Het avontuur is begonnen!! - Reisverslag uit Delfgauw, Nederland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen!! - Reisverslag uit Delfgauw, Nederland van Jan en Gerrie Middelkoop - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen!!

Door: Gerrie Middelkoop

Blijf op de hoogte en volg Jan en Gerrie

14 Januari 2009 | Nederland, Delfgauw

Het avontuur is begonnen!

Na een onrustig nachtje slapen staat om klokslag 09.30 uur hun privé chauffeur bij Jan en Gerrie voor de deur. Arie rijdt ons zonder de minste opstoppingen naar Schiphol en levert ons keurig af voor vertrekhal 3! Daar wachten wij op Cees en Ellij en als die zich ook melden kunnen we inchecken. Klein beetje buikpijn voor het wegen van de koffers, maar met een totaalgewicht van 41.1 kg. zien Jan en Gerrie ze probleemloos gelabeld verdwijnen, op weg naar het bagageruim. De koffers van Cees en Ellij wegen gezamenlijk 44,6 kg, maar ook dat blijkt geen probleem en zij hebben daarmee meteen het voordeel van bescheiden rugzakjes, terwijl die van ons uitpuilen!
Wij blijken stoelen te hebben in het achterste deel van het vliegtuig en Jan en Gerrie hebben bovendien het geluk zat zij drie zitplaatsen ter beschikking hebben, dus we kunnen kiezen of we bij het raam, aan het gangpad, of in het midden willen zitten! Cees en Ellij zitten een rij naar voren. Op Schiphol staat zowaar een hele delegatie om ons uit te zwaaien. Voor Cees en Ellij zijn daar zus en zwager Ina en Jeroen, zoons Sander en Marcel, schoondochter Marjon en de kleinkinderen Jasmijn en Wout. Voor Jan en Gerrie blijken bij verrassing zussen Maria en Tilly achter een pilaar vandaan te komen. Leuk om door zo’n heel koppel uitgezwaaid te worden! Uiteraard drinken we met elkaar eerst nog een kop koffie en dan is het moment van echt afscheid nemen daar. Een heel klein traantje wordt geplengd (maar bij wie dat gebeurde houden we geheim!)
Om 13.40 uur gaan we de lucht in en voelt het alsof ons avontuur nu écht gaat beginnen!
Onze vlucht verloopt prima, het valt ons alle vier mee om de ruim 10 uur in zo’n ruimte door te komen. Het kijken van de film ‘Once’ is daarbij zo lekker genieten dat dát uur ongemerkt voorbij vliegt. Uiteraard maken we regelmatig een rondje door het vliegtuig om de benen soepel te houden. Voor de inwendige mens wordt door de stewardessen goed gezorgd, we kunnen drinken zoveel we willen, we krijgen een lunch en een ontbijt en tussendoor ook nog een broodje, ons hoor je dan ook niet klagen.
We landen om 07.10 uur op de luchthaven van Hongkong en hebben dan in 10,5 uur tijd 9284 kilometer overbrugd. We kunnen meteen door de douane waar Ellij haar eerste reprimande krijgt omdat ze NIET mag filmen bij de douane! - en hebben binnen 5 minuten alle koffers van de bagageband in bezit. Vervolgens lopen we – niet overdreven – meer dan 1,5 uur rond op de luchthaven op zoek naar ‘kiosk 3’ waar wij ons moeten melden voor de transfer naar ons hotel. We lopen minimaal 3 x op en neer op de toch echt niet kleine luchthaven en komen daar steeds opnieuw dezelfde taxichauffeurs tegen die ons graag naar ons hotel willen brengen, maar daar voelen wij niks voor want onze rit is reeds betaald bij het boeken van de reis. Als we elkaar weer eens passeren worden we meewarig aangekeken, maar het ligt echt niet aan ons, want we komen er uiteindelijk achter dat er een foutje is gemaakt in onze papieren en dat we niet bij kiosk (van het woord ‘kiosk’ hebben ze hier nog nooit gehoord) 3 maar bij desk B13 moeten zijn. Als we ons daar melden liggen onze tickets klaar, compleet met sticker die we op MOETEN maar die Ellij binnen de korste keren kwijt is (blijkt bij Cees achter zijn elleboog te zitten….. altijd al gedacht! J) en neemt een medewerker ons op sleeptouw naar de transferbus. Om 09.00 uur zitten we met koffers en tassen op zee ruime banken in de bus en worden we 52 kilometer verdop gebracht naar hotel City Garden in de wijk Nord Point op Hongkong eiland.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd op onze kamer (J&G 16e etage en C&E op de 17e!) is het 11.00 uur en hebben we (voor ons eigenlijk nog 04.00 uur Nederlandse tijd en geen van alleen ook maar een uur geslapen) echt trek in een stevige lunch. In het restaurant van ons hotel eten we een heerlijke sandwich. Met een grote kop koffie erbij voelen we ons weer helemaal fris en besluiten we de dag flink actief te gaan doorbrengen om daarmee onze jetlag te overwinnen en niet eerder dan vanavond te gaan slapen.
We beginnen met een wandeling in de omgeving van ons hotel en hebben meteen een goeie indruk van het drukke verkeer, de schone straten, de glimmende en blinkende stoepen, de leuke trams, de héél veel taxi’s en de grote aantallen wolkenkrabbers! En dan zitten wij nog maar in een buitenwijk! Na een wandeling van zo’n 1,5 uur besluiten we een taxi te nemen die ons helemaal naar boven naar Victoria Peak in Hongkong Central brengt (kosten omgerekend zo’n € 9,--), waar we een prachtig uitzicht hebben over de stad! We lopen daar wat rond, vergapen ons aan de prachtige winkeltjes en drinken thee in het zonnetje met nog steeds prachtig uitzicht. Daarna gaan we met de Peak Tram naar beneden en lopen van daar nog een tijdje zigzaggend door allerlei straten op zoek naar de haven. Hoewel we er een aantal malen dichtbij zijn moeten we toch steeds op zoek naar een andere mogelijkheid. Uiteindelijk lukt het ons om op de pier te komen en hebben we een prachtig uitzicht over zee en kunnen we precies bepalen van waar wij morgen met een veerboot over willen varen vanaf de pier in Hongkong Central naar het vaste land Kow Loon om op die manier ook vanaf zee indrukken van Hongkong op te doen. Om 15.30 uur vinden we het mooi geweest, we zijn alle vier wel aan een klein middagdutje toe. We laten ons heel decadent door een taxi voor het hotel afzetten, dit keer nog goedkoper dan op de heenweg en verdwijnen met een fles water en een fles wijn ieder naar onze eigen kamer om 3 uur te slapen, te pimpelen, een reisverslag te schrijven te badderen of wat maar gewenst is.
Om 19.15 uur gaan we fris en fruitig op zoek naar een restaurantje voor de avondmaaltijd.

