De koek is bijna op - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu De koek is bijna op - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

De koek is bijna op

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

07 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vrijdag de 6e, 08.15 uur en wijn al weer op pad. We rijden Dunedin uit met het gevoel dat we daar een geweldige dag hebben gehad. Dat we daardoor het steilste straatje ter wereld, Baldwinstreet (400 meter lang, helling van 38°) niet gezien hebben, nemen we voor lief. De laatste etappe met onze huurauto gaat naar Christchurch, de grootste stad op het Zuidereiland, gelegen in de provincie Canterbury. De rit is 365 kilometer en loopt helemaal over de SH 1 langs de oostkust omhoog. Wij gaan hier nog 2 nachten slapen en er dus een hele dag en nog iets meer doorbrengen voordat ons avontuur erop zit en we weer naar huis zullen vliegen. Na 80 kilometer rijden passeren we het plaatsje Moeraki. In onze reismap wordt deze plaats genoemd als dé plek waar we koffie moeten drinken bij Fleur’s Place. Reden genoeg om hier van de weg af te gaan en het plaatsje in te rijden. Als we Fleur’s Place gevonden hebben blijkt het een soort fleurige patatkraam op wielen te zijn, maar dan voor koffie. Dat er misschien ook nog wel een restaurantje bij hoort waar we gewoon even naar op zoek moeten is voor een van ons vieren ‘niet bespreekbaar’(we zeggen niet wie!)
Oamaru wordt de volgende stopplaats en daar eten we toast met eggs en drinken we onze eerste kop koffie van de dag. Gerrie en Ellij mét melk en daarom een gratis velletje erop (brrrrr!) Via Waimate, Timaru en Temuka bereiken we Ashburton waar we nog even stoppen voor een sanitaire onderbreking. De rit vandaag is drukker dan we gewend zijn en na wat speurwerk in onze reisbijbels komen we erachter dat 6 februari een nationale feestdag is om de dag te gedenken dat op diezelfde datum in 1840 het verdrag van Waitangi tussen de Engelsen en de Maori werd getekend. Veel winkels zijn daardoor gesloten en de Nieuw Zeelandse bevolking trekt erop uit. De restaurants die wel open zijn heffen vandaag extra tax omdat zij moeten werken. Met de prijzen die wij betalen voor een maaltijd, koffie of een drankje hoor je ons hier niet over klagen! Via Rakaia en Templeton bereiken we om 14.00 uur ons hotel in Christchurch. Voor de laatste twee dagen voorwaar geen verkeerde plek! We hebben ieder een behoorlijke slaapkamer, een badkamer en een grote ‘woonkamer’ met twee fauteuils en een bankje + een tafel met vier stoelen, we kunnen dus bij elkaar op de koffie!
Maar daar hebben we voorlopig geen tijd voor. De stad moet verkend worden! We besluiten naar Lyttelton te rijden, een havenstadje wat strak tegen Christchurch aan ligt. De charme van deze stad zou ons volgens de boekjes ‘tot diep in de nacht’ kunnen boeien. Nou, wat wij dan missen weten we niet maar alle vier hebben we het snel bekeken. Wél zien we een aanwijzing richting Sumner, een kustplaatsje wat enkele kilometers verder ligt. Hier wandelen we over de boulevard en genieten van golfsurfers en kanovaarders die in de branding hun kunstjes doen! Het is prachtig weer dus het zomerse gevoel is er helemaal. Wij genieten en weten dat we een goede keus hebben gemaakt voor deze dag. Terug bij het hotel gunnen we onszelf een uurtje om wat te lezen en/of te internetten en daarna vertrekken we lopend naar Oxford Terrace, de populaire straat met bars en cafe’s in Christchurch. Vanaf het hotel is dat een half uurtje lopen, mooie afstand om vandaag toch ook nog wat te bewegen. We genieten van de mooie gebouwen die we passeren, komen in een bruisend stukje van de stad en vinden een leuk restaurant waar we heerlijk eten. Daarna alvast op zoek naar de City Mall zodat de dames morgen weten waar ze moeten zijn om de laatste souvenirs te scoren! Lopend terug naar het hotel om de maaltijd te verwerken is geen straf op een zwoele zomeravond als deze. Nog ene momentje met elkaar om de dag te evalueren en daarna zowaar een keer vroeg naar bed!

