Van Tak via Lampang naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Van Tak via Lampang naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Van Tak via Lampang naar Chiang Mai

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

11 November 2023 | Thailand, Chiang Mai

woensdag 8 november

Vandaag staat ons een lange rit te wachten van 300 kilometer door de bergen van Tak naar Chiang Mai, waaronder over de Doi Khuntan berg. Het laagste punt in dit bergachtige gebied ligt 325 m boven de zee, het hoogste punt is de top van de berg Doi Khun Tan op 1373 meter.

We staan om 5.30 uur op, zitten om 6.15 uur aan het ontbijt en een uurtje later staan onze koffers weer in de bus en worden de eerste kilometers gemaakt.

Na een uur rijden wordt de eerste koffiestop gemaakt, een stop bij een Café Amazon bij een PTT tankstation en kunnen we écht wakker worden met lekkere sterke koffie, en dit keer voor Maria thee met een smaakje en geurtje wat past bij thee zoals we thuis gewend zijn. Een uur later wordt er nogmaals gestopt om te plassen voor wie dat wil voordat we weer een uur later zullen stoppen voor een rondwandeling over een kleurrijke lokale markt in Lampang waar allerlei gebruiksvoorwerpen en eetbare etenswaren verkocht worden waar wij de namen en smaken niet van kennen. Dáár naar het toilet gaan zou volgens Otje een onvergetelijke ervaring worden die je beter kunt missen.

Op de markt loopt Otje voor ons uit met zijn ANWB vlaggetje en koopt verschillende producten die we mogen proeven. Zo eten wij voor het eerst van ons leven gefrituurde varkenshuid, zijderupsen en meelwormen. Grotere insecten, daar wagen wij ons niet aan!

Na een half uurtje rondkijken en proeven op deze markt stappen we weer in de bus voor de volgende etappe die om 12.00 uur stopt in Lampang bij een parasolfabriek met winkeltje. Wij krijgen hier een rondleiding en zien het proces van het vervaardigen van de kleurrijke parasols waar deze fabriek om bekend staat. Er zitten in het winkeltje waar naast parasols ook andere souvenirs te koop zijn, dames die binnen 10 minuten prachtige bloemen en/of vogels op petjes, handtassen en telefoonhoesjes schilderen. De vraag wat het kost om zoiets te laten doen is 'wat u er voor over heeft'. De meesten betalen er 100 Thaise Bath voor, want omgerekend ongeveer € 2,70 is.

Om 12.45 stappen we weer in de bus om te gaan lunchen bij ĶAO KAB KANG, een klein restaurantje wat je aan de buitenkant gezien zo voorbij zou lopen maar waar we binnen heerlijke soep en rijst met kip eten. Na deze smaakvolle goed verzorgde maaltijd is het nog maar 10 minuten rijden naar ons hotel voor 3 nachten. Maar voor het zover is staat er nog een activiteit op het programma. Terwijl chauffeur Mr. Nak onze koffers alvast naar het hotel brengt gaan wij, verdeeld over 3 mini Vans een rit maken door de bergen van Chiang Mai naar de Wat Phrathat Doi Suthep tempel die daar staat op de top van de berg met dezelfde naam. Wie het wil kan lopend naar boven, maar Otje zegt: "Otje gaat met kabelbaan!". Volgzaam als wij zijn gaan wij achter hem in de rij staan terwijl hij onze kaartjes betaalt. Boven gekomen krijgen we van Otje uitleg over de rituelen en ook vertelt hij het bijzondere verhaal wat bij deze tempel hoort: "De tempel uit 1383 ligt op 15 kilometer van de stad. Een monnik kreeg in een droom het visioen waarin hem opgedragen werd te zoeken naar een relikwie. Naar verluid vond hij een schouderbot van Boeddha. Het was een magisch bot, dat licht gaf, kon verdwijnen, en zichzelf kon verplaatsen en verdubbelen. De monnik werd uitgenodigd bij een koning in Lampun om het bot te laten zien. Daar brak het bot in tweeën, waarbij één deel werd ingemetseld in een tempel en de andere werd op de rug van een witte olifant gelegd. De olifant werd losgelaten in de jungle. De olifant zou de berg Doi Suthep beklommen hebben, gestopt zijn, drie keer getrompetterd hebben, en gestorven zijn. Op die plek is vervolgens de tempel van Doi Suthep gebouwd."

Wij trekken onze schoenen uit en gaan de tempel binnen waar een monnik klaar zit om ons de zegening te geven. Om de beurt mogen wij op onze knieën voor de monnik gaan zitten die dan de zegening geeft en daarna bij de mannen een wit armbandje om hun pols knoopt. De vrouwen krijgen ook de zegening maar bij hen wordt het witte armbandje op hun pols gelegd en moeten zij het zelf vast (laten) knopen omdat de monnik geen vrouwen mag aanraken. Eenmaal weer buiten mogen we rondlopen op het complex en kunnen we na de wandeling weer met de kabelbaan naar beneden.

We stappen weer in de mini Van die ons de berg af en naar ons hotel voor 3 nachten in Chiang Mai brengt. We arriveren daar om 17.15 uur, halen onze handbagage uit de bus die daar al staat en kunnen meteen onze kamer betrekken waar de koffers al zijn neer gezet. We frissen ons op en leveren een wasje af bij de receptie wat binnen 24 uur weer schoon op onze kamer zal worden bezorgd voor 180 Bath per kilo, omgerekend ca. € 5,--.

Wij gaan vanavond eten bij restaurant De Stefano, een Italiaans restaurant dat ligt in een smal straatje achter het hotel wat door Otje is aangeraden te kiezen als je na de vermoeiende dag van vandaag voor de avond niet de drukte van de stad wilt opzoeken. Wij zijn niet de enigen die deze keus gemaakt hebben, terwijl wij smullen van een verrukkelijke pizza komen er nog 8 medereizigers uit onze reisgroep binnen. Eensgezind zijn we van mening dat we een prima keus hebben gemaakt! Nadat de eigenaar ons persoonlijk heeft bedankt dat wij voor zijn restaurant hebben gekozen en ons nog een fijne voortzetting van de vakantie heeft gewenst, lopen we de 250 meter terug naar het hotel en gaan we vroeg ons mandje in om wat gemiste uurtjes slaap in te halen.

• 13 November 2023 - 12:41

Sylvia Heistek:

Weer veel beleefd op de route naar Chiang Mai. Zelfs gefituurde varkenshuid, zijderupsen en meelwormen gegeten. Wij hebben toen ook diverse insecten gegeten, allemaal goed te eten. Alleen de spinachtige schorpioen vonden we niet lekker, heel erg zout. Ach je moet er niet bij nadenken dat je insecten eet. In Nederland kun je al bij veel supermarkten insectenburgers kopen, soms gemengd met groente e.d. Smaken prima en er zitten heel veel eiwitten in. Ook de bijzondere verhalen gehoord van het bot van Boeddha, ach het is maar wat je gelooft. In veel landen kom je dit soort verhalen tegen en toch wel interessant om naar te luisteren.

• 13 November 2023 - 14:30

Ed Faeber:

Als er nog tijd over blijft, bezoek de Zilveren Tempel, ligt een beetje buiten het centrum. Is helemaal van zilver en binnen dan wel een gouden boeddha beeld, buiten ook een gouden en zilveren beeld, want vrouwen mogen die zilveren tempel niet in. Totaal werkelijk een beozek waard