Nog even naar de zon! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Nog even naar de zon! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Nog even naar de zon!

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

20 November 2011 | Spanje, Madrid

Vertrek van huis op 17 november om 03.45 uur met erge mist. Gelukkig is de weg naar Badhoevedorp bekend dus ondanks het mindere zicht arriveren we keurig op tijd op het plekje waar we met zus Maria en zwager Jan hebben afgesproken om te parkeren. Vanaf dat punt wandelen we met onze koffer naar de bushalte waar we om 04.50 uur met de nachtbus naar Schiphol gaan. Aankomst even over vijf en snel naar de incheckbalie! We hebben onze boardingpassen al online kunnen regelen, dus we hoeven alleen de koffers in te leveren. Omdat die keurig aan het maximaal toegestane gewicht voldoen is dat snel geregeld. We drinken een kopje koffie en dan is het al tijd om naar de gate te gaan. Nog geen 10 minuten later kunnen we boarden en op exact het geplande tijdstip gaan we om 06.50 uur de lucht in met Transavia.com.
We vliegen over Belgie, Frankrijk en Portugal, een prima vlucht met vriendelijke bemanning die blijkbaar goed verdient aan de verkoop van koffie, limonade en taxfree producten, want in de 4,5 uur die vlucht duurt komen ze vele malen langs. Met één van de stewards bouwen we bijna een band op! :)
We landen om 10.15 uur plaatselijke tijd op Arrecife, het vliegveld van Lanzorate. In Nederland is het dan 11.15 uur. We worden opgewacht door de hostess van Oad en een klein half uurtje later zijn we onderweg met de bus naar ons hotel, een rite van nog geen half uur.
We arriveren om 12.15 uur bij ons hotel Sun Tropical Island, een resort met 16 zwembaden, 5 kinderbadjes (waar wij geen gebruik van zullen maken!) en twee hoofdzwembaden. Omdat op Lanzarote wettelijk is vastgelegd dat er geen hoogbouw mag zijn, hebben alle hotels in plaats van kamers per verdieping, appartementen over een groot terrein verdeeld, opgedeeld in verschillende wijken. Wij blijken in een wijkje achteraf geboekt te zijn, een plekje waar je in elk geval de rust zult vinden om lekker te kunnen slapen! We hebben 2 huisjes naast elkaar en zijn dus buren met Jan Z en Maria voor de komende week. Het huisje bestaat uit een kamer met een bank en ene eethoek, een bureau en een tafel met TV. Een tweede kamer is de slaapkamer en er is een aparte badruimte met toilet. In het woongedeelte is ook een keukentje met twee kookpitten, een koelkast en een magnetron, maar gebruik makend van het all inclusieve recept zullen wij daar naar verwachting nauwelijks gebruik van maken. We wandelen naar het restaurant om te lunchen, eerste indruk van wat ons geboden wordt is heel goed!
Na de lunch is het tijd om de koffers uit te pakken en daarna maken we tijd voor een dutje….. korte nacht geweest, reizen is vermoeiend en slaap hadden we al vóórdat we vertrokken, dus geen moeilijke keus!
Om 15.30 uur wandelen we het resort rond om te kijken wat er allemaal is en lekker zittend in het zonnetje met neen drankje zien we het zo langzaam aan avond worden. Na de avondmaaltijd drinken we koffie in de nachtbar waar we een potje kaarten terwijl een op twee grote schermen een muziekprogramma wordt gedraaid en op een ander scherm de dartwedstrijd tussen Ted Hanky en Michael van Gerwen z’n ontknoping vindt. Lawaai genoeg dus, maat we hebben het gezellig! Rond 23.00 uur gaat ons ‘lampie’ uit en is het bedtijd. Morgen gezond weer op!!

18 november
We zijn lekker op tijd wakker en om 08.30 uur klaar voor het ontbijt. Lekkere harde broodjes, lekkere kaas, kipfilet en heel veel andere dingen, dus een goede start van de dag! Na het ontbijt hebben we een afspraak met de hostess van Oad die ons uitleg komt geven over wat er te doen is op het eiland. We horen veel leuke dingen en met ons boekje van buurvrouw Olga als naslagwerk zien wij het helemaal zitten om een auto te gaan huren voor de komende week om zelf op ontdekkingstocht te gaan. We zitten lekker in de zon tot de lunch en nadat we een middagbroodje gegeten hebben vertrekken we wandelend naar het centrum van Marina Rubicón en vandaar langs de boulevard naar de haven. We nemen een lekker drankje op een terrasje en op de terugweg lopen we binnen bij een rent-a-car waar we een Opel Astra huren voor de komende 5 dagen. Daarna wandelen we terug naar het hotel en zitten nog een uur in het zonnetje terwijl een ‘dame’ uit Chesterfield ons gezelschap komt houden omdat ze zo van Dutch people houdt! …. En zij kan het weten want ze heeft een ‘górdius Dutch brother in law and a cute little nephew, also from Holland!’ Dat mevrouw een borreltje op heeft moge duidelijk zijn maar ze heeft een gezellige babbel en brengt veel vrolijkheid met zich mee, dus van ons mag ze haar verhaal vertellen!
We frissen ons lekker op voor de avondmaaltijd waar we rond 19.00 uur weer voor naar het restaurant gaan. Na het eten drinken we koffie in de Drome, het gebouw waar het animatieprogramma wordt verzorgd. We vallen met onze neus in de boter want het kinderprogramma is nog bezig! Aansluitend wordt er bingo gespeeld waar eigenlijk alleen de Engelsen aan mee doen. De Engelsen hebben de gewoonte om zich ’s avonds echt op te doffen om er op hun sjiekst uit te zien. De veelal héél stevige dames lopen in zeer korte rokjes en jurken in heel opvallende kleurencombinaties, waarbij zij zelfs niet schromen zich in zuurstokroze te hijsen. Ook hun decolleté willen ze graag showen aan alle aanwezige gasten. Dat er om 22.00 uur een wedstrijd gaat beginnen wie de mooiste is geloven wij graag, maar om te blijven zitten om te zien wie dat gaat winnen, daar hebben we niet echt belangstelling voor, wij hebben al genoeg gezien! :) We verkassen naar de nachtbar, waar een jongeman die minimaal een klein beetje ADHD heeft, een show verzorgt waarbij aan de hand van een muziekfragment de titel van een liedje of film geraden moet worden. Het enthousiasme van de gasten én van de presentator is groot en daardoor is het een kabaal van jewelste! Als het bedtijd is, voelt het heerlijk dat wij in een rustig hoekje van het complex ons huisje hebben waar we alleen op weg ernaar toe nog een Engelsman tegenkomen die zoveel heeft gedronken dat hij ‘de weg kwijt’ lijkt te zijn….. niet óns probleem, hij is een schoonzoon van de Engelse dame die we eerder die dag hebben ontmoet, dus we vertrouwen erop dat ze hem wel komen zoeken als hij niet thuis komt!

