Wild spotten in het Krugerpark - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Wild spotten in het Krugerpark - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Wild spotten in het Krugerpark

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

12 April 2017 | Zuid-Afrika, Hazyview

zondag 9 april
Om 04.15 uur wordt er op onze deur geklopt, de alternatieve wake up call bij gebrek aan een telefoon die het niet doet. Wij zijn al een kwartiertje op en bezig met de laatste dingen in de koffer stoppen om daarna in de lobby van het resort nog een kopje koffie te kunnen drinken voordat we om 05.00 gaan rijden op weg naar het Krugerpark, een van de grootse wildparken ter wereld, in 1898 opgericht door vooral de inspanningen van de toenmalige president van de Transvaal Republiek, Paul Kruger.
Wij krijgen een ontbijtpakket mee vanuit het hotel wat we in het Krugerpark op zullen eten. Bij vertrek is het rond de 20 graden, warmer dan normaal in deze tijd van het jaar. Toch hebben we op advies van Ben een vest en een jas mee omdat het erg fris kan zijn door de rijwind als we in de open terreinwagens zitten. Om 06.00 uur arriveren we bij het park en staan de jeeps al klaar. In elke jeep kunnen maximaal 8 personen mee. Wij zitten in de auto van ons reisgezelschap Piet en Truus, Lyda en Rijk, alleenstaande Guido en weduwe Hennie. We gaan de komende 9 uur met zijn achten alles samen beleven tijdens een game drive in een jeep voor 9 personen met een chauffeur van het Krugerpark. In dit park zitten 200.000 zoogdieren, 150 soorten, waaronder 25.000 buffels, 15.000 olifanten en 2000 leeuwen. Het park is 350 kilometer lang. Wie dit park helemaal wil zien heeft 2 weken tijd nodig, wij gaan in de tijd die wij er zijn dus maar een heel klein stukje zien. Per dag mogen er 200 jeeps het park in en 80 particuliere auto’s is ons door Ben verteld, wij zien dus onderweg wel andere auto’s rijden maar we krijgen beslist niet het gevoel dat we in een pretpark rijden en in rijen aan moeten sluiten. Na een half uur rijden zien we de eerste olifanten, daarna een koedoe (waarvan er 700 in dit park leven), wat later spotten we een hyena en snel daarna nog een met een jong springbokje in zijn bek die hij zojuist prooi gemaakt heeft. Het geeft een dubbel gevoel om zo’n weerloos diertje in de bek van de hyena te zien maar we beseffen ons ook dat dit de natuur is. Daarna zien we tot aan het ontbijtmoment dat om 09.00 uur gepland staat neushoorns, zebra’s, veel impala’s, een hele grote uil, wilde honden (waarvan er nog maar 250 in het park leven en die met uitsterven worden bedreigd), giraffen, een olifant en een aantal springbokken.
Ons ontbijt eten we op een speciaal hiervoor bestemde plek in het park, het begint dan al echt warm te worden en als we om 09.30 uur weer vertrekken hebben we zelfs in de jeep geen vest meer nodig. Een sjaal is het enige wat we gebruiken om verbranden tegen te gaan. Op ons lijstje kunnen we de komende uren de volgende dieren afstrepen die we gezien hebben: 4 vrouwtjes leeuwen met een jong, liggend de schaduw om energie op te doen om na zonsondergang verder te trekken, bavianen, steenbokken en wilde zwijnen. Na een korte stop op een hoogte waar we prachtig uitzicht hebben over het park rijden we naar dezelfde plek waar we ’s morgens ontbeten hebben en waar we nu 45 minuten tijd hebben om te lunchen. Om 13.15 uur vervolgen we ons avontuur door het park en spotten we al snel een kleine antilope. We maken vervolgens een stop bij Lake Panic Viewing, een stiltegebied waar we alleen mogen fluisteren terwijl we over een prachtig watergebied uitkijken waar nijlpaarden, krokodillen en veel vogels te zien zijn. De nijlpaarden en vogels krijgen we inderdaad te zien, de krokodillen helaas niet maar daar klagen we maar niet over! Verder rijdend staan zien we plotseling van zeer dichtbij twee olifanten. Grappig is dat nog geen vijf minuten daarvoor onze chauffeur is ‘aangehouden’ door iemand die particulier door het park rijdt en hem vraagt of hij hem de weg kan wijzen naar de olifanten. De chauffeur schud mistroostig zijn hoofd, hier hanteren ze geen dierentuinbordjes met verwijzingen! Wij zien vervolgens ook nog een aantal vrouwelijke koedoes en de grote mannelijke versie die over een hek van wel 3 meter hoogte kan springen, buffels en giraffen. Naast alle de genoemde dieren zien we ook heel veel vogels waarvan we thuis met een vogelboek aan de slag zullen moeten om de namen erbij te zoeken.
Om 15.00 uur komt er een einde aan een geweldige dag in het Krugerpark. Wij hebben van de ‘Big Five, de olifant gezien, de buffel, de leeuw en de neushoorn. We missen alleen de luipaard. Jammer, maar een mens moet iets te wensen overhouden, dus wij tellen onze zegeningen!
Met de bus rijden we door een gebied dat laagland heet op weg naar ons hotel in St. Lucia. In dit gebied groeit heel veel tropisch fruit, waaronder bananen met gekleurde zakken er om heen, o.a. ter bescherming tegen de apen. Ook staan er veel macademia boerderijen, een Zuid Afrikaanse lekkernij waar veel geld mee verdiend wordt in de export.
Als wij om 16.00 uur weer bij Resort Greenway Woods Hazyview arriveren waar we nog een nacht zullen verblijven zijn we 10 uur op pad geweest en heel hard toe aan douchen en opfrissen. Na een drankje bij de bar vertrekken we om 17.45 uur met de bus naar restaurant Magnolia, ca. 15 minuten rijden vanaf ons overnachtingsadres. Op Yasin en Laura na gaat de hele groep mee. Het is een prachtig restaurant waar ze weten wat creatief opdienen van gerechten inhoudt. De keuzes die gemaakt zijn zien er stuk voor stuk fantastisch uit en alles smaakt verrukkelijk. Ook logistiek klopt alles. Op het moment echter dat er afgerekend moet worden komt er toch een klein minpuntje naar voren, van apart afrekenen hebben ze namelijk geen kaas gegeten. Er ontstaan lichte paniek en overwogen wordt om de rekening dan maar door 22 te delen. Daar is echt niet iedereen het mee eens aangezien er een paar uit het gezelschap een voor-, hoofd- en nagerecht hebben genuttigd met de nodige wijntjes en aparte drankjes erbij terwijl de rest alleen een hoofdgerecht heeft gekozen en een enkel glas wijn of bier heeft gedronken.
Fred, een van onze reisgenoten, is inkoper van wijn bij de Gall & Gall en meldt zich spontaan aan om boekhouder te spelen. Iedereen wordt om de beurt ‘op het matje’ geroepen om te melden wat hij of zij heeft gegeten en gedronken. Fred streept dit af op de rekening en noemt de erbij behorende bedragen op terwijl zijn broer John de calculator bedient en de bedragen bij elkaar optelt. Wie niet uit zichzelf 10% fooi bij het verschuldigde bedrag op tafel legt wordt gemaand deze donatie alsnog te doen. Op het moment dat van 22 personen het totaalbedrag op tafel ligt ziet de stapel geld er uit alsof we monopoly hebben gespeeld waarbij de bank heeft gewonnen! Op dat moment komt broer Kees ineens in beeld en wil het geld gaan tellen, maar dat wordt door broer Fred niet echt gewaardeerd. Jij heeft de taak op zich genomen dat er voldoende wordt afgerekend en wil niet dat er iemand, ook al is het zijn broer die hij ‘blind vertrouwt’, aan het geld komt waarvan hij de eindverantwoording op zich heeft genomen. Terwijl wij allemaal toekijken worden de flappen op tafel geteld en waar het in dit soort gevallen vaak zo uitkomt dat er toch nog geld bijgelapt moet worden komt er nu een eindbedrag op tafel wat hoger is dat het verschuldigde bedrag. Ongetwijfeld hebben een aantal van ons een glas wijn of bier meer afgerekend dan genuttigd, resultaat is in elk geval dat er naast de mooie fooi die is ingezameld nog wat extra voor de bediening is over gebleven. Onder luid applaus voor Fred wordt de avond beëindigd. De bediening wist zich het zweet van het voorhoofd en is blij met de goede afloop.
Om 22.00 uur zijn we ‘thuis’ en zoekt ieder zijn weg over het resort naar zijn huisje. Op deze tijd van de avond is het nog steeds 24 graden. Met een airco die het of niet doet, of zoveel kabaal maakt dat je wilt dat hij het niet doet, duiken wij onder de ‘klamme lappen’ voor een korte nacht slaap. Morgen weer vroeg dag!

