Overnachten in the middle of nowhere - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Overnachten in the middle of nowhere - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Overnachten in the middle of nowhere

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

20 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Om 08.30 uur vertrekken we, op weg naar Waitomo. Net het stadje uit gaan we tanken, voor de eerste keer deze vakantie en dat doen we lachend want de prijs van een liter benzine is hier omgerekend zo’n € 0,75! Eerste bezienswaardigheid is in Kawakawa, gelegen langs de Hibiscus Coast. Hier heeft een Oostenrijkse kunstenaar, Friedenreich Hundertwasser, een openbaar toilet kleurrijk beschilderd. Daar willen de mannen wel een plasje doen! Ellij en Gerrie fotograferen de buitenkant, niet wetend dat daar binnen nog van alles te filmen is en de mannen houden hun mond!
We vervolgen onze weg van oost naar zuid en stoppen bij Tikipunga waar we een wandeling van een kwartier maken (telt voor 1 uur want het is fiks dalen en daarna weer klimmen!) naar de Whangarei Falls. De beloning voor deze inspanning is het zien van een prachtige waterval. Daarna rijden we door tot aan Whangarei, bekend om zijn klokkenmuseum met grote zonnewijzer op het plein. We drinken koffie op de bovenverdieping van een terras op nog geen 25 meter van haven die vol ligt met zeiljachten. En nu eerst maar eens kilometers maken want voor vandaag staan er 440 op het programma terwijl wij er om 11.30 uur nog geen 90 op hebben zitten. Geen wonder als je bedenkt dat je regelmatig achter een grote truck rijdt maar dan ook TRUCK met hoofdletters! Tegemoetkomende exemplaren maken pas echt indruk! Via de oostkust rijden we langs Waipu, Welsford, Warthworth, Orewa en Takapuna tot aan Auckland en dan naar beneden door het centrale deel richting Hamilton, de grootste stad in dit gebied en de vier na grootste stad van Nieuw Zeeland. De stad strekt zich uit langs de kronkelige rivier Waikato die met 425 kilometer de langste rivier van het land is. Wij ‘moeten’ onze eindbestemming voor vandaag halen, wat betekent dat we geen tijd hebben voor de populairste toeristenattractie in Hamilton: Japanse, Chinese en Engelse tuinen.
Bij Welford zien we vanaf de westkant in de verte alles grauw worden en voordat we tegen elkaar hebben kunnen zeggen rijden we zelf midden in de regenbui! Na een ochtendbuitje in Auckland is dit onze eerste ervaring met een plotselinge omslag van zon naar regen. Tien minuten later is het weer zomer!
Net voor Hamilton kiezen wij richting Otorohanga, waar the Kiwi House (Avi Fauna in het Nieuw-Zeelands) de belangrijkste attractie is en waar we een koffiestop denken te maken. In plaats van een koffiebar lopen we een ‘gokhol’ binnen waar de sterke drank achter tralies staat (alsof ze onze mannen hebben zien aankomen!). De uitbater valt van zijn stoel als we om koffie vragen en kan met moeite uitleggen dat we dat aan de overkant kunnen proberen bij een…… tuincentrum!!!! Wij stappen naar de overkant, halen zelf het hek van het slot en terwijl wij zoeken naar iemand aan wie we kunnen vragen om koffie komt de eigenaar aanrijden in zijn auto en haalt een bordje ‘open’ uit zijn auto. Terwijl hij het bordje neerzet meldt hij dat hij de koffiemachine zal starten en dat die binnen 10 minuten warm zal zijn. Wij mogen een plekje zoeken in de zon, in de kruidentuin en we hebben nog even de indruk dat er een bediende in koloniale kleding ons drankje zal komen brengen. Dat is niet het geval maar de koffie en thee naar ieders wens is ‘lékkerrrrr hoorrrrrr!’ En dan het laatste stukje voor vandaag: nog 100 kilometer te gaan. Op het laatste stukje laat ‘Garmin’(routeplanner) ons even in de steek waardoor we een helling oprijden waar we NIET moeten zijn. Na enig zoeken vinden we toch onze eindbestemming voor vandaag: een Bed en Breakfast in Waitomo, heel alleen op een heuvel, dus dit wordt slapen in the middle of nowhere. De eigenaresse van het huis, Helen, staat op blote voeten te springen van enthousiasme dat ze zulke gezellige gasten mag ontvangen. Wij krijgen een kamer toegewezen die niet zou misstaan in sprookje. Gezellige beiden met quilt sprei voor Jan en Gerrie, een hemelbed voor Cees en Ellij, en een grote woonkamer met een tafel waaraan we de hele avond kunnen internetten! We krijgen nog wel de tip ons slaapkamerraam dicht te doen zodat de kwijlende katten niet zomaar binnen kunnen lopen. Die raad volgen wij met gezwinde spoed op!
Helen heeft gereserveerd voor ons bij het restaurantje onder aan de heuvel. We eten daar naar volle tevredenheid en dat Helen en haar lover daar een gratis maaltijd scoren omdat zij gasten heeft aangebracht nemen we op de koop toe!

