Einde van ons Indonesië avontuur - Reisverslag uit Delfgauw, Nederland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Einde van ons Indonesië avontuur - Reisverslag uit Delfgauw, Nederland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Einde van ons Indonesië avontuur

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

13 Juni 2011 | Nederland, Delfgauw

Vrijdag 10 juni
Vandaag is het zover. Aan onze vakantie in Indonesie komt – veel te snel naar onze zin - een eind. We kunnen pelahan-lahan (langzaam) op gang komen want we vertrekken pas om 11.00 uur van het eiland. Rustig tijd om te ontbijten dus, koffers weer strategisch in te pakken en nog een laatste kop Lombok koffie te drinken. Maar dan is het toch zover. We worden per speedboot opgehaald van het eiland en in een kwartier over gevaren naar Teluk Kodek. Hier staat een auto met chauffeur op ons te wachten. Koffers worden ingeladen en daar gaan we: op weg naar de luchthaven van Mataram. De rit duurt 45 minuten en om 12.15 uur staan we dan ook al bij de incheckbalie om de koffers in te leveren en onze boardingpas in ontvangst te nemen. Ellij heeft een speciale tas aangeschaft om de souvenirs als handbagage mee te kunnen nemen. Cees heeft een vlieger voor kleinzoon Wout aan zijn rugzak bevestigd (en bewaakt deze met zijn leven!) en Gerrie heeft alle souvenirs gewoon in haar koffer gepropt. Gevolg is dat alleen de koffer van Gerrie 4 kilo zwaarder weegt dan toegestaan, maar er wordt gelukkig niet moeilijk over gedaan. Wij zijn klaar voor onze binnenlandse vlucht naar Jakarta die staat gepland om 13.45 uur. Nog even geduld dus. Als wij met onze handbagage door de douane gaan blijkt Cees een zakmes in zijn rugzak te hebben laten zitten. Dit is niet toegestaan en volgens de officiële regels zou het mes nu moeten worden ingeleverd. Hier doen ze er echter niet al te moeilijk over. Cees mag terug naar de incheckbalie en het mes alsnog in zijn koffer stoppen. Dat Ellij de bagagetickets heeft en Cees dus niet kan bewijzen dat het ZIJN koffer is waar hij het mes in wordt gestopt maakt niet uit. Cees ziet er blijkbaar betrouwbaar genoeg uit om zonder bewijs zijn ‘ding’ te mogen doen!
Hierna volgt 1,5 uur wachten op een smoezelige, maar gelukkig wel koele, luchthaven. Als wij netjes op tijd aan boord mogen en het vliegtuig klaar lijkt voor vertrek blijkt er een technisch mankement te zijn. De instaptrap wordt weer aan het vliegtuig bevestigd en we zien een mecanicien met zijn gereedschapskistje de trap op komen. Met een uur vertraging kunnen we om 14.45 uur plaatselijke tijd vertrekken voor een vlucht van bijna 2 uur naar Jakarta. We landen om 16.30 uur (= 15.30 uur Jakarta tijd). Onze vlucht van Jakarta naar Schiphol staat gepland om 21.00 uur, dus we moeten de komende 5,5 uur zien door te brengen op de luchthaven. Dat begint uiteraard met een heerlijk kopje koffie bij Starbucks en voor deze ene keer mag er een ook lekkere chocolade muffin bij! Daarna winkeltjes kijken, nog wat souvenirs kopen, klein hapje eten, nog een wandelingetje langs winkeltjes en aansluiten bij de wachtrij voor een stempel in onze paspoorten als bewijs dat we Indonesie weer zullen verlaten. Op de monitor zien we dat onze vlucht 20 minuten eerder gaat vertrekken dan eerder gemeld dus onverwacht snel zitten we in de wachtruimte in afwachting van vertrek. Dan volgt er een eindeloos wachten en pas om 20.50 uur wordt het signaal gegeven dat we op weg mogen naar het vliegtuig. De deuren gaan open, we lopen een lange gang door, gaan een roltrap af naar beneden, een hoek om, een trap af…. En dan staan we buiten op een stoep en mogen we aansluiten in de rij om met bussen naar het vliegtuig te worden gereden. Dit wordt een rit van zo’n 5 minuten over een stikdonker vliegveld waarbij we een startbaan kruisen en er voorrang moet worden verleend aan een vertrekkend vliegtuig. Zo is het nog een heel avontuur voordat we om 21.05 uur eindelijk allemaal klaar zitten voor vertrek! We vliegen van Jakarta naar Dubai in ca. 7,5 uur. Het begin van onze vlucht is heftig omdat er veel turbulentie is maar na een poosje wordt het gelukkig rustig. De geplande tankstop die we in Dubai hebben zal ca. 30 minuten duren. Met onze ervaring van de heenreis in gedachten besluiten wij dit keer lekker te blijven zitten! Daardoor maken we mee dat er een hele schoonmaakploeg van Pakistaanse gastarbeiders aan boord komt om met stofzuigers de smalle gangpaden te reinigen, de toiletten schoon te maken, alle vuilnis op te halen en alles weer spic & span in orde te maken voor deel 2 van onze vlucht. Een half uur oponthoud wordt uiteindelijk 1 uur en 45 minuten maar dan gaan we weer! Nog zo’n 7 uur te gaan voordat we op Schiphol landen. We worden regelmatig van een hapje, een maaltijd en een drankje voorzien en het lukt ons gelukkig ook om af en toe een hazenslaapje te doen. We zien het vanuit ons vliegtuigraampje langzaam aan ochtend worden en tellen de laatste uurtjes af tot we landen. Als onze piloot op zaterdagmorgen 11 juni om 08.30 uur het vliegtuig weer veilig aan de grond zet zit ons avontuur er echt op en kunnen we op weg naar de bagagehal om daar op onze koffers te wachten. De wandeling daar naar toe is een fikse en dat heeft als voordeel dat we niet lang hoeven te wachten tot we onze koffers van de bagageband kunnen halen. Cees en Ellij worden opgewacht door zoon Sander en kleindochter Jasmijn. Voor Jan en Gerrie staat schoonzoon Auke in de aankomsthal. Een prettig welkom! Natuurlijk maken we nog tijd om met elkaar wat te drinken voordat we afscheid nemen van elkaar. Als wij om 11.00 uur thuis arriveren hebben we er een reis van 30 uur op zitten en zullen we de komende dagen moeten proberen om onze biologische klok weer gelijk te krijgen met het tijdverschil van 6 uur tussen Nederland en Indonesië.
Het is een vreemd gevoel dat na 4 weken gezamenlijk beleven van dit prachtige reisavontuur onze wegen zich nu weer scheiden, maar we weten alle vier één ding zeker: we hebben heel veel na te praten, prachtige filmopnames, heel veel foto’s en dit smaakt naar nog meer reisavonturen met elkaar. Er worden al plannen gemaakt!

