Beroemd in Bagnols-sur-Céze! - Reisverslag uit Chalon-sur-Saône, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Beroemd in Bagnols-sur-Céze! - Reisverslag uit Chalon-sur-Saône, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Beroemd in Bagnols-sur-Céze!

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

22 September 2017 | Frankrijk, Chalon-sur-Saône

donderdag 21 september
Als wij om 08.30 uur opstaan is onze eerste gang naar de thermometer die aan onze luifel hangt, inmiddels ons dagelijks ritueel. Vandaag hebben we pech, na 7 frisse nachten op deze camping heeft de thermometer besloten het niet langer aan te kunnen, hij ligt in gruzelementen op de grond. Ons gevoel zegt dat het niet warmer zal zijn dan 11 graden, een check op onze telefoon bevestigt dat we inmiddels ervaringsdeskundig zijn!

Wij trekken een extra vest aan en beginnen buiten aan ons ontbijt terwijl we plannen voor de dag maken. We maken een praatje met onze gezellige Engelse buren en na de koffie vertrekken we naar Bagnols-sur-Cèze, een dorpje op 25 kilometer rijden van de camping.
We parkeren onze auto op een groot plein waar gratis geparkeerd mag worden en beginnen aan onze wandeling. De zon doet haar best en zorgt voor een aangename temperatuur en mooi licht op de straatjes. Het stadje binnenlopend komen we vanuit een van straatjes uit op een groot plein waar het mooie stadhuis een prominente plaats inneemt. Met gemak lopen we vervolgens een uurtje door de smalle straatjes met hun mooie oude gevels.

In één van deze straatjes wordt Jan aangesproken door een plaatselijke journalist die hem vraagt of hij hem in het Engels mag interviewen over zijn indruk van de stad. Jan is graag bereid de journalist van wat input te voorzien voor een leuk artikel in zijn krant en beantwoordt bereidwillig de vragen die hem gesteld worden. Als aan het eind van het mini-interview gevraagd wordt of Jan voor- of tegenstander is van Bagnols sur Cèze als autoloze binnenstad ziet Jan zijn kans schoon de man een positief punt voor zijn artikel mee te geven en meldt dat het door hem zeer gewaardeerd wordt dat de stad autovrij is, maar vóóral ook dat daarvoor in de plaats gratis parkeergelegenheid geboden wordt aan de rand van het centrum, iets wat wij in Nederland niet gewend zijn.
De journalist, duidelijk blij met deze positieve respons, vraagt of hij een foto van Jan mag maken, zodat er een mooi plaatje bij zijn artikel komt.
Jan - vanmorgen fris gedoucht, geschoren en in een schoon poloshirt gehesen - ziet geen enkele reden om daar nee tegen te zeggen. In een van de mooiste straatjes van Bagnols-sur-Cèze wordt Jan vervolgens op de kiek gezet. Of zijn foto nu in een gerenommeerd dagblad zal verschijnen of in het plaatselijke sufferdje, wij zullen het nooit weten, dat maakt ook niet uit. Zeker is wel dat de journalist heel tevreden lijkt met het resultaat van zijn interview.

Na deze leuke belevenis lopen we terug naar de auto en vervolgen wij onze weg om nogmaals een poging te doen om een wandeling te gaan maken in Les jardins de la Fontaine in Nimes, iets wat eerder in de week niet lukte omdat het centrum van de stad was afgesloten.
Vanaf Bagnols-sur-Cèze is het 48 kilometer rijden naar Nimes. Afgezien van wat oponthoud door wegwerkzaamheden bereiken we nu moeiteloos de parkeergarage van waar wij naar de tuinen kunnen wandelen.

Les jardins de la Fontaine blijkt een park van 15 hectare te zijn, gelegen op een heuvel in het hart van de stad Nimes, en bestaat uit twee delen: een 17e eeuws klassiek deel en een aangelegde mediterrane tuin. Er loopt een wandelroute door het park die ons naar het hoogste punt van het park leidt waar de Tour Magne staat, een ovale stenen toren van 18 meter hoog. Het is vandaag, voor het eerst in onze vakantie, 27 graden en zeer aangenaam om in deze prachtige sferen rond te wandelen. Omdat de wandeling naar boven een aardige klim is worden er ook vandaag weer de nodige calorietjes verbrand.

Na een wandeling van 1½ uur zoeken we onze auto weer op en rijden we terug naar de camping. We installeren ons op een plekje in de zon om onder het genot van een heerlijke verfrissing zo lang mogelijk te genieten van deze zomerse dag. Voor morgen worden er weliswaar goede temperaturen voorspeld maar ook zware bewolking. We hebben eerder al wat voor en tegens tegen elkaar afgewogen om hier nog wat langer te blijven maar nemen nu toch het besluit dat het onze laatste nacht wordt op deze camping en dat we morgen naar Chalon sur Saone zullen rijden om daar nog een kleine week te kunnen doorbrengen.
Na de avondmaaltijd, buiten voor onze caravan, genieten we van de laatste zonnestralen van de dag en van het heerlijke buitenleven, net zo lang totdat het donker is.

vrijdag 22 september
We zijn om 07.30 uur uit de veren. Na het douchen, broodjes smeren, potje koffie zetten en ons hele hebben en houwen weer inpakken rijden we om klokslag 09.00 uur de camping af op weg naar Chalon-sur Saone, een mooi plaatsje in de regio Bourgogne, alweer vast zo’n 350 kilometer richting Holland.
Voor vandaag wordt daar 22 graden voorspeld en de weersverwachting voor de komende week wordt als zeer stabiel aangegeven. Volgens onze informatie zijn er een aantal voie verte fietsroutes die vanaf de camping te starten te zijn en waar wij dan ook als blije rijders op onze e-bike gebruik van hopen te kunnen maken.

Onze reis via de Route du Soleil verloopt voorspoedig, om 12.00 uur zijn we Lyon al voorbij, maken we een sanitaire stop en rijden daarna de laatste 100 kilometer noordwaarts. We arriveren om 13.45 uur op de door ons tevoren uitgezochte camping Du Pont du Bourgogne, waar we een prachtig plekje kiezen met lekker veel zon. Het is 21 graden, windstil en zeer aangenaam. Na een uurtje bikkelen staat alles op zijn plek en hebben wij de rest van de dag om lekker te genieten. Morgen gaan we op verkenning!

• 22 September 2017 - 18:05

Sylvia:

Veel fietsplezier en mooi weer gewenst in de Bourgonge.

• 22 September 2017 - 18:08

Jan&Maria. :

Wat een leuke belevenissen weer. We zijn natuurlijk supertrots op Jan en zouden graag een exemplaar van betreffend krantje in bezit krijgen!

• 22 September 2017 - 18:54

Hennie Kok :

Mooi verhaal Gerrie.

Zijn benieuwd naar het interview en foto van Jan.

Corrie en Hennie

• 22 September 2017 - 19:11

Joke:

Wat leuk om mee te maken! Wie weet komen we het interview nog ergens tegen.

• 22 September 2017 - 21:45

Cora:

Veel plezier in Bourgonge, volgends mij fietsen Mies en Piet hier nu ook rond

• 23 September 2017 - 14:39

Corrie Henzen:

wat beleven jullie mooie dingen ,maar wij genieten op afstand mee

• 23 September 2017 - 14:41

Corrie Henzen:

Wat beleven jullie mooie dingen, maar wij genieten mee met verhalen en foto,s

• 24 September 2017 - 17:03

Olga:

Wat een sukkel van een journalist en super onbeleefd om jou er niet bij te betrekken. Geniet nog van jullie laatste dagen, en hopelijk mooi weer. Liefs Olga