De laatste dag in Christchurch zullen we gebruiken om die dingen te gaan zien waar de stad bekend om is. Dat gaan we in een rustig tempo doen dus we beginnen de dag met ‘uitslapen’ en zitten om 09.00 uur aan het ontbijt. Wandelend gaan we richting Christchurch centrum, opnieuw een klein half uurtje lopen. We starten met een rondje over een leuk marktje met allerlei kunstnijverheid. Hierna maken we een ritje met de tram door de stad en krijgen allerlei informatie over bijzondere gebouwen van de overvriendelijk trambestuurder. Het trammetje rijdt dwars door een winkelcentrum en door de New Regent Street, een attractief voetgangersgebied in Spaanse missiestijl. Koffie en een lunch op een gezellig plekje, een bezoekje aan het Art Centre, een uurtje winkelen door de meisjes in de straten waar de souvenirwinkels te vinden zijn terwijl de mannen genieten van alles wat er gebeurt op Cathedral Square, het gezellige plein van de stad. Met het zonnetje erbij voelt dit echt als een laatste vakantiedag! Wandelend terug, nog wat drinken met elkaar en dan is het tijd om de wandeling naar de stad opnieuw te maken, op zoek naar een gezellig restaurant voor onze bonte avond!
Morgenochtend vertrekken we naar de luchthaven van Christchurch en zullen dan om 11.00 uur de lucht in gaan op weg naar Auckland. Van daar vliegen we om 14.30 uur naar Hong Kong waar we naar verwachting om 20.50 uur plaatselijke tijd zullen arriveren (in Nederland is het dan 13.50 uur). Om 00.30 uur plaatselijke tijd vliegen we van Hong Kong naar Amsterdam en daar zullen we – als alles volgens schema verloopt - maandagmorgen, om 06.25 uur landen. Vanuit Holland volgt daarna ons laatste bericht over deze bijzondere reis!
Voor nu heel veel liefs/hartelijke groetjes van de Kiwijagers!
Cees & Ellij
Jan & Gerrie

- Marc en Jolien: nog heel veel plezier deze laatste periode in NZ!
- Auke en Ramona: geniet nog even met volle teugen, maar neem ook lekker de rust want het hectische leven gaat weer snel beginnen!

• 07 Februari 2009 - 05:38

Patrick Oudhuis:

Hai Gerrie (,Jan, Cees & Ellij),

Leuk om even met jullie mee te lezen.
    Een vriend van mij maakt op dit moment een reis via HongKong naar Australie... met hem lees ik ook mee.

Dus: Een wereldreis gewoon vanachter m'n laptop.

Kom maar op met al die verhalen!

Veel plezier nog.

Groeten,
    Patrick

• 07 Februari 2009 - 06:28

Riet Ruckert:

Ik zal julliemails met de ervaringen gaan missen! Het waszo mooi om elke keer weer die boeiende verslagen en prachtige foto's te zien. Ik wens jullie nog een aangename terugreis! Riet

• 07 Februari 2009 - 07:25

Ome Joop & Tante The:

Hi Luitjes
    Nou jllie hebben wel wat gezien he het was een genot het allemaal te lezen hoor, we hebben de laatste twee weken heel heet weer gehad, maar vandaag was het en is nog vreselijk het is hier vandaag de heetste dag ooit 46.6 graden met een wind van 80 kilometerhet is zo erg gewoon niet te geloven, heel veel huizen staan in de brand
    of zijn verbrand je ziet de planten gewoon verschroeien. de beesten weten gewoon niet waar ze moeten blijven, zo is het hier op het moment,het zal in Nederland wel heel anders zijn mensen dat is het weer als jullie terug gaan hele goeie reis he groetjes ome Joop & tante Thea bye bye

• 07 Februari 2009 - 07:50

Arie En Cora:

Wat is het eigenlijk toch snel gegaan. En wat zullen we je berichten missen, Gerrie! Of ga je met je dagboek door in Nederland???
    Hele goede reis terug en tot volgende week.

