Vakantie Cote dÁzur 2012 - Reisverslag uit Châteauneuf-sur-Isère, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Vakantie Cote dÁzur 2012 - Reisverslag uit Châteauneuf-sur-Isère, Frankrijk van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Vakantie Cote dÁzur 2012

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

28 Augustus 2012 | Frankrijk, Châteauneuf-sur-Isère

De eerste dag van onze vakantie dit jaar staat in het teken van de thuiskomst van dochter Ramona. Zij komt na een jaar reizen op donderdag 23 augustus weer in Holland aan en zal de komende tijd haar intrek nemen bij ons in huis. Het is een heerlijk weerzien en gelukkig hebben we nog een aantal uurtjes om bij te praten voordat wij zelf op vrijdagmiddag vertrekken voor een drieweekse caravanvakantie in de omgeving van de Cote d’Azur.
Als wij op 24 augustus vertrekken is onze eerste stop in Kessel, 17 kilometer van Venlo. Daar hebben we de eerste twee overnachtingen geboekt omdat we zaterdag met broers, zussen, zwagers en schoonzussen een dagje naar de Floriade gaan. Bij aankomst op boerderijcamping Oda Hoeve kunnen wij onze caravan voor 2 nachten ‘parkeren’ op een prachtige plek en genieten we nog een paar uurtjes van de late middag- en avondzon.
25 augustus
Zaterdagmorgen om 10.00 uur treffen wij onze familieleden voor de ingang van de Floriade. De weergoden zijn ons goed gezind want afgezien van een paar kleine spetterbuitjes hebben prachtig weer! We drinken koffie met elkaar en daarna doet ieder ‘zijn/haar ding’ tot lunchtijd. Na de lunch volgen we hetzelfde concept zodat ieder naar eigen zin en vermogen de dag kan invullen. Aan het eind van de dag drinken we een drankje met elkaar en daarna gaan we in optocht naar de plaatselijke Chinees in Velden, waar we een geweldig ‘verrassingsmenu van de kok’ verorberen. Terugkijkend op een hele mooie familiedag met een zeer smakelijke afsluiting nemen we afscheid van de familie en rijden wij terug naar Kessel voor nog een overnachting in onze eigen woonwagen.
26 augustus
Zondagmorgen zijn we vroeg uit de veren. We vertrekken om 09.00 uur met regen en temperaturen van 15 graden richting Maastricht. Van daar rijden we via Luik door Luxemburg naar de Franse grens. Tot aan de stad Luxemburg blijft het onafgebroken hard regenen, niet om van in vakantiestemming te komen! We stoppen daarom niet eerder dan om 12.45 uur bij de stad Luxemburg waar op dat moment een waterig zonnetje begint te schijnen. We vervolgen onze weg Frankrijk in richting Metz, daarna verder zuidwaarts naar Nancy. Vanaf dat punt gaan we de tolweg op tot aan de afrit Epinal. Het is dan 15.00 uur, mooie tijd om te stoppen voor vandaag. We rijden naar een camping in Contrexeville, een leuk plaatsje, bekend om het bronwater. Om 15.30 uur staat onze caravan op camping ‘Du tir aux pigeons’, we hebben dan 465 kilometer gereden. Temperaturen 20 graden dus daar mag de komende dagen nog wel wat bij!
27 augustus
We vertrekken om 09.00 uur en binnen 5 minuten zitten we op de tolweg richting Dijon. Na een tank- en koffiestop om 11.30 uur vervolgen we onze weg naar het door ons geplande overnachtingsplekje in de omgeving van Valence. Net voorbij Lijon verlaten we de tolweg en volgen we de N7 naar Valence. Dit stuk schiet niet erg op, maar we zien hierdoor onderweg wel de brug bij Vienne en het uitzicht over deze rivier. Hele mooie plaatjes en dat maakt veel goed! Vlak voor Valence nemen we de afslag naar Pont d’Isère . Dan is het nog een paar kilometer naar Chateauneuf sur d’Isère, de plaats waar wij willen overnachten. Bij aankomst op camping ‘Le Soleil Fruité’ is het 15.30 uur en 26 graden. De camping ziet er zo gezellig uit dat we besluiten hier twee nachten te blijven zodat we morgen ook iets van de omgeving kunnen gaan verkennen. We nuttigen onze late lunch op een heerlijk schaduwrijk plekje en zien de temperatuur nog oplopen tot 32 graden. Bij de camping zit een restaurantje waar ze voor € 1,20 heerlijke koffie schenken en waar gratis gebruik van Wifi gemaakt kan worden. Een leuk plekje voor een uurtje internetnieuws en mail lezen. Tot ver na het spookuur zitten we vervolgens onder onze luifel te lezen en te genieten van een echte zomers avond met een prachtige sterrenhemel! Als wij ons bedje opzoeken is het nog steeds 22 graden.

28 augustus
Korte broek en zomers bloesje liggen klaar voor een nieuwe zonnige dag! Wij slapen uit tot 09.00 uur en komen bij het opstaan tot de ontdekking dat onze outfit toch iets aangepast zal moeten worden. Naast onze caravan is een echtpaar met twee kleine kinderen bezig hun tent en toebehoren af te breken en in te pakken. De moeder van het gezin heeft een mantra bedacht: ‘het blijft nog minimaal een half uur droog!’, die zij constant blijft herhalen. Het wil echter niet helpen. Zachtjes druppelen gaat over in harder druppelen en wordt gevolgd door een hevige regenbui die gepaard gaat met onweer. Het ziet er niet gezellig uit maar wij hoeven niks vandaag, dus de eerste uren van de dag brengen wij lezend, kletsend en koffie drinkend door onder onze luifel. Om 13.30 uur is het langzaam aan wat aan het opklaren. Wij trekken de stoute schoenen aan en beginnen aan de geplande rondrit ten oosten van Valence. We rijden in totaal 175 kilometer door een gebied wat zeer de moeite waard is (hoek Pont-en-Roy, La Chapelle en Vercors, St. Jean en Royans). Bij terugkomst op de camping is het inmiddels weer 26 graden, dus we kunnen nog een paar uurtjes zon aanbidden en genieten van het luie Franse leven!

• 29 Augustus 2012 - 09:00

Riet Ruckert:

Heerlijk dat jullie nog een paar weekjes vakantie kunnen genieten in alle rust , voordat de herfst gaat invallen. Profiteer ervan!