Khao Sok via de Ratchaprapa Dam naar Krabi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Khao Sok via de Ratchaprapa Dam naar Krabi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Khao Sok via de Ratchaprapa Dam naar Krabi

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

18 November 2023 | Thailand, Krabi

vrijdag 17 november

De dag start zoals gebruikelijk met ontbijt in het hotel, deze dag om 07.15 uur. We vertrekken vandaag met een andere bus en een nieuwe chauffeur, Mr. Pi.

Onze koffers zullen in een pick up truck rechtstreeks naar het volgende hotel worden gebracht omdat onze nieuwe bus lager is dan de vorige en daarom niet voldoende laadruimte heeft.

We rijden vanuit Khao Sok via de Ratchaprapa Dam naar Krabi, reisafstand afstand vandaag is 196 kilometer.

Na een uur stoppen we bij de Dam en gaan we lopen naar de top van de pier van waar we een prachtig uitzicht hebben. Daarna lopen we terug naar beneden en worden we met de bus binnen 5 minuten naar de haven gebracht waar een vaartocht begint over het Cheow Lan meer van 1 uur en 45 minuten. Het regent op het moment dat we naar de boot lopen. In de bus hebben we allemaal een gekleurde regencape gekregen die nu goed van pas komt en zorgt dat wij kleurrijk op pad gaan. Er liggen twee longtailboten klaar om ons mee te nemen op een spectaculaire tocht langs indrukwekkende kalkstenen rotsformaties die oprijzen uit het water.

“Het water in het meer is kraakhelder en terwijl we door het gebied varen zullen we de stilte ervaren en de ongereptheid van dit natuurgebied. Het toerisme staat hier nog in de kinderschoenen en de regio is adembenemend."

Dát is wat ons reisschema vertelt... de werkelijk neemt een andere loop...

Het begin van de tekst in het reisschema klopt: wij worden verdeeld over de twee longtailboten en varen over het meer dat inderdaad kraakhelder water heeft, waar we de stilte ervaren en de ongereptheid van dit natuurgebied.

Na 45 minuten genieten zien we plotseling dat er op de boot van de andere groep iets aan de hand is. De boot vaart heel snel heen en weer en begint op een gegeven moment raar heen en weer te bewegen. Er wordt zowel vanaf onze boot als die van de andere geschreeuwd en geroepen en we zien de bootsman van de wiebelboot met een houten plank zwaaien. Het blijkt dat de inzittenden van de boot gevraagd hebben of de bootsman de boot een moment stil wilde leggen om foto's te kunnen maken. De stuurman wilde dat niet en toen Otje daar wat van zei begon de stuurman tegen hem te schreeuwen en hem te slaan. Het scheelde een haar of hij had Otje over boord geduwd.

Een van de inzittenden van de boot worstelt zich van achter uit de boot naar de voorkant en weet net op tijd te voorkomen dat dit gebeurt.

De stuurman van onze boot vaart zijn boot naast die van Otje en zijn gezelschap en haalt Otje naar onze boot over. Terwijl iedereen probeert te bekomen van wat er gebeurd is varen we in ruim een half uur naar de plek op het meer waar we zullen gaan lunchen in een van de unieke drijvende dorpjes die in de verschillende inhammen verborgen liggen. Na de lunch zal er gelegenheid zijn om te zwemmen, zonnebaden of per kajak de vele inhammen te verkennen.

Niemand heef trek in eten, iedereen is lamgeslagen van wat gebeurd is, niemand wil kajakken, zwemmen of zonnebaden, we willen allemaal dat dit avontuur zo snel mogelijk afgelopen is. We vertrekken daarom een half uur eerder dan gepland terug naar de kade.

Otje heeft twee dikke ogen, een kapotte neus en een dikke lip. Hij zegt dat hij zich oké voelt maar hij ziet er niet oké uit.

Er is een andere bootsman geregeld voor de boot waarop het incident heeft plaatsgevonden om deze terug te varen. Om 14.30 uur zijn we terug bij het vertrekpunt van vanmorgen. De politie staat daar te wachten om de aangifte van Otje op te nemen terwijl wij alvast naar de bus lopen.

Om 14.45 uur kunnen we vertrekken, het is nog ruim 2 uur rijden naar ons hotel waarbij we onderweg nog één keer stoppen om koffie te drinken, naar het toilet te gaan en/of iets lekkers te kopen bij een 7/11 winkel.