Voor wie nog veel meer foto’s wil zien: deze zijn te bezichtigen op

- Cora en Arie, vanaf vandaag gaan we verder in jullie voetsporen! Na de glowworms in Waitomo gaan we naar Rotorua!
- Olga, dank je voor het compliment! Wij weten ons huis in veilige handen!
- Rien, van harte gefeliciteerd met je verjaardag op de 24e! Laat je lekker verwennen door je meiden!
- Tante Riet, nog een paar spannende weken te gaan. We denken aan u!
- Ma’s en pa: we vertrouwen erop dat ervoor gezorgd wordt dat jullie kunnen meelezen: Liefs van de kiwijagers!
- En aan iedereen die meeleest en reageert: wij genieten van jullie reacties, dus schroom
niet om te blijven reageren!

• 20 Januari 2009 - 08:48

Lida:

Ik word wel heel erg snel op mijn wenken bediend: net gereageerd op het vorige verslag en voila de nieuwe rolt vers van de pers!! Wat jammer dat jullie geen tijd hadden voor de toeristische attractie in Hamilton want het moeten mooie tuinen zijn.En de B&B van Helen lijkt me toppie; ik vind zulke kamers prachtig om te zien.
    Natuurlijk ga ik naar de link kijken die in het verslag staat want ik ben bere benieuwd naar de foto's. Wat heeft NZ toch een schitterende natuur hee vandaar dat je zo gecontroleerd wordt bij binnenkomst van het land :). Geen wonder dat Ramona en Auke hun hart verloren hebben aan dit mooie land en zo te horen zijn jullie hard op weg om ook verliefd op dit land te worden: wij ook op afstand. Heel veel plezier de komende dagen en tot de volgende belevenissen. Big hug...

• 20 Januari 2009 - 08:54

Rob Smits:

Het valt mij op hoe vaak koffie gedronken wordt tijdens deze vakantie !! :-))

• 20 Januari 2009 - 12:46

Pieta:

Hi,
    Echt geweldig om zo mee te lezen. Volgens mij moeten jullie een 'koffer' bij kopen om alle ervaringen die jullie opdoen weer mij naar huis terug te nemen.
    Geniet ervan, Pieta

• 20 Januari 2009 - 18:18

Jan&Maria:

Fijn om te lezen dat jullie al helemaal ondergedompeld zijn in het avontuurlijke Nieuw Zeeland. Hebben de foto's bekeken en genoten van een beetje deelgenoot mogen zijn!
    Prachtig blauw overigens, die auto, valt lekker op!
    Nu al weer benieuwd naar het volgende verhaal.
    Heel veel liefs.

• 20 Januari 2009 - 18:28

Arie En Cora:

Wat een leuke verhalen en fijn dat jullie zo genieten. Wij krijgen met de dag meer heimwee.
    Groetjes

• 20 Januari 2009 - 19:10

Ben:

Hey Zus & Zwaag,

Al een beetje gewend aan het links rijden? Na dergelijke afstanden moet dat snel lukken lijkt me. ook nu word ik weer aangestoken door het reisvirus en wil ook weg,maar nog een paar maanden geduld. plannen staan op zijn kop, dus weer oriënteren.Ik ga nu snel jullie foto's spotten. Vermaak jullie, groeten aan de rest en tot snel weer.

Grtz, Ben

• 21 Januari 2009 - 03:14

Ome Joop &tante Thea:

Hi Wat soort koffie drinken jullie, je zou haast denken dat het water is want jullie drinken er genoeg van fijn dat jullie eeen leuke tijd hebben hoor het is hier al dagen in de 40 graden wel wat anders he, have funn
    groetjes ome Joop & tante Thea bye bye

• 21 Januari 2009 - 04:49

Marc En Jolien:

Hallo Jan en Gerrie,
    En nu is het dan echt begonnen he, het Nieuw Zeeland avontuur! We hebben jullie berichtje ontvangen (toen we weer bereik hadden, dat is helaas ook niet overal het geval) en hopelijk gaat het nog lukken een keer af te spreken. We hebben 28 januari 's middags de overtocht geboekt naar Wellington, naar ik me kan herinneren zijn jullie daar ook rond diet tijd. Nou ja, we zien wel, ga eerst genieten van alle indrukken en we bellen/sms-en nog wel!
    Liefs Marc en Jolien

• 21 Januari 2009 - 07:54

Herman:

Een neef van mij maakt ongeveer de zelfde reis als jullie.

Dus wel leuk om 2 belevingen te lezen.

• 21 Januari 2009 - 08:34

Riet Ruckert:

Als ik jullie verslag lees, lijkt het me dat jullie al gewend zijn aan het linkse verkeer! Niets voor mij!! Wat een prachtige foto's en wat een bizarre boom!! Ik leef helemaal mee door jullie verslag en de foto's erbij. Bij Tacilja is alles nog goed, maar de spanning begint toe te nemen. Veel groeten en geniet!!! Riet

• 21 Januari 2009 - 14:33

Fam Tettterode:

tante jannie en oom johan
    wij vinden de verhalen erg leuk