Op zoek naar Tane Mahuta - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Op zoek naar Tane Mahuta - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Op zoek naar Tane Mahuta

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

19 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Paihia

Na een gezellig koffie-uurtje op zaterdagavond met Auke en Ramona nemen we op de hoek van Queenstreet afscheid van elkaar voor 2 weken. Zij gaan letterlijk de ene kant op en wij de andere. Auke en Ramona vertrekken zondag weer naar Christchurch waar zij hun reis zullen voortzetten, wij, de vier kiwijagers, gaan vanaf zondag op pad om ons eigen avontuur te gaan beleven.
De huurauto’s zullen op zondagmorgen om 09.00 uur bij het hotel worden afgeleverd, maar dit verloopt iets anders…. om 09.30 uur meldt zich iemand van het verhuurbedrijf die onze mannen op komt halen om mee naar het kantoor te gaan omdat de auto’s in de straat bij het hotel niet geparkeerd kunnen worden. Dit betekent een vertraging van meer dan een uur, waardoor we uiteindelijk pas om 10.30 uur kunnen vertrekken om een dagafstand af te leggen van 375 kilometer, waarvoor 7 uur rijden is berekend. Natuurlijk vinden we het op z’n minst een ‘beetje slordig’ maar ach, we hebben vakantie, geen haast en de auto’s vallen mee!……
geen Toyota Crown zoals in onze papieren stond maar een Ford Falcon….. een mooie middenklasser, automaat, cruisecontrole, en de kleur is………. voor Cees en Ellij, heel kinkie, een parkietblauw exemplaar (je bent hoofdboeker of niet!) en voor Jan en Gerrie een exemplaar in de bescheiden kleur nieuw-zeeland-schaap-grijs. Beide auto’s hebben het stuur rechts en beschikken over ruitenwissers en richtingaanwijzers (wie bekend is met links rijden zal weten wat dit betekent!) en als ze optrekken hoor je een geluid alsof je toeschouwer (of meerijder?!) bent in een rally op Sicilië!
Wij zijn blij met ons ‘eigendom’ voor 10 dagen en vertrekken met veel verwachtingen richting noorden. We rijden Auckland uit, missen de door Auke en Ramona exact uitgelegde supermarkt(!), en rijden de State Highway 1 op, richting Albany. De eerste stop maken we om 11.30 uur in het stadje Puhoi, de oudste Boheemse nederzetting van Nieuw Zeeland. We drinken koffie met scones op het terras van een tearoom in Puhoi,bij een lokaal echtpaar. We worden enthousiast verwelkomd, krijgen meteen een stukje uitleg over de historie van het stadje en krijgen bij het afleveren van onze bestelling de toevoeging: ‘4 of the best for 4 of the best!”
Na een half uurtje genieten van koffie met lekkers vertrekken wij verder richting noorden. We rijden verder in noordelijke richting naar Dargaville en vandaar gaan we langs de westkust richting Bay of Islands, onze eindbestemming voor vandaag. Via Matakohe komen we langs Baylys Beach en rijden we door het prachtige Waipoua Forest, een bosgebied waar, naast wel 300 verschillende soorten bomen, palmen en varens, ook schitterende kauri bomen staan. De grootste, genaamd Tane Mahuta (God van het bos) is een echte bezienswaardigheid en die willen we dan ook beslist zien.
Omdat wij een aantal malen denken dat we al te ver gereden zijn gaan we terug, slaan een andere richting in, in de hoop dat we daar vinden wat we zoeken en nadat we uiteindelijk bij een informatiecentrum zijn gestopt en aan een vriendelijke medewerkster gevraagd hebben waar we de Tane Mahuta kunnen bekijken (‘he isn’t her inside love!’ smile, smile!) weten we dat we nog 13 kilometer door moeten rijden en dat we hem dan beslist niet kunnen missen.