Na een rit van nog ruim een uur, waarin we ook nog een ministop maken bij een ananasplantage om te zien hoe een ananas groeit, arriveren we om 17.30 uur in Krabi, bekend als één van de meest spectaculaire kustplaatsen van Thailand.

Ons hotel voor 3 nachten heet La Playa Resort, heeft 2 zwembaden en in de buurt zijn veel winkeltjes en restaurants te vinden. Omdat het bij aankomst al donker is komt de drukke winkelstraat met veel gekleurde lampen, barretjes, restaurantjes, toeristenbureautjes en streetfood tentjes zeer overweldigend op ons over.

Na het inchecken maakt Otje met ons nog een mini wandeling in de buurt van het hotel om ons een aantal tips te geven over restaurants, apotheek en wisselkantoortjes. Ook wijst hij ons hoe we aan het strand kunnen komen, 500 meter de ene kant op ligt Ao Nang Beach, 300 meter de andere kant op ligt Nopparat Thara.

Wij besluiten na de lange reisdag vanavond niet meer naar buiten te gaan, in het hotel te eten en daarna vroeg te gaan slapen, daar zijn we echt aan toe.

Otje gaat nog naar het ziekenhuis voor een check omdat hij erge hoofdpijn heeft. Later op de avond meldt hij op de groepsapp dat alles oké met hem is. Wel is hem geadviseerd om de komende twee dagen rust te houden maar daar heeft hij geen tijd voor, hij wil onze groep niet in de steek laten.

De dag die volgens ons ANWB reisprogramma de mooiste dag van de reis zou worden wordt door het gebeuren van vandaag met afstand de slechtste dag van onze vakantie.

zaterdag 18 november

Vandaag voor ons een soort van uitslaapdag, geen koffers in te pakken en alleen een excursie voor de mannen, waarvan het vertrekmoment op 08.30 uur staat.

Wij starten omstreeks 06.45 uur met het ochtendritueel en zitten om 07.30 uur aan het ontbijt.

Otje zit daar ook al zijn ontbijtje naar binnen te werken. "Otje is oké, geen hoofdpijn meer", zegt hij, "alleen nog Donald Duck lippen, Otje kan alleen kleine happjes eten." Hij is weer helemaal onze gids die zorgzaam rond loopt om te zien of het met iedereen goed gaat.

Om 08.30 uur worden de Jannen opgehaald om met 7 andere reisgenoten te gaan kajakken in de Ao Thalane mangrove. Dit prachtige natuurgebied met een unieke fauna en flora ligt op ongeveer 45 minuten rijden van Ao Nang Beach en wordt op internet omschreven als één van de mooiste kajakplekken ter wereld. Bij aankomst op de pier wordt uitleg gegeven over de manier waarop kajak gevaren moet worden en dan kan het échte werk beginnen voor onze Jannen en de andere deelnemers. De mangrove is omgeven door schitterende kalkstenen rotsformaties, tussendoor wordt gezwommen, er staat verse koffie klaar onderweg op een zandbank, verse ananas op een ander plekje uitgestald op een reddingsvest, er wordt gedronken uit een kokosnoot en er is na afloop een heerlijke lunch. Moe maar zeer voldaan komen de Jannen terug van dit bijzondere avontuur.

Terwijl de mannen genieten in de natuur houden Maria en ik ons bezig met vrouwendingetjes. Wij brengen een wasje naar de wasserette in het straatje naast het hotel. Als wij daar om 08.45 uur met onze tas aan komen is het winkeltje nog gesloten. Een beveiligingsmeneer aan de overkant van de straat zegt dat het zaakje pas om 10.00 uur open gaat. Een van de dames uit onze groep komt ook aanlopen met een paar grote tassen vol wasgoed, zij had gisteravond afgesproken met de mevrouw in het winkeltje dat die om er 09.00 uur zou zijn om alle was in ontvangst te nemen. Terwijl wij met elkaar overleggen of we zullen blijven wachten of over een uur terug zullen komen, komt er een mevrouw naar ons toe en wenkt ons dat we met haar mee kunnen lopen. Zo'n 200 meter verderop in de straat blijkt zij haar eigen tokootje te hebben.

Voor 50 Bath per kilo (= ca. € 1,35) wordt onze was vanavond schoon en droog bij de receptie van ons hotel afgeleverd, wij zijn helemaal tevreden met deze deal!