We vinden een restaurantje heel dicht bij het hotel en beleven daar dingen die zo in een You Tube filmpje zouden passen! Ellij Jan en Gerrie krijgen hun bestelde eten ongeveer tegelijkertijd, Cees het zijne na 3 x vragen ongeveer drie kwartier later en het gezamenlijke bijgerecht komt na ook dáár nog maar eens om vragen dáár weer achter aan. We eten dus in etappes (met stokjes!) maar het is allemaal heerlijk, wij hebben de tijd en we maken wat mee! De enig ‘Engels’ sprekende dame die bedient (‘do you wisj folk en nijj?) is dan namelijk afgehaakt….. Aan een tafel achter ons is een boze gast zo uit zijn pannetje gegaan dat zo’n beetje al het bedienend personeel er aan te pas moest komen om de gemoederen te sussen. De kakofonie van stemmen is niet in woorden uit te drukken en iedereen geniet mee. Een gast aan een ander tafeltje zit achterstevoren op zijn stoel om niets van het spektakel te missen, onderwijl grote happen rijst met stukken vis met zijn stokjes naar binnen werkend om vervolgens die delen van de vis die niet doorgeslikt moeten worden weer uit te spugen in zijn kommetje. Uiteindelijk gaat de baas van het restaurant met de ‘Engels’ sprekende bedienster heel hard snikkend achter zich aan en zij moet aan de tafel thee in schenken voor de boze gast. Wij verzinnen zelf dat dit wel een soort van excuus aanbieden zal zijn voor een fout die zij gemaakt heeft. Bij het weggaan ontdekken we nog een apart zaaltje bij het restaurant waar een stel oude Chinezen mahjong zitten te spelen. Zij voelen zich vereerd dat wij daar graag een foto van willen maken, dus ook dat wordt vastgelegd.
Daarna naar een tentje vlak bij ons hotel voor een heerlijke kop koffie en dan is het – na een nacht te hebben overgeslagen – om 21.30 uur wel zo’n beetje tijd om ieder onze eigen kamer op te zoeken zodat we zelf kunnen bepalen wanneer voor ons de nacht begint!
Woensdag nog een dag Hongkong…. verhalen volgen!
Heel veel groetjes voor jullie allen,
Cees & Ellij
Jan & Gerrie