En daar staan we dan, op vijf minuten loopafstand van de weg, oog in oog met de Tane Mahuta. De boom heeft een hoogte van 51 meter, een omvang van 14 meter en een inhoud van 244,5 m3. Men schat dat deze reus 1500 jaar oud is. Foto’s zeggen meer dan woorden, maar dit plaatje is zelfs op de foto niet wat wij in werkelijkheid zien!
Omdat we meer dan een uur hebben verloren met het zoeken naar de Tane Mahuta (je zou een echte loser zijn als je deze gigant niet gezien zou hebben, zeker met de boom die Ramona al zo mooi voor ons op ons kaartje had getekend!) besluiten we het laatste deel van onze dagafstand af te leggen via de kortste weg. Ook geen straf!! We rijden tussen prachtig groen, draaien een bocht om en kijken uit over een prachtig stuk kust, krijgen een indruk van de desolate manier van wonen van de mensen hier en arriveren om 18.30 uur bij ons hotel voor 2 dagen, in Paihia. Dit plaatsje ligt aan de noord-oostkant van het Noordereiland, een straat achter het strand en de zee van de Grote Oceaan, heeft mooie kamers op de benedenverdieping van een complex bestaande uit 2-etage kamers, gunt ons een kingsize bed en een terrasje voor de deur. Bedenk daarbij het avondzonnetje met een kop thee door Ellij gezet…….. het kan slechter!
Maandag een dagje Paihia en omgeving. Na het ontbijt wandelen we naar de boulevard waar we genieten van het uitzicht over zee, met in de verte het plaatsje Russel. Daar gaan we vandaag nog naar toe. Eerst de meest noodzakelijke boodschapjes: bier en wijn! In de liquor store vinden een wijntje naar onze zin en de mannen mogen in de KOELKAST hun biertje kiezen. Ze moeten door een grote deur een koelcel in waar ze bibberend weer uit komen, maar wel met hun favoriete drankje! Terug naar de hotelkamer, koelkast gevuld en dan op pad! We rijden naar Kerikeri, waar we met een tussenstop bij de Haruru Falls, arriveren bij de Stone Store, het oudste stenen huis van Nieuw Zeeland waarin een winkeltje is gehuisvest met koloniale waren. Een bezoekje meer dan de moeite waard! Er naast ligt het Kemp House, het oudste gebouw van het land, de tweede Europese missiepost van Nieuw Zeeland. Hierna is het tijd voor de lunch en als we daarvan hebben genoten besluiten we aan ons eerste kleine avontuur te beginnen: over deels gladde stenen lopen we over het water naar de overkant van het meer waar we Rewa’s Village, een reconstructie van een Maori dorp kunnen bekijken wat in een pionierstuin is gehuisvest. Tussen vele inheemse planten zien we hoe de mensen er woonden, kookten, hun voorraad bewaarden en wat voor boten zij tot hun beschikking hadden. Op het moment dat we oversteek terug willen maken blijkt het vloed te worden en wordt de oversteek iets avontuurlijker dan op de heenweg. Wij laten ons niet kennen en steken dapper over!
Ons volgende doel voor vandaag wordt Russel. Met de boot, 20 minuten varen, steken we over en daar wandelen we langs de kustlijn en vervolgens langs een pad naar Flagstaff Hill, een half uur flink klimmen naar de top, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over zee naar Paihia en waarover we te weten komen dat het een historisch plekje is waar Maori en Engselsen veel meningsverschillen hebben uitgevochten. Om 18.00 uur nemen we boot terug. Als we aan komen lopen worden net de trossen los gegooid en…. we geloven onze ogen niet…. als de kapitein in de gaten krijgt dat wij nog graag mee willen komt hij terug om ons op te halen! Nieuw-Zeelandse vriendelijkheid zoals wij dat in Nederland niet kennen!
Over het eten hebben we vandaag weinig meer te melden dan dat Cees namens de dames hun ontevredenheid over de kwaliteit van het ‘blikvoer’ over brengt. Goeie Sonja-dag dus vandaag!

