En weer gaan we de lucht in! - Reisverslag uit Harfsen, Nederland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu En weer gaan we de lucht in! - Reisverslag uit Harfsen, Nederland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

En weer gaan we de lucht in!

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

08 Juli 2012 | Nederland, Harfsen

..... dit keer niet met een vliegtuig maar met een luchtballon!
We zijn op vrijdag al naar zus Maria en zwager Jan vertrokken die vakantie vieren op de camping in Heerde. Daar start ons weekend om 16.00 uur met gezellig bijkletsen en een avondje kaarten. Dan toch ook maar op tijd naar bed voor een paar uurtjes slaap want op zaterdagmorgen moeten we om 03.30 uur ons bed uit om op tijd in Harfsen (provincie Gelderland, dicht bij Apeldoorn) te zijn, waar de ballon om 06.00 uur de lucht in zal gaan.
Als wij om 04.00 uur van de camping wegrijden is het al 15 graden en behalve wat grondmist is het mooi helder weer. We worden welkom geheten in de koffiebar op de locatie waar onze ballonvaart van start zal gaan. Nadat de ‘spelregels’ zijn uitgelegd vertrekken we naar het weiland waar de ballonnen en manden klaarstaan voor het avontuur. Er zijn 81 liefhebbers die de lucht in gaan, verdeeld over 4 ballonnen. Marijn Hufkes is onze piloot en hij heeft de eer om een extra passagier mee te mogen nemen.
De passagiers krijgen allemaal een taak toebedeeld om met elkaar de luchtballon ‘vaarklaar’ te maken en bij alles wat gedaan moet worden wordt uitleg gegeven. Als de 20 passagiers in onze mand hun plekje hebben gevonden komt de extra passagier aan boord. Hij is de reden waarom ónze ballon als enige van de vier naar een hoogte van 3000 meter stijgt, hij is nl. een parachutist die vanaf deze hoogte zijn 30e sprong gaat maken.
We stijgen met een snelheid van 10 meter per seconde naar 3 kilometer hoogte. Vreemd is dat je dat helemaal niet voelt. Het enige waaraan te merken is dat we zo snel omhoog gaan is de druk die in onze oren goed te voelen is.
Het uitzicht op Nederland vanuit onze luchtballon is ronduit fantastisch. Op 3 kilometer hoogte varend kunnen hebben we uizicht over de provincies Gelderland, Overijssel, Noord-Holland, Friesland, en zelfs een stukje Duitsland! Het is muisstil op het tijdstip dat wij hoog over Nederland varen en naast het prachtige uitzicht is ook deze stilte indrukwekkend!
Wat extra leuk is, is dat wij vanaf onze hoogte heel mooi zicht hebben op de 3 andere ballonnen die onder ons varen.
Ons avontuur duurt ruim een uur en – net als bij alles wat leuk is – gaat de tijd veel te snel.
Het landen neemt nog wat extra tijd in beslag en hoewel 50% van de ballonvaarten eindigt met een gekantelde mand, weet onze piloot zijn passagiers om 07.30 uur keurig rechtop in een weiland in Lemele aan de grond te krijgen. Dat het weiland net gegierd is en we daarom bij het uitstappen op drassige weide vieze schoenen krijgen mag de pret niet drukken! Ook na de landing krijgt ieder een taak want de 450 kilo wegende ballon moet worden opgerold. Dat is nog een heel aparte techniek en het is niet makkelijk om alle lucht er uit te krijgen en er weer een mooi compact pakket van te maken. Als die klus geklaard is moet iedereen nog aan de bak om de hele sliert met elkaar op te tillen en in een tas te krijgen. Daarna moet die tas van 450 kilo door sterke mannen op de aanhanger worden getild en ook de mand moet met een speciale techniek op de aanhanger geschoven worden. Met vereende krachten wordt ook deze klus geklaard. Daarna worden we met een busje naar een plek vervoerd waar een bus staat te wachten om alle passagiers uit de vier manden terug te brengen naar Harfsen, een rit van ruim 1 uur. Terug bij het kantoor van A3 ballonvaart krijgen we nog een verhaaltje te horen over de geschiedschrijving van de ballonvaart. Moraal van dit verhaal is dat iedereen die een ballonvaart heeft gemaakt in de adel wordt verheven. Van elke ballon worden 2 personen naar voren geroepen om dit ritueel te ondergaan. Vanuit onze ballonnen valt onze twee Jannen die eer te beurt. Nadat deze symbolische plechtigheid is voltooid worden we allemaal getrakteerd op een glas champagne en krijgen we een certificaat uitgereikt als bewijs dat we allemaal als adelijk persoon de ballonvaart van Harfsen tot Lemele hebben afgelegd.
Als wij om 08.30 uur wegrijden vanuit Harfsen, terug naar Heerde , moet een groot deel van Nederland nog wakker worden terwijl wij in de ochtendstilte al een groot avontuur hebben beleefd!

• 08 Juli 2012 - 19:03

Piet En Joke:

Wat een ontzettend leuke ervaring weer!
    Schitterende foto's!

• 09 Juli 2012 - 03:01

Ramona:

Mooi avontuur! En nu je toch die hoogte hebt bereikt... volgende keer een parachutesprong erbij boeken?

• 09 Juli 2012 - 11:47

Riet Ruckert:

Dit is weer eens een heel andere ervaring. Heel leuk om de fotos te zien!

• 09 Juli 2012 - 15:29

Arie En Cora:

Jeetje alweer zo'n geweldige ervaring.
    Wat hebben jullie een goed jaar :)
    Heel erg leuk! Wij gaan voortaan u zeggen nu jullie van adel zijn.

• 09 Juli 2012 - 16:20

Sylvia:

Wat een leuke en mooi ervaring.
    Jullie hebben dit jaar al heel wat beleefd. Wat wordt het volgende avontuur?

• 11 Juli 2012 - 21:30

Tilly:

wat een prachtige foto van jullie samen in de mand...:-) helemaal leuk!
    En dit keer in één gelukt, goed weer en goed zicht, super!
    Volgende week hoor ik in Heerde vast nog hoe zij het ervaren hebben.
    En mooi weer een bijzonder avontuur beleefd! Ik ben het met Ramona eens, nou de volgende keer die parachutesprong er maar gelijk achteraan hoor. ;-) Liefs van Tilly