Het einde van een mooi avontuur - Reisverslag uit Delfgauw, Nederland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Het einde van een mooi avontuur - Reisverslag uit Delfgauw, Nederland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Het einde van een mooi avontuur

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

10 Februari 2009 | Nederland, Delfgauw

Wandelend over de lange Victoria Street vertrekken wij op 7 februari om 18.30 uur weer richting Christchurch. Deze wandeling hebben we al meerdere keren gemaakt dus we weten nu de kortste weg, nog altijd zo’n goeie 20 minuten lopen. We ontdekken een restaurant bij het Art Centre waar het binnen erg vol is en om buiten te zitten lijkt het te fris. De Aziatische serveerster neem ons met haar vriendelijkste lach (nog net niet aan de hand!) mee naar een apart zaaltje naast het restaurant waar 5 tafeltjes met stoelen staan. We worden hier neergezet en voelen ons alsof we in een soort straflokaal terecht zijn gekomen. Er wordt echter heel goed voor ons gezorgd en de serveerster vindt het helemaal niet erg dat we zelf twee van de vijf kleine tafeltjes aan elkaar schuiven zodat we wat meer ruimte hebben om de borden kwijt te kunnen. Dat Gerrie de serveerster (echt per ongeluk!) een verse fles water laat halen terwijl er nog een halve fles op tafel staat lost Cees op door de inhoud van die halve fles in de kolenkit te gieten die in het zaaltje staat. Dat het lastig is voor de serveerster om met volle borden vanuit het restaurant, buitenom naar ons zaaltje te lopen en dan de grote deur nog open te moeten maken, lost Cees op door een stoel klem onder de deurknop te zetten zodat we van buitenaf ook nog wat bekijks trekken! Het eten is verrassend lekker, de rekening valt verrassend mee en voordat wij vertrekken zijn ook de andere tafeltjes bezet! De wandeling terug naar het hotel is meteen het afscheid van Christchurch.

De zondag begint voor ons om 07.30 uur met douchen, aankleden en het stevig sluiten van de koffers om de lange reis naar huis te kunnen doorstaan. Om 08.15 uur staan we aan de benzinepomp om de auto’s af te tanken zodat zij met volle benzinetank kunnen worden ingeleverd. Daarna naar de luchthaven, koffers uitladen bij de hoofdingang, auto inleveren bij het daarvoor aangewezen punt en dan inchecken voor de terugreis. We vliegen met een binnenlandse vlucht van Quantas van Christchurch naar Auckland en gaan klokslag 11.00 uur de lucht in. Het is zulk zonnig, helder weer dat gedurende de hele vlucht, die 5 kwartier duurt, het prachtige land onder ons voorbij kunnen zien glijden. Deze vlucht voelt daardoor als een echte toegift op al het moois wat we al beleefd hebben. Met een brok in de keel nemen we afscheid van een prachtig land waar we 4 geweldige weken hebben doorgebracht.
Nadat we precies op de geplande tijd om 12.20 uur geland zijn in Auckland wandelen in ruim 10 minuten van de aankomsthal voor binnenlandse vluchten naar de vertrekhal voor internationale vluchten langs de hiervoor aangegeven route door de zomerzon van Auckland. Dat wij onze Hollandse winterkleren al aan hebben voelt hierbij als een kleine handicap!
We lunchen op de luchthaven in afwachting van ons vertrek naar Hong Kong. Voordat we door de douane mogen moeten we weer een formulier invullen waarop we de vragen moeten beantwoorden waarom we in Nieuw Zeeland waren, hoe lang we er geweest zijn, of we willen emigreren (en zo ja, waarom) en of we plan zijn nog eens terug te komen. Als we vervolgens onze boardingpassen tonen die in Christchurch voor alle 3 de vluchten zijn aangemaakt blijkt dat Cathay Pacific haar eigen systeem heeft en moeten we de in ons bezit zijnde exemplaren inleveren in ruil voor die van hun eigen maatschappij. Met een airbus van Cathay Pacific gaan we om 14.35 uur de lucht in om de 9178 kilometer af te leggen die ons scheidt van Hong Kong. We landen exact 11 uur later plaatselijke tijd en mogen ons horloge dus terugzetten naar 20.35 uur. Dan volgt er ruim3 uur wachttijd op de luchthaven in Hong Kong waar we de tijd doden met het ons opnieuw verbazen over de prachtig spiegelende vloeren die door ijverige schoonmaaksters aan de lopende band worden schoongeveegd, geboend en gepoetst. Verder is wat er om ons heen gebeurt niet erg inspirerend….. iedereen die we zien zitten of liggen doet hetzelfde als wij: gapen….. daarna hele grote gapen…. nog wat later gapen zonder hand voor de mond. Maar wij krijgen het voor elkaar er wél rechtop bij te blijven zitten! Als we om middernacht mogen boarden lijken we bijna blij dat we weer 13 uur in zo’n stoel mogen gaan zitten! Om 00.35 vertrekt onze Boeing van de startbaan en na een prima vlucht landen we op maandag 9 februari om klokslag 06.00 uur (7 uur tijdverschil met Hong Kong, dus mogen we weer ons klokje terug zetten in de tijd) op Schiphol. Door het tijdverschil van totaal 12 uur hebben we er dan 34 uur reizen op zitten waarin we gemiddeld zo’n 4 uur in totaal hebben geslapen, dus daar gaan we vandaag beslist iets van in halen!
Op Schiphol staan voor Ellij en Cees Sander, Marcel, Marjon, Woutje, Ina en Jeroen te wachten. Voor Jan en Gerrie staat daar Ralph in de hal en met deze hele club drinken we nog een grote sloeber koffie terwijl we er lustig op los kakelen, want reisverslag gelezen of niet…. we hebben heel veel te vertellen! Terwijl wij naar huis worden gereden door onze eigen privé chauffeurs kunnen we nog even lekker onthaast wennen aan het drukke verkeer in Holland. Ook het feit dat de lucht grauw en grijs is en dat daar nattigheid uit naar beneden komt is weer even wennen, want wij hebben het geluk gehad dat we in onze hele vakantie niet meer dan 2 kleine regenbuitjes en 1 hele dag regen hebben gehad. Op een reis van 4 weken blijft er dan een score over van heel veel zonuren!!

