staan tot iedereen geplast heeft en de bus weer kan vertrekken. Om 11.50 uur zijn we weer op weg.

Tijdens de busrit geeft Otje uitleg over het proces op de rubberplantage, dit is een economische bron in Thailand. De rubberboom groeit in 5 tot 20 jaar en geeft in die periode goede rubbermelk. Daarna wordt de boom omgehakt en wordt er een nieuwe geplant. Van het rubber wat de bomen oplevert worden o.a. schoenen, autobanden en condooms gemaakt.

Er volgt nog één stop voor een bezoekje aan een lokale markt waar voor 100 Bath (= ca. € 2,70) een shirt wordt gescoord, en voor 150 Bath een waterdichte zak die a.s. zaterdag nodig is voor het raftavontuur van de Jannen.

Vervolgens is het nog 40 minuten rijden naar het hotel in Khao Sok waar we één nacht in tentjes gaan slapen. Het hotel heet Hideaway en ligt in een klein meer waar we direct na aankomst ook lunchen. We arriveren hier om 13.30 uur.

We nemen afscheid van chauffeur Mr. Nak, hij vertrekt vanuit Khao Sok met een lege bus naar Bangkok om weer een nieuwe groep reizigers op te halen. Wij krijgen vanaf morgen Mr. Pi als chauffeur.

Bij de bus wordt als afscheidscadeau een envelop met fooi aan Mr. Nak overhandigd als dank voor de vele veilige kilometers die hij met ons heeft afgelegd. Ook stellen wij ons op voor een afscheids-groepsfoto. Terwijl iedereen een plekje zoekt om leuk in het plaatje te passen valt plotseling een van de medereizigers op de grond. Binnen onze groep hebben wij een BHV-er die zich snel en vakkundig over het slachtoffer ontfermt en ook vanuit het hotel wordt meteen adequaat gereageerd. De dame die was flauwgevallen blijkt zich al enkele dagen ziek te voelen en heeft nauwelijks gegeten of gedronken. Een flesje water met ORS medicijn (een mengsel van zout en druivensuiker) doet wonderen, ze komt gelukkig snel weer bij en besluit de rest van de dag in haar kamer te blijven om veel te slapen en lichte kost te eten om aan te sterken. Wij zijn er allemaal flink van geschrokken maar gelukkig valt het mee.

In het restaurant kunnen we inmiddels meteen aanschuiven voor de lunch en na ontvangst van onze sleutel kunnen we ons tenthuisje voor één nacht betrekken en zijn we vrij tot 15.00 uur. De lodges zijn heel bijzonder om te zien en liggen midden in de natuur van het dorpje Khao Sok.

Om 15.00 uur staan wij klaar om mee te gaan voor een boottocht per bamboevlot over de Sok rivier. Deze rivier stroomt door een spectaculair gebied van rotsformaties die uit het water oprijzen en langs kleine authentieke dorpjes. Dit gebied staat bekend als het mooiste regenwoud van Zuid Thailand.

We worden met busjes opgehaald bij het tentenpark en bij de rivier aangekomen kunnen we met 2 personen op een vlot plaatsnemen. Het vlot wordt door een bootsman met een lange stok door het water getrokken.

Onderweg wordt er gestopt en worden we meegenomen de jungle in waar in bamboepijpen het water wordt gekookt voor een lekker kopje koffie of thee. Daarna lopen/klauteren we weer terug naar het vlot en wordt de route terug gevaren. Wij ervaren het als echt een bijzondere belevenis.

De avond wordt afgesloten met een ANWB BBQ, wat wil zeggen dat deze maaltijd al in het reisprogramma was opgenomen en we vanavond dus niet voor een maaltijd hoeven te betalen.

Bij het slapen gaan ritsen we ons tentje dicht en met de geluiden van de natuur om ons heen gaan we slapen.... wél met een airco in de tent die minder geluid maakt dan de airco's in de hotels!

• 17 November 2023 - 17:37

Ria:

Prachtig verslag weer van indrukwekkende belevenissen. Ik vind jullie echt heel stoer!

• 17 November 2023 - 17:52

Sylvia Heistek:

Jammer van de regen, maar gelukkig dat het tijdens de vaartocht droog werd. Het is wel even schrikken als een medereizigster in elkaar zakt. Fijn dat de BHV'er adequaat reageerde. Verder weer een dag vol belevenissen en bezienswaardigheden.

• 17 November 2023 - 18:22

Mariana:

Fijn en gelukkig dat de medereiziger door het snelle handelen oke is, maar schrikken voor de rest van het gezelschap is het zeker.

Ondanks fikse regenbui nog warm daar, zo anders dan hier in ons kikkerlandje.

Voor de Jannen morgen, veel plezier met raften.

• 17 November 2023 - 18:23

Riet Ruckert:

Wat een afwisseling in jullie reis! En wat een mooie belevenissen!Echt fantastisch dat we dat mogen meebeleven d.m.v.Gerrie’s verslag. Geweldig!

• 17 November 2023 - 18:26

Piet:

Mooie uitstapjes weer voor jullie, en een hoop gezien! Jammer van de regen, daar hebben we hier totaal geen last van (ahum). Veel plezier nog!

• 17 November 2023 - 18:55

Lien Wiersema:

Ook nu weer een mooi verslag

• 17 November 2023 - 20:20

Olga:

Wat een belevenissen allemaal. Ik

heb het gevoel of jullie 2 maanden weg zijn. Ipv 2 weken. Het lezen van de verhalen zijn op zich zelf al voor mij een belevenis.

liefs Olga