19 november
Om 08.30 uur zitten we aan het ontbijt. Om 09.30 uur wandelen we richting centrum om de huurauto die we gereserveerd hebben op te halen. Voor € 100,-- inclusief alle verzekeringen mogen wij 5 dagen rondtoeren over het eiland in een Opel Astra. We rijden naar de dichtstbijzijnde benzinepomp om vol te tanken. Vergeleken bij de benzineprijzen in Holland is dat een soort van cadeautje. De benzine kost hier maar € 1,02 per liter! ‘Gooi maar vol die bak!’
Vanuit Marina Rubicón vertrekken wij voor onze eerste rit over het eiland. We rijden omhoog tot aan Yaiza, volgens ons boekje het mooiste dorpje van het eiland. De huizen zijn allemaal smetteloos wit. We parkeren de auto bij het kerkje in het dorp en nemen daar binnen een kijkje. Daarna wandelen we naar de Galeria Yaiza, een particuliere galerie waar heel veel mooie sieraden en kleding wordt verkocht en waar ook een heel gezellig terrasje bij is. Hier vertrekken we niet zonder ons vergaapt te hebben aan de mooie handgemaakte sieraden, klokken en kleding, maar ook niet zonder een heerlijk kopje koffie te hebben gedronken op het terras waar het volhangt met schilderijen van jonge Canarische schildertalenten. We wandelen nog wat rond door het dorpje en vervolgen daarna onze weg door het wijngebied La Geria. Deze streek brengt vooral muskaatwijnen voort en staat bekend om de bijzondere manier waarop hier de wijn verbouwd wordt: Er liggen ontelbare pikzwarte vulkaankratertjes die in het midden beplant zijn met groene druivenstruiken. Dit beeld zie je kilometerslang langs de weg en de lichtblauwe lucht erboven zorgt voor een prachtig kleurcontrast! Onze route brengt ons verder tot aan het plaatsje Mancha Blanca waar een prachtig wit kerkje staat ‘Ermita de Los Dolores’. Beslist de moeite waard om ook hier een stop te maken. Vanaf dit punt rijden we over binnen-door-wegen terug naar het hotel waar we de middag en de avond relaxt met elkaar doorbrengen. Voor morgen staat o.a. een bezoekje aan de markt op het programma. Daarna naar een paar mooie plekjes waaronder een cactusdorp en een dorpje waar een bekende kunstenaar (César Manrique) zijn sporen heeft nagelaten. Genoeg om weer een leuke dag mee te gaan vullen!

• 20 November 2011 - 09:51

Arie En Cora:

Jullie hebben het prima zo te lezen.
    We hopen dat jullie het droog kunnen houden:) nog heel veel plezier!!
    Wij zijn weer thuis en beginnen morgen weer met werken.
    Hele fijne week en tot zondag.

• 20 November 2011 - 11:04

Olga:

Geniet met volle teugen want het is hier bijzonder grijs. Ja, de wijnteelt is erg bijzonder en heel leuk om te zien. En zoals gewoonlijk zijn de verhalen weer een genot om te lezen.
    Toch maar eens aan gaan denken om te ze bundelen.
    Lieve GMJJ hartelijke groeten.

• 20 November 2011 - 11:33

Riet Ruckert:

Jullie hebben het wat weer betret beter dan wij; grauw en erg mistig!
    Ik hoop dat jullie erg zullen genieten van de rust, het mooie weer, de natuur en van elkaar!

• 20 November 2011 - 11:33

Riet Ruckert:

Jullie hebben het wat weer betret beter dan wij; grauw en erg mistig!

• 20 November 2011 - 14:54

Cees En Ellij:

Jullie genieten weer, heerlijk laten verwennen met eten en drankjes.
    Lekker uit rusten en Gerrie een mooie film maken he? wij kijken er al naar uit.