Van deze prachtige reis hebben wij voor de rest van ons leven in elk geval de volgende herinneringen:
* De bijzonder ontmoetingen met Auke en Ramona in het land waar zij hun hart aan verpand hebben. Na onze reis begrijpen we precies waarom!
* We zijn ervan overtuigd dat we in deze vakantie alle kleuren groen hebben gezien die er bestaan: in de vormen van bossen, varens, palmen en mossen.
* We hebben heel veel heuvels gezien, bergen en hele hoge bergen!
* We hebben water gezien in de vorm van (een klein beetje) regen, meren, zeeën, gletsjers en watervallen in alle gradaties die er te bedenken zijn.
* We hebben (heel veel!) schapen gezien, gloeiwormen, vissen, zeehonden, zeeleeuwen, pelsrobben, walvissen (meervoud, want 2!), dolfijnen, weka’s, kea’s, albatrossen, de geeloog- en de blauwe pinquin.
* We hebben heel veel vogelgeluiden gehoord waarvoor we Auke graag bij ons hadden gehad om ons te vertellen van wie ze waren.
* We hebben heel veel mooie bloemen en planten gezien waardoor we overal een echt zomergevoel hadden.
* We hebben gewandeld in de vieze lucht van zwaveldampen, maar o wat was het daar prachtig!
* We hebben de misschien wel mooiste sterrenhemel ooit gezien op de avond van ons verblijf in de B&B in Waitomo!
* We hebben in Nieuw Zeeland het vieste kopje koffie ooit gedronken op weg naar Napier. Bij de gedachte aan de lekkerste koffie denken we meteen aan de Starbucks-keten waarbij die in Hong Kong onze favoriet zijn omdat we daar vaak een klein stukje cake of koek gepresenteerd kregen om hun nieuwe bakkunsten te testen!
* Werkelijk elke Nieuw Zeelander is aardig en altijd benieuwd hoe het met je gaat (‘Hello mate/guys/there, how is your day?’), alles is ‘lovely’en ‘not a problem’!
* Contact maken met de Nieuw Zeelandse bevolking was reuze makkelijk, iedereen was in voor een praatje en wat met name opviel was dat we regelmatig Nederlandse emigranten tegen kwamen die bij het horen van de Nederlandse taal zelf het contact met ons zochten omdat ze graag over hun leven wilden vertellen. Zo kwamen we in gesprek met een dame in een souvenirwinkeltje in het hotel in Rotorua, een oude emigrant in Taupo en een farmerfamilie in Blenheim die ons uitnodigde hun farm te komen bezoeken.
* Wetend dat er een vroegere collega van Ellij met haar man in Nelson woont hadden we graag een bezoekje gebracht aan hun huis om daar met eigen ogen te zien hoe zij daar leven. Helaas was de afstand te groot om dit bezoek in ons reisprogramma op te nemen en bleef het bij telefonisch contact tussen Ellij en Angela.
* Bijzonder was ook de ontmoeting met Marc en Jolien, vrienden van Auke en Ramona, die net als wij voor het eerst in dit prachtige land rond reisden en waarmee veel ervaringen konden uitwisselen tijdens een gezellig afspraakje in Picton. Het spotten van de blauwe pinquin (ieder op ons eigen moment) delen wij als een gezamenlijke herinnering!
* Wij hebben gelogeerd in hotels, motels en in Bed & Breakfasts, waarvan de laatste twee veruit onze voorkeur hadden.
* Nieuw Zeelanders vertonen echt goed voorbeeldgedrag in het verkeer: in 4 weken tijd hebben we geen enkele keer (nou ja, 1 x dan) een claxon gehoord, geen opgestoken middelvingers gezien en vooral veel geduldige automobilisten gezien die bleven wachten om iemand te laten oversteken die nog ‘van ver’ moest komen en niet zeker wist of er eerst naar links of eerst naar rechts gekeken moest worden!
* Onze eigen guys hebben hun lovely ladies in de afgelopen 4 weken zo’n slordige 5000 kilometer over het Noorder en Zuidereiland gereden! De ladies hebben geen enkel moment de behoefte gevoeld om óók eens links te rijden, ondanks de stoere indruk die Ramona in Quinstown maakte achter het stuur van hun eigen karretje! Extra aantekening die we willen maken is dat de guys rondreden in auto’s waarvan ze de PK’s goed wisten te gebruiken en er pas bij thuiskomst achterkwamen dat er nóg meer PK’s in de motor bleek te zitten dan ze al dachten!
* Een (voor)gerecht bestellen en dat vervolgens met elkaar delen wordt in Nieuw Zeeland als heel normaal ervaren. Er worden meteen voor 4 personen borden en bestek bijgeleverd zonder extra kosten. Ook water wordt gratis bij elke maaltijd (of bij de bestelling van koffie) op tafel gezet en ongevraagd bijgevuld.
* De koers van de NZ dollar stond tijdens onze reis op ca. 40 cent. Elke euro was dus 2,5 x zoveel waard. De benzineprijs liep tijdens onze reis op van NZ 1,47 naar NZ 1,76 en was aan het eind van de reis weer gedaald naar NZ 1,69; gemiddeld betaalden we zo’n € 0,70 per liter benzine. Een kopje koffie of thee naar wens kostte omgerekend max. € 1,70. Voor een goed hoofdgerecht in een restaurant betaalden wij tijdens de reis omgerekend maximaal € 15,--. Ontbijten in het hotel waar we sliepen kwam op ca. € 7,50 per persoon. Voor ontbijt of lunch waren overal in Nieuw Zeeland ook sandwiches te koop, keurig verpakt per 2, veel keus uit beleg, voor de prijs van maximaal € 2,10. Voor een glas wijn in een restaurant betaalden wij tussen de € 3,50 en € 4,--. Een fles wijn in een supermarkt kopen kwam omgerekend op een prijs van tussen de € 5,-- en de € 8,-- per fles. En glas bier in een restaurant scoorden we voor de prijs van € 2,50. In de supermarkt bier kopen kostte ons gemiddeld € 8,-- voor 6 blikjes/flesjes. Bij heel veel bezienswaardigheden was de toegang gratis, waarbij het gratis bezoek aan het Te Papa museum in Wellington zeker in ons rijtje herinneringen thuishoort!
* En tot slot: We zijn alle vier thuis gekomen met een koffer vol vuile was, maar nu de koffer leeg is passen de herinneringen niet in diezelfde koffer!