- Dank voor alle leuke reacties! Hoewel er weinig mogelijkheden zijn mail te lezen en te beantwoorden in deze omgeving, is het steeds leuk om te merken hoeveel mensen ons volgen! Wij hopen jullie met onze verhalen tevreden te stellen.
- De parkietblauwe auto is, kompleet met stofwolken en gierende banden, op film vastgelegd…… een foto is het enige wat wij bij dit verhaal kunnen bieden!
- Meer foto’s van ons avontuur tot nu toe zijn binnenkort te zien op een website die we speciaal hiervoor zullen inrichten. Zodra dat is gelukt krijgen jullie een seintje!

• 19 Januari 2009 - 07:37

Ome Joop & Tante The:

leeeeeeeuk verhaal hoor en een heel gelukkige foto, dat kan je van een afstand wel zien, veel plezier he,
    en de hartelijkste groetjes van ons beidenome Joop & tante Thea bye bye

• 19 Januari 2009 - 08:48

Bert En Bep:

hebben jullie avontuur gelezen met de foto's geeft het een mooi beeld van jullie belefenissen
    groetjes
    bep en bert

• 19 Januari 2009 - 09:47

Esther Van Der Veen:

Ha !! Wat een genot om te lezen, het genieten spat ervan af !
    lieve groetjes, E

• 19 Januari 2009 - 09:51

Jan En Marian:

Leuk om via de mail jullie te volgen.
    De foto's spreken voor zich.
    Veel plezier met elkaar.
    Jan en Marian

• 19 Januari 2009 - 10:01

Hans En Thea:

Hoi Allemaal, Blij te lezen dat jullie het goed maken,en wat een mooie foto's vooral die met Auke en Ramona het geluk straalt er vanaf.
    We lezen jullie verhalen met veel plezier,dus hopen dat er nog vele zullen volgen.Geniet er lekker van en de Groetjes aan iedereen.Liefs Hans en Thea

• 19 Januari 2009 - 10:15

Olga:

Lieve Gerrie, Jan en reisgenoten,

Geweldig om jullie te kunnen volgen op deze fantastische reis. Geniet me volle teugen, de tijd gaat snel, de eerste week is al om. Geniet van het mooie weer want hier is het ongelofelijk somber januari weer. (fijn idee he).

Ik pas met alle liefde op jullie huis.

Hartelijke groeten
    Olga

• 19 Januari 2009 - 10:17

Olga:

Gerrie, het is zo leuk om je verhalen te lezen. Je zou verhalenschrijfster moeten worden. Het gaat je heel goed af.

Liefs Olga

• 19 Januari 2009 - 12:18

Marian :

wat een mooie reis zeg je zou er een beetje jaloers op worden
    heel veel plezier verder
    liefs van mij

• 19 Januari 2009 - 12:35

Arie En Cora:

We kijken nu al weer uit naar jullie volgende mail. Heerlijk om alles zo uitgereid te kunnen volgen. Zo te zien op de foto's is het ook nog mooi weer.
    Nog heel veel plezier!!
    Tot het volgende verslag

• 19 Januari 2009 - 12:47

Riet Ruckert:

Mooi verhaal en wat een boom!!!! Prachtig om te zien! Fijn dat jullie zo genieten. Ik lees met veel plezier jullie belevenissen en bekijk de foto's! Veel lieve groeten Riet

• 19 Januari 2009 - 13:13

Woutjeschatteboutje:

Ha lieve opa en oma!
    Wat een boel verhalen al in 1 week geschreven. Wel lange stukken, dus meestal hoor ik het eind van het verslag niet. Even een update van mij: heb nieuwe schoenen (wil ze zelfs met slapen aanhouden), heb vandaag uitgeslapen tot 10.00u en ben gisteren naar een binnenspeeltuin geweest met pap en mam. Glijbanen, springkussens, ballenbad...met andere woorden dikke pret voor papa! Hihi. Dikke kus voor jullie viertjes en tot snel.
    Liefs van Wout en de groetjes van pap en mam.

• 19 Januari 2009 - 18:22

Liesbeth Bouwen:

Hoi Cees en Ellij,

Geweldig jullie reis en over dat blikvoer, ga maar een keer mee naar Ghana, varkenspootjes en slakken. Geniet er nog van, reizen is het leukste wat er is.

doegie
    Liesbeth

• 20 Januari 2009 - 08:30

Lida:

Hello Globetrotters...
    Heerlijk om te lezen dat alles goed gaat met jullie.Ik had de start met de auto's wel willen zien en wat lijkt het me vooral de eerste dagen moeilijk om het stuur en aanverwante handelingen in spiegelbeeld te moeten uitvoeren; ik zou de bibbers krijgen maar het schijnt dat het snel went(?)De kleur van de auto van jullie reisgenoten lijkt me schitterend en ik ben benieuwd naar de foto's.Wat ben ik jaloers op de zomerse temperaturen: hier zit ik met de griepbacillen achter de pc en snuit en kuch dat het een lieve lust is (hum hum).Ik heb in Ramona/Auke's verslag gelezen dat Jan toch wat onvervalste hollandse bacillen heeft geimporteerd wat niet moeilijk was gezien het aantal lotgenoten hier in holland en de buurlanden. Maargoed jullie genieten van NZ met volle teugen en daar voel ik me prettig bij. Heerlijke lange reisverslagen gaan er bij de thuisblijvers in als koek! Vanavond kijken we live naar een historisch moment in de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika...krijgen jullie daar iets van mee? Veel nieuws uit het frisse, natte kikkerlandje heb ik niet en dus kijk ik uit naar de volgende 'aflevering' van de kiwijagers! Groetjes...