De volgende uren wandelen Maria en ik langs het strand van Krabi en door de hoofdstraat met de vele winkeltjes en restaurants, we kopen wat souvenirs bij een aardige, goed Engels sprekende jongeman die onmiddellijk hoort dat wij uit Nederland komen en graag een praatje met ons wil maken. Hij zegt dat dat niets met voetbal heeft maar dat hij groot bewonderaar is van Femke Bol. Hij vindt haar een fenomenale atlete. Leuk om zo ver van huis de naam van Femke Bol te horen i.p.v. Johan Cruijf, Ruud Gullit, of Marco van Basten.

We wandelen verder over de drukke hoofdstraat om alvast een keus te maken waar we vanavond zouden kunnen gaan eten en wandelen door naar het strand dat 300 meter van ons hotel ligt. We lopen dezelfde route terug en daarna door naar het strand 500 meter vanaf ons hotel de andere kant op. We kopen bij een streetfood tentje een koel lemondrankje en een vers broodje met tonijn en kaas als lunch. Terug op onze kamer eten we ons broodje en wachten af hoe enthousiast onze mannen terug zullen komen van hun kajak avontuur. Als zij om 14.00 uur met bruinverbrande hoofden binnen komen hoeven wij niet te vragen of het leuk was, ze hadden dit avontuur niet willen missen!

Na een powernapje door de Jannen na de gedane inspanningen zijn zij er helemaal klaar voor om in het restaurant bij het hotel een potje te klaverjassen. Het is daar Happy Hour, wat betekent 2 cocktails voor de prijs van één. Voor één keer laten we ons gaan en gunnen we onszelf twee (dezelfde) lekkere drankjes.

Voor de avondmaaltijd gaan we naar King Kitchen in de hoofdstraat waar we saté met frietjes eten.

Terug bij het hotel kunnen we ons schone wasje ophalen en eindigt de dag met nog wat lees-, schrijf-, en puzzeluurtjes.

• 18 November 2023 - 16:51

Piet:

Jeetje, wat een verhaal zeg. Hoe een mooie dag zomaar een hele vervelende dag wordt. Ik kan mij voorstellen dat jullie allemaal erg aangeslagen waren. Uit de verhalen begrijp ik dat Otje een zeer aimabele man is waar iedereen gek op is. Hopelijk blijft het bij dit ene incident en kunnen jullie verder weer genieten.

• 18 November 2023 - 16:52

Lia Trommel :

Jullie maken echt zoveel mee gelukkig voornamelijk mooie en fijne avonturen maar hopelijk gaat dit incident de verdere pret niet bederven [e-1f62e]‍[e-1f4a8]

fijne tijd nog met zijn vieren

• 18 November 2023 - 16:58

C&A:

Wat jammer dat de dag op het meer van Kao Shok zo’n teleurstelling is geworden! Wat een rare man, en ik maar denken dat iedereen in Thailand zo aardig is. Echt jammer had een Topdag kunnen zijn.

Krabi heeft gelukkig weer veel goed gemaakt. Heerlijk om nu in een wat rustiger tempo te genieten van al het moois[e-1f618]

• 18 November 2023 - 17:04

Joke:

Wat een spannende dag voor jullie!

gelukkig is Otje er goed vanaf gekomen en kan hij de reis vervolgen. Gelukkig hebben de Jannen genoten van het kajakken en hebben de dames voor een schone was gezorgd[e-1f609]

Nog heel veel plezier gewenst[e-1f618]

• 18 November 2023 - 17:04

Ton En Marjo :

Wat een verhaal. Jammer dat zo'n mooie dag anders is verlopen. Maar gelukkig dat het met de reisleider Otje goed is afgelopen. Nu weer proberen genieten van de mooie dagen die nog komen.

• 18 November 2023 - 17:57

Mariana:

Jammer dat wat weer een mooie dag moest worden verstoord wordt door zoiets. Goed om te lezen dat Otje het redelijk goed vanaf is gekomen.

• 18 November 2023 - 20:35

Sylvia Heistek:

Wat een nare gebeurtenis op de Cheow Lam rivier. Gelukkig dat reisleider Otje er niets aan heeft over gehouden. Hopelijk komt zoiets niet meer voor. Veel plezier de komende dagen.

• 18 November 2023 - 21:12

Lien Wiersema:

Wat vervelend wat er is gebeurd! Ik heb wel bewondering dat jullie nog zin hebben

om alles op papier te zetten.

• 19 November 2023 - 18:16

Eugene Hardy:

Wat een toestand met die bootsman, ze hadden hem gewoon met zwemvest om in het water moeten deponeren. En Ot dus bont en baluw gemept. Waarom otJE, is toech een grote jongen ?