We eindigen ons verhaal met een woordje van dank aan alle mensen die ons met enthousiasme hebben gevolgd. Het was fijn om steeds berichtjes van ‘thuis’ onder onze verhalen te zien verschijnen en ook om achteraf te horen dat zoveel mensen hebben meegelezen vinden we leuk.

Zeker niet onvermeld willen we laten dat onze reis over Java een extra dimensie heeft gekregen door de begeleiding van onze privé chauffeur Tatang, die zich in de 12 dagen dat we met elkaar zijn opgetrokken heeft gedragen als een echte duizendpoot. Tatang was onze betrouwbare chauffeur, onze gids, onze gastheer, onze raadgever bij onderhandelen bij de aankoop van souvenirs, onze adviseur voor goede eetadresjes, en vooral ook onze vriend! Tatang nam zijn werk zeer serieus, reed ons veilig door het chaotische verkeer van plaats naar plaats en deed erg zijn best om in het Nederlands met ons te praten en ons alles te vertellen wat we wilden weten over de cultuur en de leefgewoonten van de mensen op Java.

Helemaal tot slot nog een lijstje met een samenvatting van onze indrukken van deze reis:
• Java/Bali/Lombok: overal en bij alles: rustig aan, dienstbaar, beleefd, onderdanig en alles erop gericht om het de toeristen naar de zin te maken.
• Java: in één woord het meest indrukwekkende deel van onze reis! Heel veel armoede, grote chaos op de wegen, prachtige natuur, Borobodur, Bromo.
• Bali: welvarender en kleurrijker dan Java, Hindoeïstische/half Boeddhistische tempelcomplex ‘Pura Ulun Danu’ bij het Bratanmeer, fietstocht bij Ubud, de vele tempeltjes en offertjes
• Lombok: na Bali een grote omslag, héél véél moskeeën, zeer slechte wegen, prachtige rijstvelden en natuur, indrukwekkende locale markten, paardenkarren.
• Gili Trawangan: onvergetelijke snorkelervaringen!

Op alle drie de eilanden:
• Keurig geklede kindertjes, zeer veel verschillende maar allemaal mooie schooluniformpjes.
• Allemaal blije gezichtjes, geen schreeuwende en/of vechtende kinderen gezien.
• Overal wasjes op waslijnen, op struiken, langs de waterkant, langs de wegen.
• Overal heel veel afval langs de wegen en in het water, vooral heel veel plastic.

Eten en drinken:
• Lekkerst gegeten bij Cafe Wayan in Ubud; restaurant Scaylly Wags op Gili Trawangan goeie 2e!
• Slechtste eetervaring bij het restaurant van ons hotel Vila Ombak op Gili Trawangan (snel vergeten!)
• Saté ayam(kip), saté kambing (geit), saté bebek (eend), nasi goreng.
• overal: Bintang bier
• lang niet overal: witte wijn of rosé.

Beestjes:
• Maliaria mug op Lombok en Gili Trawangan…… niet gezien, gehoord of gestoken!
• Dengue mug, tijgermug met zwart wit gestreepte pootjes…… niet gezien, gehoord of gestoken!
• Vlinders zo groot dat het af en toe leek alsof we een vogel zagen vliegen.
• Veel apen onderweg langs de wegen.
• Andere beestjes: overal!!! in bed, onder het bed, op de vloer, in de doucheruimte, minimiertjes in colonne over ELlijs’ bril, tussen de sarongs in de vele winkeltjes, etc.

• 14 Juni 2011 - 16:53

Sylvia:

Geweldig al die verslagen te hebben gelezen, alsof ik er zelf weer was. Ben heel benieuwd naar jullie foto's en souvenirs. Wat fijn dat het ook zo goed bevallen is en jullie al weer plannen maken voor een volgende reis. Al een idee waar naar toe?
    Salam saya dan bertemu lagi.

• 17 Juni 2011 - 05:58

Marcel En Diane:

Wat een prachtige reis hebben jullie weer gemaakt. Het was leuk om de verslagen te lezen.
    Succes met de jetlag!