Hoogtemeters maken met een bierkar - Reisverslag uit Chvalšiny, Tsjechische Republiek van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Hoogtemeters maken met een bierkar - Reisverslag uit Chvalšiny, Tsjechische Republiek van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Hoogtemeters maken met een bierkar

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

08 Juni 2019 | Tsjechische Republiek, Chvalšiny

vrijdag 7 juni
Na regen en onweer bij ons op de camping gisteravond - wat volgens de berichten die we over het weer in Holland hebben gelezen overigens geen naam mag hebben - staan we vanmorgen op met een bewolkte hemel, fris maar wel droog. Voor het eerst deze vakantie ontbijten we binnen. Om 11.00 uur is het toch al weer 20 graden, mooi genoeg om op de fiets vanaf de camping naar Český Krumlov te fietsen. We hebben bij de receptie een plattegrondje gekregen waarop te zien is hoe wij via autoluwe paden en fietspaden de rit van 14 kilometer naar de stad kunnen rijden. Qua klimmen en dalen zou dit een geschikte route zijn voor de ervaren fietser óf voor gebruikers van een e-bike. Cees hoort bij de eerste categorie, Ellij Jan en ik hebben trapondersteuning, dus we voldoen allemaal aan de ‘eisen’. Opgewekt en vol vertrouwen beginnen we aan ons avontuur. Al snel weten we dat dit geen ‘appeltje-eitje’ ritje gaat worden. Het stijgingspercentage van verschillende stukken weg is behoorlijk pittig, wij hebben zoals gezegd de trapondersteuning maar Cees moet met eigen PK omhoog. Het kost ons alle vier de nodige zweetdruppeltjes maar we omgeving is prachtig en de beloning die ons wacht is een lunch in de mooie stad waar we al eerder deze week geweest zijn. Aangekomen in de stad hobbelen we op de fiets over de kasseien, dwars tussen het drukke toerisme door waarbij we zelf een toeristische attractie blijken te zijn voor menige Japanner die ons graag wil fotograferen. Wij stallen onze fietsen voor een leuk restaurantje en eten een echte Tsjechische saucijs met augurken en mosterd erbij. Wij kunnen er weer even tegen! Op een ander plekje in de stad bewaken de mannen de fietsen van de dames terwijl die in de souvenirwinkeltjes hun slag slaan. Jan ‘leent’ mijn fiets uit aan een Japanse dame die ermee op de foto wil, waarschijnlijk om het thuisfront te doen geloven dat zij zelf op de fiets door de stad is gesjeesd. Dat mijn fiets past bij iemand van normaal formaat en zijzelf net de 1,5 meter aantikt maakt haar verhaal er niet echt geloofwaardig op. Vanuit Český Krumlov fietsen we vervolgens naar het buitengebied van de stad om boodschappen in te slaan voor de komende dagen. Cees en Jan hebben flink volume in de tassen met keukenrol en papieren zakjes, ik heb de eer om de flessen wijn in mijn fietstas te mogen vervoeren, Ellij rijdt met de ‘bierkar’!
Onderweg terug hebben we de grootste uitdaging van de dag, een hele zware stijging op een deels onverharde weg. Petje af voor Cees die zonder morren de pedalen rond trapt, maar ook de e-bikers zijn trots op hun prestatie op dit zware parcours. De natuur is prachtig, ook daar hebben we gelukkig ook voor. Op de laatste paar kilometer treffen we nog een leuke uitdaging, we moeten een oversteek maken over een rotsachtig stuk weg waar een waterbeekje doorheen stroomt. Wil je droge voeten houden dan zul je dat fietsend moeten doen. Dus: adem in en gaan!!
Vervolgens zien we langs de weg een paar Keltische huisjes staan. Er zitten een paar mannen bij waarmee Cees en Ellij een gesprekje aanknopen. Engels of Duits spreken, daar hebben ze hier nog nooit van gehoord, dus wat er wordt uitgewisseld gebeurd door middel van ‘handen en voeten’. Er komt een man tevoorschijn met lang haar in een Keltische uitdossing, compleet met een Keltisch kruis. Wat uit zijn verhaal valt op te maken is dat hij een amateur archeoloog is, maar het schepje wat hij in zijn handen heeft ziet er erg nieuw uit, dus wat er van waar is blijft voor ons een raadsel.
Om 16.30 uur arriveren wij met een voldaan gevoel bij de caravan, 35 kilometer gefietst, waarin we 650 meter omhoog getrapt hebben en uiteraard ook weer afgedaald zijn. Tijd om nog een uurtje heerlijk in de zon te zitten voordat Jan zijn chef-kunsten vertoont en een maaltijd voor 4 personen verzorgt. Na de koffie gaan we nog een uurtje naar de bistro om de openingswedstrijd van het damesvoetbal te kijken.

zaterdag 8 juni
Voor vandaag hebben we opnieuw een fietsplan. Het is vakantie, dus we hebben geen haast en starten allemaal in ons eigen tempo op. Omstreeks 11.00 uur vertrekken we met de fietsen achterop de auto naar Frymburk, ca. 25 kilometer rijden vanaf de camping. We zetten de auto’s op een parkeerplaats en fietsen van daar richting Lipnomeer om een mooie tocht langs het water te maken.
Vandaag is het minder warm dan de afgelopen week maar toch ook weer zo’n 20 graden dus mooi fietsweer. We rijden een prachtige rit, maken een oversteek met een pont waar duidelijk te zien is dat niet alleen wij op de fiets onderweg zijn. Nog nooit op zo’n volle pont overgevaren! Vandaag gaat het grootste deel van de fietstoer over verharde fietspaden, maar toch zit er ook nu weer een stuk bosweg in waar zelfs een mountainbiker moeite mee zou hebben. Vandaag klimmen we tijdens de rit van 35 kilometer in totaal 450 meter, we beginnen echte Tina Turner benen te krijgen!
Om 16.15 uur zijn we terug bij de auto. Cees heeft nog een leuke attractie voor ons in petto. Hij kiest de kortste weg terug naar de camping waardoor we op een verrassend ruig weggetje terecht komen waar we nog een paar mooie uitzichten hebben. Terug op de camping zien we dat ze tijdens onze afwezigheid het gras gemaaid hebben. Al snel ontdekt Cees dat ze niet alleen het gras rond zijn caravan gemaaid hebben maar ook zijn elektriciteitssnoer voor de aansluitingen in de caravan mee gemaaid hebben. Na 30 jaar trouwe dienst is dit wel even een emotioneel momentje. Gelukkig wordt er door de verantwoordelijke snel een oplossing geboden.
We genieten van een lekkere maaltijd in de bistro en daarna nog wat eigen tijd in de caravan.

• 09 Juni 2019 - 03:25

Riet Ruckert:

Eenleuke ervaring weer heel mooiverteld.Ik kijk al weer uit naardevolgende belevenis. Dank je wel.k

• 09 Juni 2019 - 09:30

Corriehenzen:

wat een avontuur, maar als je de foto,s bekijk was het de moeite waard.
    geniet ervan en groetjes van ons!

• 09 Juni 2019 - 10:34

Olga:

Oh Gerrie, je schrijft het weer zo geweldig, het geeft het gevoel of je er zelf bij bent, alleen het gehijg van het fietsen er zelf bij maken.
    Jullie hebben al veel gedaan in deze week. Het lijkt wel een suvivaltrip, niet vergeten dat het vakantie is.
    Liefs Olga

• 10 Juni 2019 - 04:55

Hennie Kok:

Volg met veel plezier jullie belevenissen in Tsjechië.
    Ik hoop dat er nog vele mooie verhalen volgen.