Wij willen iedereen heel hartelijk bedanken die ons zo enthousiast gevolgd heeft tijdens onze reis. Jullie reacties waren welkome berichtjes die ons duidelijk maakten dat er veel aan ons gedacht werd. Ons reisdagboek hebben wij graag met jullie gedeeld en we hopen dat het voor jullie een klein beetje ‘meereizen’ mocht zijn door een land waar wij zoveel hebben gezien en beleefd…….. En dan te bedenken dat er nog zoveel is wat we niet hebben gezien en nog graag willen doen…… wij dromen dus door en beginnen opnieuw te sparen!

• 10 Februari 2009 - 14:58

Arjette:

Laat ik nu eens de eerste zijn....
    Welkom thuis in het koude kikkerlandje! Ik heb met veel plezier steeds jullie verslag gelezen. Hopelijk spreken we elkaar eens snel!
    Groetjes, Arjette en co.

• 10 Februari 2009 - 14:59

Monique:

WELKOM THUIS:-)))

• 10 Februari 2009 - 15:07

Ellij:

gerrie
    Dit heb je weer prima gedaan.
    wij gaan het allemaal weer eens lekker lezen wat wij beleefd hebben prachtig om heel goed te bewaren.

• 10 Februari 2009 - 15:25

Jan En Diana:

Zo te lezen hebben jullie het prima naar jullie zin gehad! Da's mooi! Droom nog maar ff lekker van de vakantie.
    A bientôt!