• 13 April 2017 - 12:18

Hennie Kok:

Hoi Gerrie, geweldige verhalen over een geweldige reis.

We merken dat jullie er erg van genieten( ondanks dat jullie wel erg vroeg op moeten staan) en wij genieten mee zonder er bij te zijn.

Corrie en Hennie

• 13 April 2017 - 12:30

Annelies Walraven:

Ik volg met grote interesse jullie verslag. Ik was daar in 1968, 50 jaar geleden als jonge blom! Er is veel veranderd intussen. Ik kon gaan en staan waar ik wou toen.
    Z-afrika is een schitterend natuurgebied. Doen jullie ook detuinroute?
    Veel plezier en tot horens.
    Gr van frans en annelies walraven.

• 13 April 2017 - 23:41

Herma En Herman:

Ik geniet weer van de stukken die je schrijft. Prachtige dag in het park zoals we begrijpen. Ik moet steeds lachen om dat afrekenen. Wij kennen dat ook en wat je ook bedenkt, het werkt niet. Iedereen zelf aankruisen wat hij/zij gebruikt werkt nog het beste. Wij drinken ook vask een flesjexwijn bij het eten masr rekenen dat dan goed zichtbasr ter plekke af.
    Genietze, H&H

• 17 April 2017 - 12:40

Corrie Henzen:

Wat weer een mooi verhaal! Je zou willen dat je het zelf mocht gaan beleven.
    We hopen dan ook dat jullie vieren er dubbel en dwars van genieten, en nog mooie verhalen
    mogen volgen. Gr v Ons Tante Corrie.

• 17 April 2017 - 16:10

Henny:

Geweldig om op deze manier toch mee te kunnen genieten. En weet je wat zo leuk is.......ik mag blijven liggen tot het tijd is om op te staan (hahahahaha). Nog veel fijne dagen en tot snel. Hebben jullie inmiddels ook al een luipaard gespot?? Foto's zijn ook geweldig. Veel plezier uit Barendrecht.