- P.S. Bedankt voor alle leuke reacties….. fijn gevoel dat we zoveel fans hebben!
- Jan weigert een mondkapje, hoesten doet hij toch al! :)
- In Hongkong is het zo’n 20 graden, we zijn benieuwd hoeveel verschil dat is met Holland!

• 14 Januari 2009 - 10:08

Marian Scholten:

Hallo alle 4

Leuk om al een eerste berichtje van jullie te ontvangen.
    Het eerste deel van jullie vlucht zit er al op. Nu nog een dagje genieten van Hong Kong en je dan weer gereed maken voor het volgende
    deel van de reis. Wij zijn ook een keer naar de andere kant van de wereld gevlogen en hebben daar heel veel indrukken opgedaan.
    Jullie nog een goeie reis en een fantastische tijd.

groeten,

Marian en Jan

• 14 Januari 2009 - 10:43

Hans En Thea:

Hoi allmaal ,goed dat het eerste gedeelte van de reis zo goed en snel verlopen is ben benieuwd naar de eerste foto's van jullie reis. We wachten met spanning op het volgende verslag. Heel veel groetjes voor allemaal en geniet er maar lekker van.De groetjes aan Ramona en Auke straks

Liefs Hans en Thea

• 14 Januari 2009 - 12:16

Paul Schrijer:

Dit is in ieder geval al een eneverend begin1

Veel plezier met z'n allen!

• 14 Januari 2009 - 13:17

Piet En Joke:

Hallo wereldreizigers,

Fijn dat de reis is meegevallen, we kijken uit naar jullie foto's en wensen jullie veel plezier in HongKong en met het eten met stokjes!

Groetjes, Piet en Joke

• 14 Januari 2009 - 13:24

Carola:

Ben benieuwd naar de foto's. Voor mij is Hong Kong inmiddels ruim 13 jaar geleden... is vast veel veranderd! Nog veel plezier daar.

Liefs, Carola

• 14 Januari 2009 - 13:42

Anja:

Fijn dat jullie een goede vlucht hebben gehad. Leuk je te lezen! Best bizar dat je in no-time aan de andere kant van de wereld zit. In Holland is de temperatuur gestegen van -15gr.C naar boven nul (ca. 5gr.C)

• 14 Januari 2009 - 13:54

Matthijs Sepers:

Net of ik een documentaire aan het kijken ben! Of is het een real-life soap? ;-)

• 14 Januari 2009 - 14:04

Christl:

fijn te horen dat jullie zo genieten en ons laat mee genieten. leuk en interessant allemaal veel fun

• 14 Januari 2009 - 16:14

Tilly:

Je verslag komt nu goed door hoor. Fijn om te weten dat jullie eerste deel van de reis al zo goed verlopen is. Het volgende deel is er ook al zie ik, dus ik ga printen. Je sms heb ik ook ontvangen en de goede berichten snel naar Houten overgebracht. Veel plezier met de volgende vlucht en met het weerzien van Ramona en Auke. We kijken reikhalsend uit naar beider verslagen én foto's hopelijk hiervan!
    Liefs van Tilly

• 14 Januari 2009 - 19:52

Ramona:

- Wat lief, dat uitzwaaicommitee!

- Dus jullie eerste wandelkilometers zitten erop!

- Wat is dat toch met Azie en de gangen random opdienen?