• 07 Februari 2009 - 08:40

Marian En Jan:

Hallo alle 4,

Bedankt voor al jullie reisverhalen. We hebben er erg van genoten en zullen het zeker gaan missen. Jullie hebben iets meegemaakt om met veel plezier naar terug te kijken. Heel veel dank dat we mee mochten genieten. Nog een heel goede terugreis.

Jan en Marian

• 07 Februari 2009 - 10:26

Anja:

Nou nou wat een belevenissen. het leven zal saai lijken als jullie weer terug zijn. een goeie terugreis en ik verheug me erop dat we elkaar gauw gaan zien/spreken.dikke knuf

• 07 Februari 2009 - 13:24

Piet En Joke:

Wat gaat de tijd toch snel! Jullie reis zit er alweer bijna op. Gelukkig veel om later met plezier op terug te kijken.
    een heel voorspoedige terugreis gewenst!

• 07 Februari 2009 - 15:26

Herman:

Behouden terugkomst.

Wij hebben genoten van alle uitgebreide verhalen.

Wij vonden het wel uniek om zo een reis mee te beleven.

Maar ja nu is Herma zo enthousiast geworden dat ze ook wil.

Gr. Herman

• 07 Februari 2009 - 16:56

Ina Neelen:

hallo alle 4. Voor jullie jammer dat het er op zit.Wij hebben met veel plezier de verhalen gelezen.Wij wensen jullie uiteraard een goede thuisreis toe.Nou zus,ik ben wel erg blij dat je er maandag weer ben.kusjes groeten van ina-jeroen en moeder door

• 08 Februari 2009 - 12:32

Sylvia En Fred Heist:

Wat een geweldige reis hebben jullie door dit grote land gemaakt en wat een belevenissen.
    Al die indrukken vergeten jullie je leven niet meer. Is het reizen naar verre oorden jullie goed bevallen en smaakt het naar meer? We hebben nog niet alle verslagen gelezen omdat we zelf pas gisteren van een lange vakantie in Azië zijn teruggekeerd, maar de rest lezen we beslist van de week. We wensen jullie een hele goede en vlotte terugreis.

• 08 Februari 2009 - 13:54

Anja:

Als ik het goed heb gevolgd zitten jullie nu ik dit om 15:50u typ, in Hong Kong en is het daar 23u geweest. Bizar! Een vermoeiende dag voor jullie, ik hoop maar dat je af & toe een oogje kunt dichtknijpen. Wens jullie voor straks een goede vlucht naar huis!!!! Hier is het winters koud met regen en/of sneeuwbuien, maar ook af & toe wat zon. P.S.: Ik heb genoten van alle verhalen.
    Veel liefs van An

• 09 Februari 2009 - 06:35

Mariska:

Hoi Gerrie,

Jeetje wat is dat snel gegaan! Jullie hebben echt heel veel meegemaakt en gedaan.

Heel veel plezier nog en tot snel.

Groetjes,
    Mariska

• 09 Februari 2009 - 06:42

Gertie Mulder:

Hoi Gerrie, eindelijk ook een berichtje van mij. Onwijs leuk al die verhalen. Als het goed is zijn jullie nu net geland in dit koude Nederland. Rust nog lekker uit de komende week en tot volgende week maandag. Wat zijn die weken snel gegaan zeg!!!!!!

• 09 Februari 2009 - 10:19

Monique:

Wat maken jullie toch een hoop mee en wat gaat de tijd snel zeg!! Voor ons natuurlijk gezellig dat jullie weer terugkomen, maar ik kan me voorstellen dat jullie nog lekker daar willen blijven. Geniet van de laatste dag en alvast een hele goede terugreist toegewenst!!

Groetjes,
    Monique