Relaxen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Relaxen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Relaxen in Chiang Mai

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

12 November 2023 | Thailand, Chiang Mai

donderdag 9 november

De wekker loopt af om 6.45 uur zodat we om 07.30 uur kunnen ontbijten, het voelt bijna als uitslapen! Om 08.30 uur worden we opgehaald bij het hotel met een pick-up truck waarvan de chauffeur en zijn maatje onze gidsen zijn voor een fietstocht op het platteland van Chiang Mai die wij gaan maken. Wij zijn vandaag de enigen van de reisgroep die voor deze excursie hebben gekozen en krijgen dus een soort van privé tour. We rijden de stad uit en na een half uur rijden arriveren we bij een prachtig resort met de naam 'Little Village Chiang Mai' wat door een Nederlander gerund wordt. Wij krijgen alle vier een fiets op maat met 7 versnellingen en gaan om 09.15 uur beginnen aan de 3 uur durende fietstocht met Louis als leider voorop en zijn maatje die de rij sluit. We fietsen midden tussen de rijstvelden, stappen regelmatig af en krijgen dan van Louis, die evenals zijn maatje redelijk goed Engels spreekt, uitleg over het proces van verbouwen en oogsten van jasmijnrijst die in dit gebied in juni/juli ingezaaid wordt en een half jaar later geoogst wordt. Het restafval wordt gecomposteerd op de velden, in het water onder de rijstvelden leven o.a. meervallen, kikkers en zelfs mollen.

Louis zingt het liedje 'rice, rice baby' en licht daarbij toe dat dit liedje voor hen slaat op het feit dat de bevolking 's morgens, 's middags én 's avonds rijst eet bij hun maaltijd.

We maken wat langer durende tussenstops bij bijzondere plekjes. De eerste is bij een familiebedrijfje die als begrafenisondernemer voor het dorp doodskisten maakt, schildert en versiert. Er ligt een boek met voorbeelden en prijzen om in te kijken en op het terrein staan doodskisten die al kant en klaar zijn maar er liggen ook losse onderdelen waaraan men bezig is die te beplakken en beschilderen. Indrukwekkend om te zien met welke passie zij dit werk doen.

De tweede bijzondere stop is bij een basisschool waar het net pauze is en de jongens en meisjes in hun uniformen naar buiten komen. Niet allemaal hebben ze zin om op de foto te gaan maar Louis vindt dat ze zich niet als 'lunatics' moeten gedragen en voor ons moeten poseren. Zo krijgen we toch de kans om foto's van ze te maken en met sommige een praatje te maken.

De kinderen hebben vandaag een groen uniform aan. De kleur die ze dragen blijkt af te hangen van de dag van de week, waarbij ze op vrijdag wit dragen omdat ze dan na school naar de tempel gaan.

Louis vertelt ons dat de basisschool voor de Thaise kinderen gratis is, maar dat vervolgonderwijs alleen is weggelegd voor families die dit kunnen betalen.

De laatste bijzondere stop is bij een houtsnijwerk kunstenares die vele prijzen heeft gewonnen met haar kunstwerken. Deze dame is 76 jaar en is nog steeds aan het werk in haar atelier, waar wij prachtige voorwerpen van haar hand mogen bewonderen. Ook haar zoon is aanwezig en is zichtbaar trots op zijn moeder. Mevrouw nodigt ons uit om op een voorbeeld wat op tafel ligt uit te proberen hoe de techniek van gutsen werkt. Zij is zichtbaar tevreden over de ijver die door ons aan de dag gelegd wordt.

Na 3 uur fietsen in de brandende zon (33 graden) hebben we 23 kilometer afgelegd en hebben we heel veel gezien en geleerd.

Bij terugkomst op het resort staat een heerlijke maaltijd voor ons klaar waar we op een mooi plekje in de schaduw van genieten. Om 13.30 worden we door Louis weer teruggebracht naar ons hotel.

Na een uurtje op onze kamer worden we om 15.00 uur opgehaald voor een massage. Bij het hotel rijdt een rode limousine voor (lees: pick-up truck die hier als red cab wordt ingezet om klanten van a naar b te brengen) en rijdt ons in 10 minuten naar een massagesalon in de stad.

Bij binnenkomst worden we naar een bank geleid waar in een rij voetenbadjes klaar staan. Het ritueel begint met het wassen van onze voeten, bij ieder van ons door een persoonlijk toegewezen masseuse. Nadat onze poezelige voetjes door haar zijn afgedroogd worden we meegenomen naar een hoek waar ieder met zijn/haar eigen masseuse in een klein kamertje verdwijnt. Er staat een tafel waarop een flets lichtblauw gekleurd soort dun pyjamapak klaar ligt, wij mogen onze bovenkleding uittrekken en worden door de masseuse in het pak gehesen. De maat is zó reusachtig groot dat niemand hoeft te twijfelen of het pak wel past. Met een fikse strik erin zien we, ieder in ons eigen kamertje, eruit als cadeautjes! Hierna volgt een massage van 'kop tot teen' die ruim 1,5 uur duurt. Ik wist niet dat ik mijn benen zó hoog naast mijn hoofd kon krijgen!

De muziek op de op de achtergrond is aangenaam rustgevend en hoewel ik me voor mijn gevoel constant bewust ben waar de pijntjes zitten moet ik toch 2 x wakker gemaakt worden omdat ik in een andere houding moet gaan liggen. Als we zo'n beetje tegelijkertijd weer uit ons hokje komen zijn we het er roerend over eens dat dit een bijzonder aangename ervaring was.

We worden teruggebracht naar het hotel en hebben precies een uur de tijd om ons om te kleden en dan laten we ons vanaf het hotel met een red cab naar de Chiang Mai Night Bazaar rijden. Dit eet- en drankplein ligt direct ten oosten van de stadsgracht bij de Ping rivier. Wij struinen langs alle eet- en dranktentjes om iets lekkers te eten uit te kiezen, een tafeltje te zoeken en een drankje te scoren. De uiteindelijke keus wordt saté met brood, het drankje wordt een koel biertje. Na het eten lopen we nog een rondje langs de kunstenaars die er zitten te portret schilderen en ook zijn er kraampjes met souvenirs te vinden die de moeite van het bekijken waard zijn.

Met de red cab laten we ons weer bij ons hotel afleveren en zoeken we al vroeg onze kamer op voor een koele nachtrust.

• 12 November 2023 - 19:00

C&A:

heerlijk he die massage! Zeker nog een keer doen! Zonde voor de mede reizigers dat ze deze dag niet hebben mee gedaan, volgens mij was het een TOP dag.

nog lekker blijven genieten de komende twee weken.

We kijken uit naar het volgende verslag.

• 12 November 2023 - 19:18

Monique:

Een fijne afwisseling zo te lezen tussen actief veel mooie plaatsen zien, ervaringen opdoen en ontspanning! Veel plezier verder in het prachtige Thailand![e-1f603]

• 12 November 2023 - 20:55

Lien Wiersema:

Een heerlijke belevenis.

• 13 November 2023 - 07:46

Sylvia Heistek:

Weer een geweldige actieve dag in Chiang Mai, dat is echt genieten. Heel goed van jullie om te gaan fietsen, je ziet dan veel meer van het land en de mensen die er werken.