• 10 Februari 2009 - 18:30

Marielle:

Genoten van jullie verhalen en de foto's!!!Welkom thuis....en natuurlijk is het 'live' vertellen nog veel leuker. Ben benieuwd ;)

Groetjes,
    Mariël

• 10 Februari 2009 - 18:32

Piet En Joke:

Welkom thuis!

En nu heerlijk nagenieten van alle belevenissen.
    we vonden het leuk om een beetje met jullie meegereisd te hebben.
    We kijken uit naar het vervolg!

• 10 Februari 2009 - 19:15

Joke:

hoi NZ reizigers,
    welkom thuis in ons kleine landje. Bedankt dat ik jullie mooie reisverslagen mocht lezen. ik heb ze allemaal bewaard in een aparte map. Hopelijk zien en horen we elkaar .

groetjes joke

• 10 Februari 2009 - 19:17

Carola:

Lieve Jan & Gerrie,

Wat een belevenis moet deze reis voor jullie geweest zijn. Leuk om op deze manier een keer met jullie "mee te reizen"!

Hopelijk spreken we elkaar ook snel weer eens! Liefs, Carool

• 11 Februari 2009 - 02:56

Ome Joop &tante Thea:

Welcom Home
    Leuk te horen dat jullie goed zijn thuis gekomen. en ik ben er zeker van dat jullie het heel goed naar je zin hebben gehad, en heel veel gezien hebben
    Wat een prachtig land he, en de mensen zijnook fantasties ik heb hier in Australia veel vrienden die van new zeeland af komstig zijn en die zijn net eender, ik heb alles met heel veel plezier gevolgt hoor het was heel interesantJullie zullen het verschil wel voelen met het weer in Nederland en nieuwzeeland verder de Hartelijkste groetjes van Ome Joop & tante Thea bye bye.

• 11 Februari 2009 - 08:31

Marc En Jolien:

Jan en Gerrie,

Wat een heerlijk gedachte dat je zoveel kan doen en herinneringen mee kan nemen... wij blijven nog even een weekje en moeten volgende week weer naar huis. Wellicht al gehoord van Ramona, maar we zitten nu samen in een hostel in Raglan (hoogte van Hamilton) aan zee en gaan morgen misschien boarden... Nog eventjes volop van de zon genieten voordat we het Nederlandse weer weer gaan zien...
    groetjes!

• 11 Februari 2009 - 09:38

Lida:

Hi Gerrie en Jan,
    Indeed welkom thuis al is dat al weer 2 dagen! Het slaaptekort inmiddels 'weggewerkt' en al menig hollands kopje koffie gedronken. En nog volop nagenieten van die heerlijke vakantie in het onvergetelijke mooie Nieuw-Zeeland; jullie zullen er nog niet snel over uitgepraat raken maar das voor de toehoorders geen enkel probleem... Ook ik zie uit naar jullie uitgebreide verhalen en schitterende foto's... want de mondelinge verhalen zullen de heerlijke reisbeschrijvingen nog overtreffen daar ben ik van overtuigd. Nogmaals bedankt dat je ons mee hebt laten reizen en genieten vanachter onze pc's. :)

• 11 Februari 2009 - 11:19

Herman En Herma:

We hebben genoten van alle verhalen.
    En nu weer wennen aan het dagelijkse leven!
    Hartelijke groet.

• 11 Februari 2009 - 16:19

Guido:

ik heb vandaag pas de kans gehad om jullie laatste verhaal te lezen.
    Wat een geweldige reis is dit geweest, ik ben bijna jaloers en wil daar ook wel eens gaan kijken ....

Met veel plezier je reisverslag gelezen.
    groeten, Guido

• 11 Februari 2009 - 17:28

Renée Van Ophem:

Welkom thuis!
    Dank voor het delen van jullie droomreis. Wat een mooie en leuke verhalen en foto's ik heb ervan genoten.
    Mijn dochter heeft ook meegekeken is 2 jaar geleden nl. ook 3 weken in NZ geweest. ook dank van haar.
    Tot ziens bij RWS-DID

• 13 Februari 2009 - 19:42

Ramona:

Wat een leuke foto, die van jullie vieren in the Catlins.
    Dromen en opnieuw gaan sparen, that's the spirit!!

Liefs (even geen hongi, want mijn neus doet pijn :D)

Ramona

• 15 Februari 2009 - 14:10

Corrie:

welkom thuis en tot spoedig weerziens ik denk;bruin,ontspannen,gelukkig,nog meer verhalen te vertellen (al zijn de meeste al prachtig beschreven) de kleuren van daar zal je hier wel missen.